primär variator Polaris 800

Big_Mikey

Medlem
2 mar 2011
8
0
1
Ljungaverk
Tjena!

Försöker få bort primären på min polaris!
Har hittat massa tips om olja o vatten o allt möjligt för att pressa ut den för avdragarna blir skev! men har ett problem! invändig gäng på axeln där avdragaren ska gängas är M18 fingäng! eller om det är Tum! men har läst att polaris hade M14 på sina axlar? Vilket är rätt?
 
Last edited:

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Sv: Sekundär variator Polaris 800

3/4 tum unf är Det väl? Skaffa en bult med den gängan och dra på lite gängtejp sen tippa upp skotern på sidan och fyll upp med olja. Sen är Det bara att köra:)
 

Big_Mikey

Medlem
2 mar 2011
8
0
1
Ljungaverk
Sv: Sekundär variator Polaris 800

vet inte alls! stort är hålet i alla fall :p ja de har jag fått tips om redan! måste bara ha en bult eller något som passar i gängan! ska pröva! Tack tack!
 

morpeus

Välkänd medlem
13 mar 2006
426
0
16
köp en bult med rätt gäng och borra ett genom gående hål rätt igenom sen ta och gänga längst ut och sätta fast en smörjnipel, ta sen gängtejp dra dit bulten och se till att det är tätt och börja pumpa med en fett spruta ;D det är grejor
 

Big_Mikey

Medlem
2 mar 2011
8
0
1
Ljungaverk
årsmodell 01! beställde en avdragare idag från polaris dom sa den o den är det! får den nu ikväll med bussgods! men lite osäker på om den kommer passa för tror inte de är en polaris variator som sitter där! märks väl!
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Uppdaterar en gammal tråd:
Har originalavdragaren, o det gick inte att få av variatorn, eller snarare jag vågade inte ta i något mer. Jag gjorde som så att jag tippade upp skotern på sidan, inte hela vägen, fyllde hålet med vatten. Lindande gängtejp på avdragarens gängor o började dra. Hade ett koben genom variatorn samtidigt. Den hade jag hade lindat in med silvertejp för skydd (mycket silvertejp på kobenet). Sedan började jag att dra, variatorn ploppade ut sedan med lätthet . Vattenmetoden funkar mycket bra.