Tips på skoterkängor

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Hade sånna där tidigare, men passar inte ihop med mina övriga skoterkläder samt att dom hade börjat blivit gammal och sliten :)

Men riktigt varma är dom, men det är scott kängorna också nu när man har hunnit använda dom en del :)
Vart i svall köpte du scottkängorna?vilken butik?
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Funderar på att köpa ett par Icebug caledon. Jag har testat dom hos åf. och de var väldigt lätta och "kändes" varma.
vad tror ni? : http://www.icebug.se/Product.aspx?m=453
Ice bug caledon är exakt samma känga som scott safari..om man tittar under skon på scott safari står det ice bug..och även logon för ice bug syns under skon..Jag var nämligen o provade kängan idag hos åf (scott safari) Den har ingen innersko som man plocka lös för att tex torka,vilket jag tycker är dåligt..Bye the way så har KS skoter och husvagnar 35% rabatt på kängan.. Provade även en känga från BRP men den gick inte att få ner foten i :(. Jag tyckte inte scottkängan/icebug var skön alls.tyckte inte snölåset fyllde sin funktion
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Klim Adrenaline!

Jag köpte ett par sådana, testade köra barfota i dem i -15 (hade självklart med strumpor i värsta fall)! Huuuuur varma som helst och foten andades skitbra!

Nä bästa skoterskona jag haft! :)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Klim Adrenaline!

Jag köpte ett par sådana, testade köra barfota i dem i -15 (hade självklart med strumpor i värsta fall)! Huuuuur varma som helst och foten andades skitbra!

Nä bästa skoterskona jag haft! :)
+1
Kanonkänga i goretex.
Blir min tredje säsong nu med dessa skor, den dagen dom byts ut blir det garanterat ett par likadana/motsvarande.
Tänk på att skon ska inte bara vara varm, den måste andas också så man inte blir blöt av svett.
Tex powerboots, visst de må vara varma men man är garanterat dyngsur om fötterna efter en dag av aktiv körning.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Precis som Holm understryker så måste skon andas! Sätt på dig en fet jävla tröjja, visst så fryser du inte men du svettas som en gris istället :p
 

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
Okej grymt ! ska beställa såna på studs! Tänkte köpa scott kängor av motor&fritid i funäs, men dom ville inte sälja såna för dom fått in en massa klagomål på scott kängorna,
 

mxz 800

Välkänd medlem
4 dec 2007
490
0
16
Borlänge
+1
Kanonkänga i goretex.
Blir min tredje säsong nu med dessa skor, den dagen dom byts ut blir det garanterat ett par likadana/motsvarande.
Tänk på att skon ska inte bara vara varm, den måste andas också så man inte blir blöt av svett.
Tex powerboots, visst de må vara varma men man är garanterat dyngsur om fötterna efter en dag av aktiv körning.
Vad kör du, ni med för strumpor i klimkängorna?
Provade dessa nu på skoternsdag, riktigt fina skor må jag säga, men lite fundersam på storleken 42.5 sen blev det ett hopp upp till 44, 42.5orna satt bra med relativt tunna strumpor, eller kör ni med lite tjockare sockor även i dessa?
 

PSE

Medlem
26 okt 2011
6
0
1
Välj strumpor utefter vad du ska göra. Är det en kall dag och/eller du kanske ska sitta still mycket så rekommenderar jag ull då det värmer mycket bra. Ska du ut och svettas och åka fort så är syntetiskt material att föredra då det transporterar bort fukten snabbare.

Bomull är förbjudet :)

Mvh
Pär
 

KiNGsKoTeR

Välkänd medlem
31 aug 2010
552
1
16
Söderhamn
Någon som har något tips om en känga som klarar dom där lite extra hårda landningarna? tycker det är helt dött på google när man söker sådana.. Skicka gärna en länk om ni har sett nån sida med ett eller flera par som uppfyller det enkla kravet ;) Samt så skadar det inte om dom håller fötterna varm (y)
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå

KiNGsKoTeR

Välkänd medlem
31 aug 2010
552
1
16
Söderhamn
känns som jag skrev lite likt tycker jag.. Är det i den prisklassen man hamnar i om man vill ha en duglig känga som klarar av mycket? ;)
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
haha var ju precis vad du skrev typ :D Jo tror man får lägga ut lite om man vill ha en rejäl dojja. Går själv i köptankar om att överge powerbootsen som inte är dom bästa vid aktiv körning :)
 

KiNGsKoTeR

Välkänd medlem
31 aug 2010
552
1
16
Söderhamn
Ja körde med sånna förra vintern också och kände att dom var nog bättre att hålla värmen än på att förflytta sig hit och dit.. Men en bra känga är ett måste så bara bita ihop och lämna fram pengarna som med allt annat (y) :)