600 ACE

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Nån som har en sån?

Machfart va ligger den på?
Genomsnittlig förbrukning?
Några problem med maskinen som helhet?
 

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Nån som har en sån?

Machfart va ligger den på?
Genomsnittlig förbrukning?
Några problem med maskinen som helhet?
De enda jag kan svara på är förbrukningen, en bekant har skido wt 600 ace. han körde 48 mil på första tanken, eftersom den rymmer 45 liter blir det en förbrukning på 0,94l/mil
machfarten är nog väldigt olika beroende på vilken modell/märke motorn sitter i, samt vilken utväxling den har. Testade den dog i 59 yeti på skoterns dag i piteå och blev väldigt imponerad av hur lätt den drar iväg utan ett enda ryck. Så fort jag tog lite i gasen så började den krypa framåt.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Det beror på hur man kör, om man leker i snön eller drar en tung sladd så drar den 2-3 liter.. Kör man bara led så ligger den på ca litern.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Givetvis så påverkas förbrukningen av belastningen. Men det totala snittet brukar ändå vara rätt så fingervisande. Men 2-3 liter milen är ju inte direkt svårt att hålla med 150hk rx1.... däremot att komma ner under litern... frågan är om det var en sväng eller om den ligger där ofta....rx1'an drog ca 2.5 med tung pulka och låg fart.. snabbare tempo lägre förbrukning =) känns som att nästa maskin blir 4t igen och ace är ju lite små intressant
 

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Han hade nästan inte dragit nått under den första tanken utan mest varit ute och kört till stugan och runt ikring, så de var absolut under bra förhållanden. Tvivlar inte att man kommer upp en del i förbrukning om du börjar lasta tyngre, har ingen aning hur mycket mer, så de låter jag vara osagt tills jag vet bättre.
 

Jumjum

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
1
18
Utanför Sollefteå, Helgum.
Ä det ingen som har nått mer att säga om denna skoter? Vill veta allt.. :) hur den är i djupsnö jämfört med tex venture mp.
Hur den är att dra pulka med vid varmare väderlek..



Måste bort från yamaha träsket.. ;)

Skickat från galaxy s med taptalk pro

Och kör du yamaha? Tänk efter 3-4 ggr innan du servar hos yamahacenter i sundsvall eller örnsköldsvik.
 

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Ä det ingen som har nått mer att säga om denna skoter? Vill veta allt.. :) hur den är i djupsnö jämfört med tex venture mp.
Hur den är att dra pulka med vid varmare väderlek..


Måste bort från yamaha träsket.. ;)

Skickat från galaxy s med taptalk pro

Och kör du yamaha? Tänk efter 3-4 ggr innan du servar hos yamahacenter i sundsvall eller örnsköldsvik.
De finns ju några stycken olika med den motorn, är de någon speciell du är intresserad av? Ska du köra mycket led och inte dra allt för tungt så är de väl toringmaskinen som har bättre fjädring. Ska du dra mycket så är de väl lynx 59 yeti eller skandic widetrack som gäller. har själv testat 59 yeti en snitslad bana och har bara bra att säga om den. Förutom att det inte var mycket att köra med, men å andra sidan kanske man inte är ute efter att ha bästa acceleration när man köper en sådan motor. Annars var jag riktigt imponerad av hur mjukt den går iväg och väldigt stabil på gasen, inte ryckigt för fem öre.

Om jag skulle köpa en skoter för att ta ut familjen till pulkbacken, ut på isen för att fiska, sladda leder eller för att få en bra ekonomi så finns de bara ett alternativ och det är 600 ace motorn. Men om jag vill ha något för att leka med själv så skulle jag ta något annat. Och för mig kommer de att bli Commandern just för att jag vill ha lite mer kul på sidan om allt de praktiska.

Kan inte säga nått om djupsnö egenskaperna för där har jag inte testat.
 

Jumjum

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
1
18
Utanför Sollefteå, Helgum.
Ja, tänkte inte på det. Har kollat på adventure 600 ace. Den äe det ganska rätt kurs på också.
89900 fanns dem för nu.

Ska mesta delen dra pulka, har nu venture mp som jag varit väldigt nöjd med. Drar enormt bra, tar inte mkt bränsle.

Commandern är det nått mellanting mellan touring och spårare eller?

Skickat från galaxy s med taptalk pro

Och kör du yamaha? Tänk efter 3-4 ggr innan du servar hos yamahacenter i sundsvall eller örnsköldsvik.
 
Reactions: LtNil

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Ja, tänkte inte på det. Har kollat på adventure 600 ace. Den äe det ganska rätt kurs på också.
89900 fanns dem för nu.

Ska mesta delen dra pulka, har nu venture mp som jag varit väldigt nöjd med. Drar enormt bra, tar inte mkt bränsle.

Commandern är det nått mellanting mellan touring och spårare eller?

Skickat från galaxy s med taptalk pro

Och kör du yamaha? Tänk efter 3-4 ggr innan du servar hos yamahacenter i sundsvall eller örnsköldsvik.
Commandern är en hybrid mellan crossover och arbetsskoter. Kul att leka med eftersom de är samma motor som sitter i renegade 600 och xtrim 600. Skillnaden är att den tar sig bra i djupsnön, och utmärkt att dra pulka med eller ännu mer. Samt att jag ska sladda lederna här hemma i byn så då känns de mycket bättre med lågväxel och bred matta.

Renegaden finns ju också med 600ace motorn även grand touring. Tror nog de fungerar bra att dra pulka med. Du kan ju dreva ner någon kugg om man drar mycket pulka.

Nu gissar jag bara men om du ska dra pulka efter leden så är de nog adventure, grand touring, eller den lite sportigare renegaden.