yamaha nytro MTX 08?

Backman

Välkänd medlem
29 feb 2008
380
0
16
Haparanda
Har tänkt mig köpa en Nytro MTX 08 och funderar om de är värt köp?


Hur är bränsleförbrukning vid hård körning i mycket snö och framkomligheten?


tack.
 

SRX-OLSEN

Välkänd medlem
5 dec 2009
164
0
6
Östersund
min -08mtx drar 1,8 om man kör vackert och 2,3 om man leker och åker lössnö,
det är ju klart då har jag ju iof inte ENBART åkt hårt/lössnö-tankat upp den och sen mätt.
man måste ju ta sig till snön oxå...

annars är det väl framvagnsbussningarna som man kan kika på.

det som står överst på min lista vad jag ska ändra är fotstegen,
dom är för lång och för breda bak - hänger sig
 

Backman

Välkänd medlem
29 feb 2008
380
0
16
Haparanda
ja, iallafall köpte en yamaha nytro mtx 08 och kört nu helg 12 mil och dragit i snitt 2.3l milen blandad körning, gick väldigt bra helnöjd med maskinen.

men nu till de tråkiga så gick mattan av idag och nu behöver jag tips på mattor. och va de är för mått man ska ha.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
NTC i arvidsjaur har oxå mattor till bra priser. Jag förlängde min mtx från 153" till 162" ( 388cm till 411cm) i vintras och den blev ännu roligare att köra i snön och led egenskaperna blev inte sämre så det är ngt jag kan rekommendera. (Ntc säljer förlängning för 1995:- tror jag det var) Tunneln kan du ha som original det funkar fint. Challenger Extreme är nog bland det bästa man kan ha i matt väg på den skotern. 3.00 delning ska det vara.

Fotstegen bör man kapa av en del för att den ska gå ännu bättre i lössnön.

08:eek:rna har en liten svaghet i oljebehållaren som kan börja spricka i botten runt anslutningen där och läcka lite olja, kan vara värt att veta.
Min är svetsad och har hållit tätt sen dess, min maskin har gått över 1800mil så du kommer säkerligen att kunna ha många roliga mil tillsammans med din Nytro. :)
 

Backman

Välkänd medlem
29 feb 2008
380
0
16
Haparanda
tror ej jag förlänger för vi har inte så mycket snö här längs kusten så beställer nog en 388 challanger extreme som var på den.

tycker de var lite konstigt att den gick av den är som i nyskick inte en enda skadad kam eller fransar på sidorna.. bild kommer.

annars är jag helnöjd enda jag kommer på är att jag måste packa om boggie dämparen lite väl mjuk.
 

Backman

Välkänd medlem
29 feb 2008
380
0
16
Haparanda
jahapp, nu har jag bytt slides och mattan och de värkar fungera fint men måste spänna mattan var och varannan dag.

Och är de standard med mjuka boggie dämpare på dessa? har orginal dämpare fram (i boggien) och öhlinare bak.
Öhlinaren orkar man trycka i hop för hand ska de vara så?
 

Backman

Välkänd medlem
29 feb 2008
380
0
16
Haparanda
Okej gammal tråd men har ännu kvar liket. FYHELVETE sääger jag vilken jävla förbannade rackel maskin till skoter.

Aldrig mer någon yamaha skoter.
Köpte den för att man vet att dom är driftsäkra och stadiga maskiner.. .. visst..

Från 2011 har man spenderat på endast.
*Ny motor (ventil ras på tomgång)
*Ny matta (Gick av)
*Ny Front (Sne efter liten toutch)
*Nya slides x3
*Ny skida
*Nya variatorer (slängde lös viktarmen och trasa båda)
*Ny Kylare.
*Nya fjädrar till boggie
*Om packade dämpare runt om(måste göras varje jävla år)

och nu är startreläet trasigt så nu står den där.

detta på 600 mil .. nu hade man ju nästan haft en helt ny skoter för alla pengar man sattit på grishelvetet.

Så mina råd till alla som funderar på att köpa en nytro.. tänk om.
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Jag är inte förvånad. Alla mina kompisar som haft nytro har gnällt på dom och bytt maskin för betydligt mindre grejor än du.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
Okej gammal tråd men har ännu kvar liket. FYHELVETE sääger jag vilken jävla förbannade rackel maskin till skoter.

Aldrig mer någon yamaha skoter.
Köpte den för att man vet att dom är driftsäkra och stadiga maskiner.. .. visst..

Från 2011 har man spenderat på endast.
*Ny motor (ventil ras på tomgång)
*Ny matta (Gick av)
*Ny Front (Sne efter liten toutch)
*Nya slides x3
*Ny skida
*Nya variatorer (slängde lös viktarmen och trasa båda)
*Ny Kylare.
*Nya fjädrar till boggie
*Om packade dämpare runt om(måste göras varje jävla år)

och nu är startreläet trasigt så nu står den där.

detta på 600 mil .. nu hade man ju nästan haft en helt ny skoter för alla pengar man sattit på grishelvetet.

Så mina råd till alla som funderar på att köpa en nytro.. tänk om.
Du har ju faktiskt en 08 också, första årsmodellen... det bidrar en hel del, + att du verkar haft extremt otur. MEN

*Ventilras på tomgång - hur har du skött olje/filterbyte? hur var oljan vid det tillfället? aldrig hört om detta förut.
*Ny matta, vad har detta med maskin att göra? mattor slits, så är det, och ibland går dom av om man har otur, inget med maskin att göra.
*Subframen är ju ett allmänt kännt problem på nytron, 08an är dock överlägset sämst, återigen - första årsmodellen. 09 och frammåt så är den förstärkt. men många väljer att förstärka den ytterligare.
*nya slides - avhjälps väldigt enkelt med hjälp av boggiehjul/dupontslides/isrivare nån utav dom, eller allihopa.
* Ny skida - pga? har du kört sönder den är det väl inte maskinen som är dålig?
*nya variatorer - kollade du nånsin bultarna som håller i viktarmarna, eller gick en av dom av?
*Ny kylare - vad hände med den då?

Osv osv...

Startreläet kan du väldigt enkelt byta mot det som driver elfläkten tills du får hem ett nytt.

Om du ska gnälla o klaga över grejjer som gått sönder och liknande får du nog specificera lite mer för att det ska vara sakligt tycker jag, annars passar inte detta riktigt...
 

Backman

Välkänd medlem
29 feb 2008
380
0
16
Haparanda
Motoroljan var bytt varenda år.

mattan var sprillans men nog fan gick den av ändå:p.

subframen ska väll tåla typ isklimp som ligger efter leden?

slides ska väll inte behövas byta efter 100 mil på en skoter? visst finns de lösningar..

variatorerna genomgångna kanske 70 mil före ras.

kylare givetvis sten eller grus som flög in i den för man sitter ALLTID fast med den.
.

du försöker väll inte övertala dig själv om att de är en bra skoter? visst med stressfläkt kanske lite roligare men ändå en gris i skogen.
och hade ju haft över 300 hk om jag sattit alla pengar på trim istället för ras :p
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
Lät inte roligt! Finns alltid måndags exemplar.
Förstår om man tappar förtroendet för märket/modellen!

Ventil raset, berodde de på en frusen kamkedjesträckare?
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
ventilraset känns knepigt... pratade med temab idag (yamma åf) han hade aldrig haft in en org nytro som skjutit motorn...
Mattan är som sagt troligtvis inte maskinens fel, de handlar ju om kvalitet på matta, inte maskin.
Subramen är klen, för klen.. spec på 08an som inte har en förstärkning som dom nyare har.
Slides, ja en maskin med 50+mm höga kammar nöter väldigt mkt slides i vissa fören, men som sagt, de är väldigt enkelt att lösa. (det är även avhjälpt en hel del på nyare nytros, tex 11ans XTX som jag har har en lite annorlunda placering på boggiehjul än 10an = mkt bättre)
använde ni loctite lr liknande på variatorn sen då? gick bulten av, eller hade muttern rallat upp?
Kör man in sten o grus i tunneln kanske man får skylla sig själv om kylaren går sönder? de är typ som att skalla en sten o sen tycka att de är knepigt att man får ont i huvudet.

Den har sina fördelar och nackdelar, precis som alla andra maskiner. JAG tycker att den är bra, och förbannat rolig med 270 hk, nå annat kan ja inte uttala mig om, då jag aldrig ägt en org nytro.