E10 eller Etanol i tvåtaktare

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
95 innehåller för närvarande 5% etanol. De svenska reglerna gör det som mest lönsamt att blanda in ca 7% etanol så i praktiken kommer det även i fortsättningen att vara samma bränsle.
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/110216-e10-bensin-95oktan/index.xml

Iom rekommendationer från EU (eftersom sverige ska följa allt EU säger) kommer det nu vara 10% etanol. Anledning till att jag inte skulle köra med e10 är att den både drar mer och sliter mer på slangar och annat i motorn. Nu är det iofs en ny motor vi pratar om och den kan mycket väl vara anpassad till E10 men jag skulle tro att den går bra mkt bättre på 98.. Egen hypotes dock iom att jag inte sett några resultat :)
 
Last edited:

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Sv: Arctic Cat 2012

Etanol är mer agressivt mot gummi, det är fakta.
Jag tror däremot inte att dom få procenten gör någon skillnad öht.

Överväger själv etanolkonvertering i bilen.
Etanol är INTE mer aggressivt mot gummi, det är bara en spridd missuppfattning. Framställ inte det som "fakta" när du inte har torrt på fötterna.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Sv: Arctic Cat 2012

Är det så aggressivt mot gummi som sägs så borde många redan haft problem med det då 95 innehåller 5procent
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Sv: Arctic Cat 2012

Etanol är INTE mer aggressivt mot gummi, det är bara en spridd missuppfattning. Framställ inte det som "fakta" när du inte har torrt på fötterna.
Enligt den information jag fick från Statoil då jag etanolkonverterade min förra bil, så bör man byta till nya slangar då man börjar köra på etanol. Dom menade på att slangar som gått hela sin livslängd med bensin i kan bli spröda då man byter till etanol. Det beror givetvis på gummiblandningen i slangarna.

Har tyvärr inte kvar mailet pga hårddiskhaveri, men det var Svenska Statoil AB jag hade kontakt med. Tilläggas bör att jag INTE bytte slangar, och det fungerade bra dom ca 4000 mil jag körde med en gammal Opel.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Sv: Arctic Cat 2012

Bensin är mer aggressivt än etanol mot gummi, men den huvudsakliga anledningen till att man bör byta slangar och filter vid byte till etanol är att etanolen löser upp avlagringar som sätter sig i förgasare och insprutningssystem och kan orsaka driftstörningar. Även redan spröda och spruckna slangar kan av den anledningen börja läcka.

Det är alltså inte aggressivt mot gummi - tvärtom - men mot vissa typer av beläggningar. Etanol håller systemet rent.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Sv: Arctic Cat 2012

Etanol är INTE mer aggressivt mot gummi, det är bara en spridd missuppfattning. Framställ inte det som "fakta" när du inte har torrt på fötterna.
Efter mera forskande så har jag kommit fram till att vi båda har fel, ävrn om jag har mest fel.
Polyuretangummi som är en av dom mest bensintåliga gummisorterna blir lindrigt påverkat av etanol.
Nu vet inte jag vilken gummisort som används i bilar.

Blötfötter är vad vi är.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Sv: Arctic Cat 2012

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/110216-e10-bensin-95oktan/index.xml

Iom rekommendationer från EU (eftersom sverige ska följa allt EU säger) kommer det nu vara 10% etanol. Anledning till att jag inte skulle köra med e10 är att den både drar mer och sliter mer på slangar och annat i motorn. Nu är det iofs en ny motor vi pratar om och den kan mycket väl vara anpassad till E10 men jag skulle tro att den går bra mkt bättre på 98.. Egen hypotes dock iom att jag inte sett några resultat :)
Artikeln du länkar till har ett fel. Den påstår att 98 har 5% etanol redan nu. Det är inte sant vilket du kan läsa i säkerhetsdatabladen här: http://www.statoil.se/FrontServlet?ds=Foretag&state=Foretag_dynamic&viewid=1899072
Eftersom artikeln bevisligen har ett fel kan den ha flera. Till dess vidhåller jag att EU har TILLÅTIT en 10-procentig blandning men tack vare svenska skatteregler så är det inte LÖNSAMT att blanda in mer etanol än 6.5%
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Sv: Arctic Cat 2012

Efter mera forskande så har jag kommit fram till att vi båda har fel, ävrn om jag har mest fel.
Polyuretangummi som är en av dom mest bensintåliga gummisorterna blir lindrigt påverkat av etanol.
Nu vet inte jag vilken gummisort som används i bilar.

Blötfötter är vad vi är.
Tala för dig själv du. :D

I bränslesystemet på bilar används självfallet plast- och gummisorter som tål bensin. Dessa tål också etanol, eftersom etanol är MINDRE aggressivt mot konstmaterial som plaster och gummimaterial. Du kan tex dricka etanol, prova inte det med bensin.

Det var poängen.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Sv: Arctic Cat 2012

Etanolblandat bränsle har funnits i USA i massa år, AC maskiner brukar vara anpassade för det. På min F7:a har jag tom. en switch för att ändra map för etanlol blandad bensin så det lär inte vara några större problem med det.

Här finns lite mer info, annars testa googla på Arctic cat + ethanol

http://www.ethanol.org/index.php?id=50

Vad som är mest aggressivt är inte en lätt fråga att svara på det beror på vilket material.

Etanol är gaska polärt medans modern bensin är hyfsat opolärt.
Testa blanda olja i etanol så får ni se vad som händer, det blandar sig knapt medans vatten löser sig fint.
Testa sen med bensin så blir det tvärt om.... många mjukgörare i polymera elastomerer är oftast polära, vad tror ni de gillar att interaktera med?

Med fel material i bränslesystemet så är det risk för trubbel med högre etanolinblandning men som sagt för AC är det en ickefråga då 10% är ok täcks av garantin.

Men kan man undvika etanolbränsle så är det bättre, tex genom att köra 98 (än så länge i alla fall)

Hur som haver, klart läckra nyheter. de överträffade mina förväntningar med marginal. Blir sugen på ännu en AC efter att ha funderat på att byta till annat i några år nu.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Sv: Arctic Cat 2012

Tala för dig själv du. :D

I bränslesystemet på bilar används självfallet plast- och gummisorter som tål bensin. Dessa tål också etanol, eftersom etanol är MINDRE aggressivt mot konstmaterial som plaster och gummimaterial. Du kan tex dricka etanol, prova inte det med bensin.

Det var poängen.
Min poäng var ungefär såhär:

"http://www.kuntze.se/Filer/kuntze_flik_01.pdf

Där kan man utläsa att i praktiken alla gummisorter tål etanol, medan bara ett fåtal tål bensin. Kryxet är att just en av de få gummisorterna - polyuretangummi - som rekommenderas för bensin är just den enda enligt tabellen som får "lindrig påverkan" av etanol."


Citat från forumet på www.etanol.nu

Det var det jag menade med att båda har fel. :)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Sv: Arctic Cat 2012

Tänkte läsa lite nya svar om nya arctics, men verkar av misstag ha kommit vidare in på teknikmagasinets diskution om etanol. Får leta mig vidare någon annan stans för lite arctic info.
 

AlexM

Välkänd medlem
4 okt 2009
552
1
16
Boden
Sv: Arctic Cat 2012

Tänkte läsa lite nya svar om nya arctics, men verkar av misstag ha kommit vidare in på teknikmagasinets diskution om etanol. Får leta mig vidare någon annan stans för lite arctic info.
HAHAHAHA håller helt med dig k-len.
Spårat ut kallas det visst.