Få lös primärvariator

Onken

Medlem
14 okt 2010
40
0
1
Robertsfors
Nu har en lite smått tråkig grej hänt. Tänkte ta och byta primärvariator innan helgen, så for och lånade en avdragare och köpte samtidigt lite gängtejp. Har aldrig förr lossat en variator så ville inte lämna något åt slumpen. Vi lutade upp skotern och fyllde med olja, snurrade på gängtejp och drog åt tills det var pall. Därefter växelvis knackade, växelvis drog vi med hylsnyckel samtidigt som kokande vatten hälldes över. Det funkade inte så avdragaren åkte ut igen.

Nu i efterhand så ser jag att avdragaren blivit skev samt gängorna på variatorn skadats !

Hur fan ska jag lösa detta ??:afraid:
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Hur ser avdragaren ut? Är det en pinne som sticker ut och trycker mot vevaxeln? Isf kapar du bort den pinnen, och sen gör du som highlander skrev. Fyll med vatten istället för olja, gängtejpa allt som går, dra åt det du vågar och ställ den i kylan. Om det är ordentligt kallt så att vattnet fryser så kommer antingen avdragaren ut, eller variatorn.

Observera att det finns en möjlighet att variatorn kan skadas, om den sitter alltför jä*ligt så kan variatoraxeln utvidgas, eller rent av spricka. Detta är synnerligen ovanligt, dock. Har bara hört talas om det 1+1 gång.

Om gängorna i variatorn är för dåliga, så får du köpa en M20x1,5 gängtapp med tillhörande borr, samt en sådan bult och göra ett nytt försök. (Förutsatt att det är M18x1,5 i din variator idag... Brukar vara det på Yammers.)

Linda in variatorn i nåt mjukt, för om den sitter sådär hårt så kommer smällen då den släpper höras till Skövde. Typ.
 

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
Jag drog av variatorn för några veckor sedan pga av packbox byte
gängorna ska oljas och toppen ska fettas på avdragaren innan den används
sen är det bara att börja dra och spänna + att man kan jumma på lite med varmluftpistolen
på den innre skivan.
 

Onken

Medlem
14 okt 2010
40
0
1
Robertsfors
Tänkte köra på oljetryck alternativt frysmetoden i veckan, börjar känna mig sugen på att köra och när jag andå har orginalvariatorn liggandes så känner jag att jag hellre får lös primären och pajjar den än att sitta med en skoter som inte går att köra med hela vintern !

Saken är den att jag har en annan variator av märket comet på nu. Hade bara lånat avdragaren och den har jag inte längre hemma. Var till Rofab i närheten och hörde mig för om rätt sorts bult, men det verkade inte som de hade någon. Det är alltså en 3/4" UNF om jag inte är helt ute och cyklar... Så var kan man få tag i en sådan??
 
Last edited:
A

AndyLee

Fungerar! Eller avdragare + en jä.. massa värme på centrum axeln. Har skjutit skarpt med TRA variatorer ett par gånger!..
Skulle vilja påstå att axeln ska kylas och variatorn värmas.. värme på axeln gör att den sväller och det vill vi inte...