Stora Bluffannonstråden

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Eftersom det även iår verkar komma ut ett stort antal bluffannonser så kan vi använda denna tråd för att länka och varna andra.


Tråden ska dock INTE användas som ett ställe där man kastar in varenda annons man hittar på blocket som ser "lite skum ut'

Annonserna ni länkar in får ni gärna maila på först för att bekräfta misstankarna, posta gärna svar från annonsören här i tråden också

När ni länkar så får ni även gärna stoppa in blocket länken OCH en print screen på annonsen så andra kan se annonsen efter den blivit raderad
 
Reactions: stream72 och trixa

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Tyvärr har jag råkat radera första mailet från en herre vid namn Sir James J Borgenson idag. Men han tog iaf kontakt angående en F7:a och ville absolut veta mer om den. Dialogen gick så här:

James (ungefär): [Jag vill gärna köpa din skoter, skicka mer info tack]
Jag: All info is in the ad. What are you interested in?
James: i want to know the mechanical condition of it.
Jag: Perfect.

(Notera nu att James nöjer sig med denna beskrivning av skoterns mekaniska skick!)

James: Hello

how i wish to come and view what am buying from you.but am currently out of state....i'm a marine engineer who's on a ship right now at Bermuda......I would want you to know that i will be paying via PayPal and i would pay the paypal transfer charges too...due to the distance as I'm in Bermuda presently...I want you to provide me with the following information for me to proceed with the Payment...

Name
Your PayPal e-Mail Address :
Amount

I would like you to know that after i make the payment i would tell my Private Courier Service to come and pick it up at your address once you receive the payment into your PayPal account.

Have a nice day.
James

Jag: Where do you want the snowmobile shipped? Where are you planning to use it?
James: hello,i will like to ship the snow mobile to UK. Kindly get back to me as soon as you have the PayPal detail as soon as possible. Thanks
Jag: That is so suitable! I have a truck going to UK next week and I'm
traveling with it. I will load the snowmobile on it and we can settle
the deal over there! That way we don't have to involve PayPal with all
their fees.
Would that be good for you?

Sen svarade han inte :(
 
Reactions: Winterspeed

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Jag: That is so suitable! I have a truck going to UK next week and I'm
traveling with it. I will load the snowmobile on it and we can settle
the deal over there! That way we don't have to involve PayPal with all
their fees.
Would that be good for you?

Sen svarade han inte :(
Haha! Klockren :D
 
Reactions: Mr snow

Alos

Välkänd medlem
4 jan 2009
124
2
6
Gideå
jag fick exakt samma svar från han idag om en grand touring 500 - 98..
Men jag undrar hur han hade tänkt att resten skulle gå till som???
 

MP_Swede

Välkänd medlem
31 dec 2008
178
0
6
Bålsta
jag fick exakt samma svar från han idag om en grand touring 500 - 98..
Men jag undrar hur han hade tänkt att resten skulle gå till som???
Du får en falsk verifiering från PayPal att pengarna har kommit, dagen efter kommer en bud bil och hämtar skotern, efter ytterligare 1 dag när du ska försöka få ut pengarna så finns det ingen transaktion och du är nu utan pengar & skoter :'(
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Finns alltid tyvärr nån godtrogen stackare som kommer bli lurad
 

Johan001

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
Är han verkligen laglig ägare om inte något papper om ägarbyte skrivits på?
Borde det inte bara vara att vänta med budbilen några dar tills man ser att pengarna inte kommit på kontot.
 

Schipperke

Medlem
18 jan 2011
16
0
1
Järbo
Problemet är att han vill betala med Paypal och sen får man ett mail med en länk till en falsk Paypal sida som visar att han betalat . Oftast har han betalat för mycket och vill ha tillbaka mellanskillnaden som du blir blåst på oxå ! Så i slutändan har du betalat för att bli av med det du säljer ...
Han försökte med frugans mc ! Men när jag skrev att det börjar lukta bedrägeri så hörde jag aldrig av han nåt mer ;-))
Det roliga med det var att den mc modellen är billigare i utlandet än här .
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Är han verkligen laglig ägare om inte något papper om ägarbyte skrivits på?
Borde det inte bara vara att vänta med budbilen några dar tills man ser att pengarna inte kommit på kontot.
Självklart är det så. Som Schipperke skriver så går bluffen ut på att man ska luras att tro att man redan fått pengarna, och att man skickar in ägarpapperen eller lämnar dem till budbilschauffören. Det är klart att utan ägarpapper är skotern väldigt lite värd för dem.

Jag har för övrigt också hört om den där bluffen med för mycket betalt. Men det borde väl vara rätt riskabelt? Om någon betalar in 50000 istället för 30000 till mig och hör av sig (i panik, får man anta) och vill ha tillbaka pengarna så skulle min första idé vara att skicka tillbaka pengarna från det konto jag fått in pengarna på. Kliver man då in och kikar på sitt Paypalkonto så ser man ju att där inte finns några pengar.

Det finns även en variant på den här bluffen. Den går ut på att det inte är Paypal utan en helt "egen betaltjänst" som man aldrig hört talas om (för att den inte finns). Man får registrera sig på en sida och pengarna kommer in. Allt ser ut ungefär som Paypal eller Moneybookers, skillnaden är att det naturligtvis aldrig går att få ut en krona.

http://www.zug.com/pranks/powerbook/ använder sig av den tekniken. Fruktansvärt rolig läsning!
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Kom förresten på varför jag inte hittade bluffgubbens första mail. Det var inget mail utan att sms. Lägger in det här så att nån sökmotor plockar upp det. Språk- och skrivfel är avsändarens, inte felskrivningar av mig :)

i am interested in your snowmobile listed on www.blocket.se,kindly write me via email to tell me more about the snowmobile. Email: jamesborgensonj@gmail.com
 

Mxzzz

Välkänd medlem
12 mar 2010
198
0
6
Sorsele
vf skulle en person från uk ens vilja ha en skoter som han hittat på en hemsida på ett språk han inte förstår!?
 

simonhardell

Ny medlem
6 apr 2009
4
0
1
Luleå
Kom förresten på varför jag inte hittade bluffgubbens första mail. Det var inget mail utan att sms. Lägger in det här så att nån sökmotor plockar upp det. Språk- och skrivfel är avsändarens, inte felskrivningar av mig :)

i am interested in your snowmobile listed on www.blocket.se,kindly write me via email to tell me more about the snowmobile. Email: jamesborgensonj@gmail.com

Jag fick detta sms på min annons idag.