Skoterkort

alias_rollo

Välkänd medlem
14 sept 2010
206
0
16
Ljusdal
Hade precis en diskution om skoterkort, hur illa är det om man kör utan kort?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Olovlig körning, som att köra andra fordon utan nödvändigt körkort. Dvs böter och kan vid grov och upprepad förseelse medföra förverkan av fordonet.
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
I kursmaterialet så stod det 1800 kr i böter, vilket är billigare än vad själva kursen kostar.

MEN, om du är vållande till en olycka och personskador uppkommer så ska du ha ett bra snällt försäkringsbolag om du ska ha någon ersättning för både materiella- och person skador (vilket kan bli dyrt). Därför tyckte jag att det var värt 2500 kr.
 

typlikt

Medlem
10 jan 2011
20
0
1
är väll som Fritiof säger. säkert ungefär som om du kör eu moppe utan kort. dock så har jag aldrig sett nån som kollar om man har det men är väll onödigt att riskera det. kostar typ 1500 å så länge man har lita utav de minsta till förnuft så bör man klara det utan problem. kan förstå att man inte har det om man typ kör skoter max en gång vart annat år.
 

m-wall

Aktiv medlem
21 jan 2011
52
0
1
Uppsala, Sweden
Körkortet är inte speciellt svårt direkt. I princip så klarar alla det :)
Det ända är att det kostar 2000kr men de är det värt för sen är det bara att köra och slippa oroa sig för poliser ;)
 

Ant_

Välkänd medlem
23 feb 2011
140
0
6
Ljusdal
Vilken fråga! Det är ju en engångskostnad att ta kortet så helt klart värt det.
Vet en kille som blev stoppad och för honom sköt de upp dagen då han fick ta vanligt körkort, sen kan de väl även plocka körkortet (b-kortet) om man är vårdslös på skoter?

Men man kan ju ha tur och inte bli stoppad också, dock är det ju det där med försäkring, vissa av försäkringsbolagen låter en ju inte ens försäkra sin skoter hos dem om man inte har förarbevis.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Lagstiftningen har gjorts om: Du kan numer tappa förarbevis snöskoter och du döms på samma sätt som om du kör bil utan körkort.

Första gången är det: Olovlig körning (dagsböter, baserat på inkomst)
Andra gången är det: Grov olovlig körning = (Fängelse eller dagsböter)

Undantag är om du tidigare haft körkort för det fordon du ertappas köra men tappat den behörigheten. (oavsett anledning). Då blir det Grov olovlig direkt.
 

Forsan

Medlem
19 jan 2011
20
0
1
Kiruna
Lagstiftningen har gjorts om: Du kan numer tappa förarbevis snöskoter och du döms på samma sätt som om du kör bil utan körkort.

Första gången är det: Olovlig körning (dagsböter, baserat på inkomst)
Andra gången är det: Grov olovlig körning = (Fängelse eller dagsböter)

Undantag är om du tidigare haft körkort för det fordon du ertappas köra men tappat den behörigheten. (oavsett anledning). Då blir det Grov olovlig direkt.
Antar att dessa straff är de högsta i straffskalan? För vanligaste utdömda straffet när jag kika runt (gällande annat fordon, tvåhjuligt) var vanliga böter första gången. Däremot fanns risken för dagsböter, även om det var ovanligt. Kikade på det för cirka ett år sen.
 

m-wall

Aktiv medlem
21 jan 2011
52
0
1
Uppsala, Sweden
olofsson; För mig kostade skoterkortet 1500. Är det olika i olika län?

okej för mig kostade det 2000kr med det kanske skiljer såg åt på vilken körskola osv. Eller så kan dom också ha ändrat priset ganska nyligen då jag tog kortet i början på denna vinter :)
 

Ant_

Välkänd medlem
23 feb 2011
140
0
6
Ljusdal
Jag tog mitt förra vintern och betalade 1200 för kursen har jag för mig. Sen tillkom ju tillverkning av kortet också och den lilla detaljen att vi lära ha med egen skoter till "uppkörningen" gjorde det hela mycket dyrare. ;)
 

m-wall

Aktiv medlem
21 jan 2011
52
0
1
Uppsala, Sweden
okej men det skiljer nog sig lite beroende på vilket ställe man tar det på :) för mig spelar det ingen roll om det kostade 1500 elr 2000kr för det är lätt värt att ta det i vilket fall och nu har jag ju redan kortet och det var viktigast !! så för mig spelar det inte så stor roll om det kostar 1500kr eller 2000kr ;)
 

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Är ett par tusenlappar så mycket att bråka om när man ser till inköpspriset på skotern, försäkring och bensin?