Ägarbyte på skoter

Linkan222

Aktiv medlem
28 jan 2011
74
0
6
Måste kolla hur ägarbytet på en skoter fungerar. Köpte en för 3 veckor sedan och har ännu inte fått något papper på att ägarbyte är genomfört.

Jag har kvitto med ägarens personnummer och det stämmer med nuvarande ägare om man kollar i bilregistret.

När vi gjorde upp affären sa han att han skulle fixa ägarbyte direkt. Det som slog mig efter en vecka var att jag aldrig skrev på något. Var första skotern jag köpte och hade/har inte riktigt koll på hur det fungerar.

Måste ha lite koll innan jag börjar vidta åtgärder. Får väl i värsta fall göra en anmälan?
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
När ni gör ägarbyte så ska ni skriva på ägarbeviset båda två, att du blir den nya ägaren.

Är säkrast om ni postar det tillsammans, men du har kvitto på köpet så det är ju en fördel.

Han kan ju inte anmäla den stulen eftersom du har kvitto på det, men om skulle kvadda den blir det väl problem för honom antar jag?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
1. Det ligger i säljarens intresse att ägarbytet registreras. Har han glömt att skicka in bytet får han fortsätta att betala försäkring etc.

2. Ring säljaren och säg att han skickar den underskrivna ägarbytesblanketten till dig IDAG. Du skall ju också skriva under ägarbytesanmälan innan den kommer till bilregistret. Samtidigt ringer du till försäkringsbolaget och tecknar försäkring på skotern.

Du har ju köpeskvitto på skotern, så det är ju säljaren som klantat sig och sitter med alla nackdelar.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Nja, en nackdel för köparen är ju om han själv kvaddar den och det inte finns någon helförsäkring. Går ju inte att ha en försäkring på en skoter man inte äger.

Samma sak blir det om skotern blir stulen i morgon och säljaren bara har trafikförsäkring (om ens det).
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Ha absolut inte skotern påställd utan försäkring, har för mig att det kostar dig ca 140kr om dagen utan försäkring.
 

risen

Välkänd medlem
11 jan 2009
190
0
6
Bodbyn
Måste kolla hur ägarbytet på en skoter fungerar. Köpte en för 3 veckor sedan och har ännu inte fått något papper på att ägarbyte är genomfört.

Jag har kvitto med ägarens personnummer och det stämmer med nuvarande ägare om man kollar i bilregistret.

När vi gjorde upp affären sa han att han skulle fixa ägarbyte direkt. Det som slog mig efter en vecka var att jag aldrig skrev på något. Var första skotern jag köpte och hade/har inte riktigt koll på hur det fungerar.

Måste ha lite koll innan jag börjar vidta åtgärder. Får väl i värsta fall göra en anmälan?
Ta kontakt med säljare tycker jag, se till att han skriver under och skickar det sedan till dig.
För du måste fylla in namn,personr,adress osv annars går inte ägarbytet igenom är ju inge kul att ha köpt en sak som man sedan inte äger enligt Transportstyrelsen :)
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Du kan visst försäkra en skoter som inte står på dig. När jag har köpt skoter så ringer jag alltid försäkringsbolaget direkt jag kommer hem och försäkrar den ifall att säljaren tar bort försäkringen, man vet ju aldrig.

Sist jag köpte skoter fyllde jag i allting utom underskriften i slutet. Efter 1-2 veckor fick jag ett brev från transportstyrelsen att dom fått in ett ägare bytes papper med mitt namn och jag skulle fylla i reg nummer på skotern, mitt person nummer och namn och skicka in det. Sen kom allt hem och var klart.
 

Linkan222

Aktiv medlem
28 jan 2011
74
0
6
Jodå det går som sagt utmärkt att försäkra en skoter man inte äger. Har haft "min" försäkrad i tre veckor.

Har försökt kontakta säljaren både via telefon, sms och mail, men han går inte att få tag på. Hur ska man gå vidare nu? Det kan inte vara ett unikt fall att säljaren inte postar ägarbytet.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Jo visst går det att ringa försäkringsbolaget och försäkra den, just för att pappersexercisen tar några dagar för Transportstyrelsen. Det är ju för att du redan äger skotern då, det är bara inte reggat. Det är inte riktigt det saken gäller här.

Om det aldrig görs något ägarbyte så går det inte. Byter skotern ägare 1 mars enligt papperet går det fint att ringa och försäkra den samma dag. Men om säljaren aldrig skickar in några papper och skotern smäller efter några dagar så blir det problem.

För er som tvivlar: ni vet vad som händer med er försäkring då ni säljer en maskin. Efter några dagar skickar försäkringsbolaget ett brev med återbetalning av innestående försäkring, "upphört då du inte längre äger fordonet". Det är samma sak i början av ägandet. Du måste äga det du ska försäkra. Äger gör du från den dag det står på ägarbytespapperet, även om registreringen görs senare. Men skickas papperet aldrig in så är skotern inte i din ägo och därmed inte försäkrad av dig.
 

sOFFe

Välkänd medlem
14 jan 2010
174
0
6
Umeå
Tog du leg på säljaren så att du VET att det verkligen var ÄGAREN som sålde maskinen?
 

Linkan222

Aktiv medlem
28 jan 2011
74
0
6
Nej jag kollade inte leg. Däremot kollade jag att skotern och mobilnumret jag ringde på var ställda på samma person.

Hade det varit en bil hade man ju kunnat dragit förbi nån fartkamera eller dragit på sig en p-bot och sett om han börjar reagera.