A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Här kommer lite bilder på det uppdaterade motorfästet, vi monterar alltså ytterligare ett fäste framtill på motorn samt "något" hårdare kuddar.
Och då fästet istortsett blir permanent monterat borras hål underifrån för att komma åt motorbultarna (ska senare täckas för).



Inpassning av fästet





Markering



Borrning



Och klart



Såhär blev det tillslut, och hej vad stumt det blev

Inte så flashigt men funktionellt rätt viktigt då jag hoppas det ska motverka remslitage osv...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Tog och fixade rätt färg på spaden idag. Den var tidigare gul så jag tog och strippade bort alla färg och pulverlackade den i passade polaris röd :)

Före:


Efter:


Sen blir det lika fästen som "Chris6" använde för att sätta fast den på tunneln.

Fixade även en förstärkning av lyftbågen bak, tog och epoxyade fast ett alurör innuti kolfiberröret. Så nu ska den nog hålla lite bättre.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Ballt med pulverfärg, spaden såg nästan nytillverkad ut efter att den fått mysa i ugnen, sjukt tacksam finish...

Själv har jag jobbat lite på flåset till maskinen för att hjälpa andhjälpen lite...












Fixat, känns som de blir väldigt bra :)

Sen är även variatorn omshimsad och färdig med Supertipsen...







Avslutar med hur det ser ut i garaget just nu, blir sjukt pepp varje
gång jag ser det :bigsmile: Ge mig snöööö!

 
Last edited:

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Fixade även en förstärkning av lyftbågen bak, tog och epoxyade fast ett alurör innuti kolfiberröret. Så nu ska den nog hålla lite bättre.
Kan skvallra att röret kommer nog hålla, men infästningen viker sig om röret blir för stadigt! Vi har testat... Därav Bamses båge bak. BIG här på forumet tillhandahåller dom.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Var en M8 som gled in i kolfiberbågen på en Pro förra året-farten kan inte ha varit högre än max 5km/h, men nog fan knäcktes den! Det verkar som att dom håller att lyfta i, men inte mer...
Aluröret kommer garanterat att vara en förbättring-i ärlighetens namn-det finns bättre/starkare lyftbågar out there, men inte många som är lika frän! ;)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Kan fixa bild på både min och bamses lyftbåge ikväll.

Och jag jag kan hålla med om att det finns klart bättre alternativ tex BIG:s båge, men jag gillar kolfiberlooken och kör med den så länge den håller :)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Vad är det för innerdiameter på kolfiberröret förresten?
Det finns ju lite käcka alurör på jobbet, och vill det sig riktigt bra även titan...
;-)
(Hämtar min maskin imorgon! :D )
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Det är 32mm utvändigt och det rör jag stoppade inuti var 28mm. Det var väll inte direkt presspassning på 28mm därav jag fyllde upp med epoxyn. Men 29mm blir för stort.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Tog och provmonterade några andra framdämpare.


Sen har jag tagit bilder på lyftbågarna.

Original:


BiG bågen:
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Gillar också originalbågen, en nackdel är att den känns halare än alu bågar när man har snö på handskarna.
Jag har köpt en arctic båge som är trekantig och en dragkrok så man kan ta en weekend i blåsjön så man får med sig lite förnödenheter fram mot feb-mars :)

Men original får sitta kvar tills dess.
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
jag måste bara säga att man blir impad av tråden, som vanligt! grym läsning.

när finns framvagnarna att köpa? å vad blir priset för en komplett??