Stora Bluffannonstråden

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
Min "McDonalds"farsa la ut sin segelbåt på blocket för kanske en månad sedan och i detta fall var det också en engelsman som hörde av sig, på samma sätt som era. Han skulle sätta över ett antal hundratusen direkt på kontot via PayPal:)hmmmm:) och båten var helt osedd. Han skulle sedan ringa två personer som skulle fara och hämta båten från Härnösand till hans möjliga hemland..

Det värsta är att man vet att det är en bedragare som mailar och sms:ar dygnet runt till en, man kan f'n inte klämma dit dem! :eviltongue:

Undra, rent hypotetiskt, om man skulle våga gjort affären om han inte hade använts sig av PayPal?? :confused:
 

Back_Man

Välkänd medlem
11 nov 2008
232
0
16
Sälen (Rörbäcksnäs)
Kom förresten på varför jag inte hittade bluffgubbens första mail. Det var inget mail utan att sms. Lägger in det här så att nån sökmotor plockar upp det. Språk- och skrivfel är avsändarens, inte felskrivningar av mig :)

i am interested in your snowmobile listed on www.blocket.se,kindly write me via email to tell me more about the snowmobile. Email: jamesborgensonj@gmail.com
Fick 3st liknande sms på en dag på en fiddy annons... att dom orkar?
 

TheJo

Välkänd medlem
19 jan 2010
415
0
16
STHLM/Uppsala
Han vill köpa en skoter för att han inte är kreditvärdig. Nån 18-22 åring som inte är kreditvärdig pga för låg inkomst.
Jo, det förstår jag också. Och just den annonsen kanske inte räknas som någon bluff.
Men det var mer så att personer som har sett det här, ska tänka efter en gång extra.
Och just i detta fallet kanske det inte är någon bluff.
Men tänk vilka problem detta kan ge.
Hur gör du när du står där utan skoter, och Kalixbon inte längre har några pengar att ge dig?

Nej, har man inte råd så har man inte.
Han får väl helt enkelt spara ihop pengar.
Han borde ju kunna få ihop 20-30k till nästa vinter iaf.
 

LasseF

Medlem
4 apr 2007
10
0
1
Hittade en konstig sak i de båda Blocket-annonserna ovan....

I Summitannonsen står det: Bytes mot annan skoter ej ändre än -09
I avbetalningsannonsen står det:ej ändre än 98 ingen dubbelbandare tack

Det skulle kunna tyda på att det är samma jeppe......

/ Lasse
 

saab99

Ny medlem
2 apr 2011
2
0
1
Luleå
Hej allesammans!

Idag råkade jag ut för samma sak som i inlägg nummer fem i denna tråden. Inte ens några bilder på skotern mer än den i blocketannonsen behövdes för att de skulle slå till.

Klistrar in lite mail här, allt startade med ett sms.

Hon: Do you still have this snowmobile for sale? Reply direct to this email: lindasmu12@gmail.com Regards

Jag: Hi! The snowmobile is still for sale and it stands in Luleå.

Hon: Nice to read from you,i am interested can you send me more pictures of it, Also don't forget to send me more details about the condition.
Regards.

Jag: Okey, I will send you some more information and a couple of pictures. The cobdition is not mint but pretty nice. I wrote in the ad that the kilometerstand is 14800 km. The pictures will come in an hour..
Regards

Hon: I am from united kingdom..How i wish to come and view it but am out of town now....am a marine engineer busy sailing,am in a ship right now at Anguilla ,i'm satisfied with the condition. Email me with the actual price you are willing to sell it. Hope read from you soon.
Regards.
Linda

Jag: But if you are in Anguilla you shouldnt need a snowmobile? Do you live in Luleå when youre not out sailing or why would like a snowmobile. I am just intrested.

Hon: I will need it when i get home, I agree with the price and i will pay you through PayPal safe and reliable method of payment,because this is the only method i can use due to my present location.And i will take care of all Preparations for to my address through Pick up by my shipping agent.
Linda Smulders
40,Ridgefield road
oxford,
ox4 3bx,
United Kingdom.
phone number: +447045731347
Hope to read from you soon.
Regards.

Efter detta kan jag säga att jag trodde hon var seriös och jag mer eller mindre nappade, tog foton på skotern på de defekter jag känner till med mera så hon skulle veta vad hon köper. Sen kollade tjejen runt på nätet och fann detta. Tur jag inte hade nåt Paypal konto. Frågan är nu om jag ska spela vidare med henne eller ge henne ett lite "hetare" mail tillbaka? Vad tycker ni?

Mvh: Patrik
 

Johan001

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
Du kan lugnt spela med. De kommer inte att försöka hämta din skoter. Troligtvis så måste du betala in en avgift eller någon form av försäkring till fraktbolaget. Det är nog denna avgift de vill komma åt. Spela med och säg till slut att du betalt in ev avgifter. Säg att svenska tullen behöver en kopia på köparens pass, så kommer du säkert att få bild på ett dåligt förfalskat pass
 

hej hopp

Ny medlem
5 apr 2011
4
0
1
gotland
hej råkade ut för samma sak idag ville köpa min husvagn oj så snabbt vi skulle få in 290 000kr insatta på paypal med en gång.:bawling:
exact samma mejl som tidigare se här kopierat lite.


i agree with the price and i will pay you through PayPal safe and reliable method of payment,because this is the only method i can use due to my present location.And i will take care of all Preparations for to my address through Pick up by my shipping agent.

Linda Smulders
40,Ridgefield road
oxford,
ox4 3bx,
United Kingdom.
phone number: +447045731347

Hope to read from you soon.

Regards.
Linda

am from united kingdom just got your mail now...How i wish to come and view it but am out of town now....am a marine engineer busy sailing,am in a ship right now at Anguilla ,i'm satisfied with the condition. Email me with the actual price you are willing to sell it.


Hope read from you soon.


Regards.
 

hej hopp

Ny medlem
5 apr 2011
4
0
1
gotland
vi skrev bara tillbaka att vi har kommit på dig och läst om dej på nätet men vill du ha husvagnen så står den här på våran gård, men då är det kontanter som gäller och efter det så har vi inte fått ett ända mejl mera. har även försökt nå honom på mejlen hallooooooo vart tog du vägen men han eller hon är totalt som bortblåsta hihihihi.
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Flera bekanta som har fått mail på deras skotrar, MCs och bilar. Undras hur många som blivit blåst, några måste det vara för att det ska vara lönsamt för dem att hålla på då de verkar vara ganska aktiva med att leta annonser
 

ozzy 93

Välkänd medlem
27 jul 2009
644
0
16
Aspås
Iofs en mc men lägger in den här ändå.

Fick ett sms på min lätt mc som jag ska sälja, där han frågade om den var kvar och ville få svar på sin gmail.
Skrev att den fanns kvar och att den var i mycket bra skick, coh fick tillbaks detta mail:

"Hi mate, I have looked at it a few times now, and after looking around, I'm satisfied with the great condition but what's your actual price for it. I love a bargain, so i would like to get it as soon as i can. I would be able to make payment through PayPal, i find it the easiest way to use my credit card safely and is a safe and reliable method of payment... Let me know your price for it . I hope to hear from you soon, and i will make all transportation preparations for the it to be transported to my home in London,UK. If possible can you send me some recent picture or video of the item ?"

Tror ni detta är äkta eller nån lurifax?

//Ozzy
 
Last edited:

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Det känns väl som att det mesta som skall skeppas till UK och betalas via Paypal är det något lurt med.

Om man jämför med svenskar som t.ex. köper frånTyskland så har jag inte hört nån som gör affär på detta sättet utan då åker dom ju ner och hämtar den.