olja, hjälp!!

mesijah

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
umeå sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 17-Feb-04 kl 06:38 PM (CET)]hej. har en edge x 700. å återförsäljare å så säger att man måste ha helsyntet å helst polaris ves olja som är svindyr, står i instruktionsboken att man ska köra på polaris ves olja. skule det funka lika bra att köra på delsyntet som halvsyntet? om man kör på mineral olja, vad blir det som måste rengöras då? om man lämnar skotern på service, rengörs sådant då?
kan det hända nått med lager osv. om man byter från helsyntet till mineral olja osv?

jag tackar för alla svar å tankar!!
hjälp mig snälla.. tack
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Tro inte på vad en återförsäljare som tjänar grova pengar på att sälja en dyr olja säger, tro på vad skotertillverkaren skriver i instruktionsboken i stället!
 

The Titan

Välkänd medlem
1 jan 2000
138
0
6
Jag köpte den nyss till min polaris, har VES.

Om den fungerar för RAVE portar så är det klart att den fungerar på VES portar!

Det enda som händer med billigare oljor är väll att det blir lite mer att rengöra. Men det får det vara värt när oljan kostar mindre än halva priset. Polaris oljorna är ju skandal dyra!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Vad står det i Polaris' instruktionsböcker?
Nämner de någon standard eller föreskrift som oljan ska uppfylla?

Ett annat sätt, om man vill vara på den säkra sidan juridiskt sett, är att maila till olika oljebolags tekniska upplysning och fråga om de vågar rekommendera den eller den oljan för den eller den motorn...

Men räkna aldrig med att få ett pålitligt svar ur någon skoterhandlare eller mekaniker!
 

Forsberg

Välkänd medlem
1 jan 2000
100
0
16
viksjö sverige
hans fråga var om bombardiers olja var helsyntet.


det undar jag också. Råkade nämligen hälla i lite gran i min 3300:a som jag tidigare kört på halvsyntet.
 

EroC

Aktiv medlem
1 jan 2000
82
0
6
rotax säger att man ska ha helsyntet i ravemotorer men en skoteraffär sa att man inte behövde helsyntet i motorer med avgasportar.. dock känner jag mig säkrast med helsyntet iaf..
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
The Titan skrev:
Jag köpte den nyss till min polaris, har VES.

Om den fungerar för RAVE portar så är det klart att den fungerar på VES portar!

Det enda som händer med billigare oljor är väll att det blir lite mer att rengöra. Men det får det vara värt när oljan kostar mindre än halva priset. Polaris oljorna är ju skandal dyra!
vad kostar polaris ves olja? vilka förpackningar finns den i?
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Det viktiga är ju inte om oljan är mineral eller syntet eller delsyntet, det viktiga är att det är en kvalitetsolja som uppfyller de krav motortillverkaren ställer på oljan.

Sen att det är billigare att göra en bra syntetolja än en bra mineralolja kanske förklarar varför syntetoljorna ofta är av högre kvallitet.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Har själv en xc 700. Har själv bara kört på helsyntet dock av olika märken . Så länge det är helsyntet så är det nog ingen fara vart den kommer ifrån. Det är ju trots allt ingen moped motor med 1hk/50cc. Nu senast köpte jag Ipone från Glansgården bil. Det är en racing olja som luktar jordgubb som flera crossförare kör med. Nu mera vill ingen köra om mej. (Ska nog skaffa en rosa sadelväska å) Kostar förresten ca 100/liter
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Det råder delade meningar huruvida man ska använda helsyntet eller inte.
Kör man på helsyntet så ska man komma ihåg att vara nogrann med sommarkonserveringen.

Helsynteten tvättar formligen motorn och lämnar inget rostskydd när den står.
Många haverier beror på just detta slarv.
Under senhöstens temperaturväxlingar så kan det bildas kondens i motorn och lager mm blir rostangripna. Inte speciellt trevligt.
Om den nu inte står i ett varmgarage!!

Däremot en mineralolja lämnar ett bättre skydd när skotern står.

Så ni som slarvar.....kör på mineralolja!;)
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
fusionären skrev:
Det råder delade meningar huruvida man ska använda helsyntet eller inte.
Kör man på helsyntet så ska man komma ihåg att vara nogrann med sommarkonserveringen.

Helsynteten tvättar formligen motorn och lämnar inget rostskydd när den står.
Många haverier beror på just detta slarv.
Under senhöstens temperaturväxlingar så kan det bildas kondens i motorn och lager mm blir rostangripna. Inte speciellt trevligt.
Om den nu inte står i ett varmgarage!!

Däremot en mineralolja lämnar ett bättre skydd när skotern står.

Så ni som slarvar.....kör på mineralolja!;)
Veti tusan om jag vill hålla med dej i detta påstående faktist.
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Håller med om vad?
Använda helsyntet eller ej!

Personligen så kör jag på helsyntet, men är oxå noggrann med konservering.
För jag har bevittnat en endast 1 år gammal motor som varit utsatt för kondens och ej varit riktigt konserverad.
Nållagrena hade blivit rostangripna.
Som tur är så upptäcktes detta innan något allvarligt hade inträffat.

Ska man tro experter så är det någon typ av "avfettning" i syntetolja
som i princip rengör en motor samtidigt som den smörjer.

Dessa experter hävdar oxå att en mineralolja sotar mer och lämnar lättare en oljefilm
i motorn som bidrar till lite rostskydd.
Huruvida man ska tro dessa experter eller ej låter jag vara osagt.

Jag tror i alla fall på helsyntet och konservering!
 

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Tjena
Ska kanske köpa en edge x 500 -02 snart och jag undrar vilken olja ni kör med i polaris ves motorerna,eller vilken ni skulle rekkomendera tänkte nått billigare än Polaris ves olja som kostar typ 100kr/litern?

(Hoppas ingen gnäller på att man har dragit upp en gammal tråd,är ju många som klagar på de,hällre ta upp en gammal än att starta en ny likadan tråd!!!)
 

Polle_man

Välkänd medlem
21 okt 2006
156
0
6
SOLLE
Jag själv kör på okq8 sprint,delsyntet,grannen körde på det i sin rmk 02 a oxå,har aldrig varit några problem,ca 20 kr/litern när man köper 20 liters kaggar.
 
R

Robin

Det finns lika många olika åsikter om man ska köra på hel/delsyntet som det finns folk som kör skoter.

Men kortfattat så kan man säga att skotrar med avgasportar bör köra på helsyntet pga att delsyntet sotar mer.

Ett tips skulle ju kunna vara att börja köra på delsyntet dom sista 30-50milen före sesongen är slut för att förhindra det där med rostningen som kan uppstå då man ändå går igenom skotern och rengör allt innan man ställer undan den.
(ingenting jag vet men tycker att det borde funka, kommentera gärna)

Själv har jag inte avgasportar och kör på Valwoline (eller nåt sånt) delsyntet som rekommenderade av min polaris ÅF. kostar 300kr/Galon.
 

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Okej,brorsan som själv kör på polaris ves olja i sin edge prata om nån olja som hette typ twostroke no smoke(tror de var castrol) eller nått sånt och att den skulle visst vara bra och att flera kör med den(billigare alt när man inte har jobb:rolleyes: )...nån som testat den?:)