Köpråd för fiskeskoter

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
35
Boden
Hej
Är ute efter en bra fiskeskoter. Dem jag funderat på är yamaha et 340/400, lynx 5900, yamaha viking eller en skidoo trapper. Det lutar nog mest mot en et men jag har en känsla av att jag borde satsa på en bredbandare. Hur går et:n i snön? Den måste gå lite i snön iaf, den borde ju inte vara så tung att lyfta lös när man väl fastnar. Går det bra att dra kälke med et:n? Hur är en bredbandare att hantera? Klumpig kan jag tänka mig. Vill gärna ha bra svar på dem frågorna. Skotrarna jag har i tankarna är som ni ser äldre skotrar för max 15000 sek.
 

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
35
Boden
Okej, den var en aning intressant, glömde nämna att back är ett måste. Skulle kanske ha varit lite nyare, har mest stirrat in mig på dem med svart/grå huv. Dem är ju ändå lite snyggare. Jag tänkte iaf bli av med min rmk innan jag köper nå. Hur tror du att en et går i snön?
 

deepowder

Välkänd medlem
23 feb 2010
142
0
6
östersund
Jag har en ET 340 t/r och den går faktiskt otroligt bra i snön för att vara en 340 med så lite hästar.. det ska vara mycket brant innan du ska sätta dig, och det menar jag faktiskt! sedan är det ju klart att de går inte fort fram men med lite fart så går det utmärkt! sen den gång man lyckas sätta sig så är det ju inte mycket att lyfta för att kunna åka iväg igen! :) grymt säker skoter som starta året om och bara går och går!
 

Erik.B

Aktiv medlem
19 aug 2010
78
0
6
Luleå
vikingen är ju en otroligt bra maskin, grymt driftsäker och tar sig fram mycket bra men satan om du fastnar i flöd med en bredbandare då är det inte kul nå mer! då känns min 305 kilos blyhingst lätt som en fjäder i jämförelse. jag är mycket nöjd med min lynx 250, den är lätt, har hög, låg och back, går fint att dra med och tar sig fram över allt och om man nu skulle fastna så är den lätt att få lös.
 

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
35
Boden
Det börjar luta mer och mer mot en et. Om den går hyffsat i snön är det väl egentligen inget att fundera på, nån som vet hur lång matta det är på en "lång" et? Alla bredbandare borde ju gå grymt bra i snön men det blir ju ett helvete om man fastnar. Är bredbandarna mycket klumpiga att köra?
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Vi hade en ski doo nordik (samma som trapper) och det är ju en 50cm bred matta så den flyter på bra i snön och är väldigt lätt att bryta :) hög,låg och backväxel, väldigt bra att dra t.ex kälke, ved eller vad man nu vill kroka på :)

Arbetsljus bakåt, högruta, finns utblås inne vid rutan så man kan värma handskar,händer osv som kan vara väldigt skönt att ha, och ganska stort utrymme för yxa, kort spade, pimpelspön under dynan :)
 

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
35
Boden
Den såg grymt fin ut, synd att den var så långt bort:( jag var faktiskt och provade en sån idag, den hade även elstart. Samma pris också. Funderar om jag ska åka och köpa den kanske, är dock ändå lite sugen på en bredbandare. Hur hade ni gjort?
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Lynx GL 3900 är annars fina skotrar, tar sig fram överallt och är skapligt starka. Problemet är bara att få tag i dom, då dom är VÄLDIGT eftertraktade!
 

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
35
Boden
Glömde nämna att det kommer även att bli ledkörning så skotern bör ju gå bra att köra efter leden i ca 30-40 några mil. Kan tänka mig att det blir problem med iaf 59:an och kanske även vikingen? Har inga egna erfarenheter alls av äldre bredbandare så jag vill gärna ha tips.
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Polaris widetrak av äldre modell? Hade en sån för nåt år sen och inte 1 problem! Den har dessutom dynan man kan vicka upp och ha grejer i..
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
48
Umeå - Yttersjö
Ser ingen mening med en bredbandare om man inte ska dra hem ett vedlass eller lasta riktigt tunga tyska turister på pulkan (ironi)

Ska du ut o fiska så är det väl befriande att ha en längre smalbandare, Et , forestfox , GL 3900 eller motsvarande