Vilka variatorer passar vilka motorer? (TRA 1-2-3)

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Hejsan min primärvariator är helt klappslut och behöver en ny, så en frågan är passar en variator från ZX, Rev, xp min gamla Rotax 670 motor från 98(stora konan?) Självklart så är nog kalibreringen fel men mekaniskt sätt tänker jag mest på. Fick även tipset att eventuellt passar kalibreringen från Rotax 600HO och 700 motorn rakt av, liknande effekt uttag som Rotax 670. Vad säger ni som kan, är det bara att köpa en nyare primärvariator exempel 2000-2010 årsmodell och bulta på den?
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Så det spelar ingen roll vilket nummer som kommer efter TRA med andra ord, då blev utbudet lite större. Tackar
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
En fråga, vad är det för delar som skiljer sig mellan en 700 och 800 variator kalibrering?
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
670 hade en TRA 1 från början(-93) fick på senare tid TRA II cusion drive lock(svart).1 & 2 är samma för utom cusion drive på locket. All 3 cyl, Mach z ,mach 1& FIII har således TRA 1. TRA 3 har cusion drive också, men är mindre i diameter än TRA 1&II. TRA 3,4,5 & 7 har även en bredare rem, upp till 38mm. TRA 1 & 2 max 35,8mm. Normala remmar är ca 35mm.

TRA 3 kom på de flest modeller 2003.

Du kan kör med TRA 3 osv på en 670. Du måste schimsa ut sekundären för den bredare remmen.

TRA 1&2 har ramper som heter från typ 140-301, armen är längre och rak. Tra 3,4&7 har kortare armar som är böjda. Dock ej TRA 5 som har en rak arm i stål som väger typ 90g.(mach z 1000) Dock samma längd, kan användas i TRA 3,4,5 & 7 . Dessa har ramper som börjar från typ 410. 414 är en vanligt förkommande ramp till 800an och även vissa 600 modeller.

Jag skulle satsa på en TRA 2. 200-290 fjäder, 286 ramper och kort sold pinne(16,1g svart) alt (16,7 grå) se till att få tag på 3 av samma sort. svart kom på senare tid, grå eller metall färgad (80-90 tal) Alt ett juster bart pin kit (14-20g).
 
Last edited:
Reactions: Znorkel

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Den absoluta redovisningen av TRA variatorer, jag har önskat mig länge att få ett utförligt svar!

Bra då vet jag att jag har en TRA II med cusion drive (svart gummi lock). Jag har ringt på nästan alla TRA variatorer som ligger ute på blocket och tyvärr är alla sålda..helt sjukt. Den ända som jag inte har ringt på är en TRA (7?) från en Renegade 1200 och skulle nog gissa jag måste ändra all bestyckning, lär väl knappast vara optimal för en Rotax 670 motor. Även fler nackdelar är jag har nyligen köpt en ny rem men det är inte hela världen..jag vill ju hinna köra i år =). För att schimsa ut sekundären kan man göra det med de 3 skruvarna som sitter på ytterskivan på sekundären?

Några till frågor när jag ändå är i farten, passar alltså TRA I från -93 även min motor? Från vilken årsmodell bytte Rotax från lilla till stora konan? Och slutligen, såg att det finns TRA variatorer som kallas för Light vad är det för skillnad mellan std modellerna?

Hur som helst tack igen Diablo för ditt svar, tackar och bockar
 
Last edited:

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Den absoluta redovisningen av TRA variatorer, jag har önskat mig länge att få ett utförligt svar!

Bra då vet jag att jag har en TRA II med cusion drive (svart gummi lock). Jag har ringt på nästan alla TRA variatorer som ligger ute på blocket och tyvärr är alla sålda..helt sjukt. Den ända som jag inte har ringt på är en TRA (7?) från en Renegade 1200 och skulle nog gissa jag måste ändra all bestyckning, lär väl knappast vara optimal för en Rotax 670 motor. Även fler nackdelar är jag har nyligen köpt en ny rem men det är inte hela världen..jag vill ju hinna köra i år =). För att schimsa ut sekundären kan man göra det med de 3 skruvarna som sitter på ytterskivan på sekundären?

Några till frågor när jag ändå är i farten, passar alltså TRA I från -93 även min motor? Från vilken årsmodell bytte Rotax från lilla till stora konan? Och slutligen, såg att det finns TRA variatorer som kallas för Light vad är det för skillnad mellan std modellerna?

Hur som helst tack igen Diablo för ditt svar, tackar och bockar
Ja,du justerar in bredden på sekundären med de tre skruvarn. Det kan hända att man måste öka grund shimmsningen om man vill köra med typ TRA 3. Stora konan kom -93 på 670 och 780. TRA 1 passar på din 670. TRA light är en lättar version, med ner frästa kanter på den rörliga skivan. Den är smidd. Std TRA 1,2 & 3 är gjuten.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Som hellboy skrev, bra sammanfattning där

.. ett grej bara TRA III an för 800 är också smidd. 600an är gjuten dock.
här är en jmf bild mellan en en 05 800 TRAIII och en 04 600 TRA III.
man ser liite vågor i skivan på 600variatorn pga användning av för hård rem/felaktig remspänning.

Den gröna markeringen visar hur en Light är urfräst..
och de röda markeringarna visar urfräsningsskillnaderna mellan 600 till vänster och 800 till höger.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Tack igen för ännu mer information, alltid trevligt å lära sig nått nytt :) Hur som helst fick jag äntligen tag på en TRA II från en mxz 600 en icke HO. Ramperna är 296 och fjädern är helsvart samma färg som den i gamla variatorn, som sagt har jag ingen aning om vad dessa nummer i sig ger för skillnad i praktiken? Är 296 ramper till Rotax 670 riktigt åt skogen för de gamla ramperna är tokslut, det var iaf likadana pinnar (grå metall).
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Tack igen för ännu mer information, alltid trevligt å lära sig nått nytt :) Hur som helst fick jag äntligen tag på en TRA II från en mxz 600 en icke HO. Ramperna är 296 och fjädern är helsvart samma färg som den i gamla variatorn, som sagt har jag ingen aning om vad dessa nummer i sig ger för skillnad i praktiken? Är 296 ramper till Rotax 670 riktigt åt skogen för de gamla ramperna är tokslut, det var iaf likadana pinnar (grå metall).
296 ok! C#3 ut och testa. 8000 på varvräknaren borde bli ok.