A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Lite fundersam på vad man ska köra med för porttider på 770 motorn.
Beroende på hur tjock packning/shims kan jag välja från 202/128 till 205/130 grader, utan att fila. Dock kommer det att filas lite ändå för att matcha block och cylinder mm

Och bara för vetskapsskull så tog jag och mätte porttiderna på polaris 800 2011 motorn och den har 199graders avgasport och 128grader överströmmare. Dock är portarna stora och fina på polaris motorn.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Tänkte visa mitt senaste ebay fynd.


Ett Machida endoskop med 4.8mm huvud och 120graders vidvinkel. Nypris svindyrt :)
Som ljuskälla har jag moddat en kraftig liten ledficklampa.
Perfekt att kika i motorer med.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Nu har man vart iväg och svarvat toppen.
Lite tur med svarven, hade toppen vart 1mm större så hade det inte gått runt.

En början.


Klart.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Skall det svetsas i nytt ämne som du sedan skall svara efter egen design....annars ser det väldigt tomt ut :)
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Beställde själv ett Dmax 770 kit ifjol till XP'n jag hade, men efter drygt ett halvår blev jag less att vänta på dom så det blev tyvärr inget.. Tror stenhårt på att förfina en 600 istället för 800'an! Blir nog grymt de här med, tummen upp!
 

jo-han

Aktiv medlem
20 jan 2009
82
0
6
Kiruna
Fan man kan ju läsa om era projekt hela dagarna blir ju grymt bra. kommer garanterat att följas :D Hade ni kunna berätta lite mer om hur ni får fram vilka mått ni ska ha på sakerna ni gör och hur ni gör dom ?
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Dethär med metallsvarvning kanske man skulle tagit en snabbkurs i, verkar vara användbart :)

Blir grymt bra detta tror jag! följer detta projekt stenhårt:p
 
R

RevMan

Baksidan klar.
Om man kollar i en 1000sdi så har den ett par kylflänsar på ovansidan av förbränningsrummen.
Är det overkill eller sitter dom där för att det ska gå att magra ut bränsleblandningen pga EPA-krav?

Skrik till om du behöver ställa tändningen och inte får hjälp på hemmaplan.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Tror det är overkill eller helt onödigt. Tex Brad W (PAR) toppar är också helt släta på ovansidan och gör han det så så ska det va så :)
Såg förresten en tikka topp som hade riktiga kylflännsar men den hade då sprickigt mot kanten av roten till kylflänsen rakt igenom in mot förbränningsrummet.

Vad tror du om tändningen. Är pro 600 kurvan på den nu och det borde väll vara fint.
 
W

Wettainen

När du blir klar med Rev:en och blir less på den, hojta till om du vill sälja! ;)
 

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
Pro 600a kurvan funkar kalas på en 800 motor så på din 770 borde de nog funka kanon också.

Men får man fråga hur man riktigt räknar ut förbränningsrummen ? :)
 
R

RevMan

Tändkurvan kan jag inte göra nått åt, tänkte bara om du kommer få behov av att justera förtändningen.

Kommer ju bli helskoj den där.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Hoppas jag med att det ska bli en rolig maskin här hemma på platt marken...

Har svarvat klart själva stommen till förbränningsrummen nu.
Bara själva skålen kvar nu.


Sen har jag försökt att lista ut vad som blir en bra start på port timingen. Provat lyft cylindrarna upp och ner :) För att hitta något lämpligt.


Men jag tror jag kör på cylindrarna max upphissade (så kolvkanten jämnas med de nedre kanten på portarna.) Och då utnytjar man hela portarna också, annars är det väll slöseri... :)
Då hamnar portningen på ca 205/130
Har kikat lite bilder på RK-tek dropinkit och där verkar dom "hissar" sänker kolven rätt mycket som det ser ut.
Så det blir enklast att börja såhär för blir det inte riktigt bra så är det enklare att sänka dom sedan då topparna måste tas ner då också. Svårare att lägga till material....

Hur jag räknar ut topparna? Ingen aning... :)
Jo men jag har designen, vet vilket komp jag ska köra på och hur bredd och vinkel på squishbandet, tändstiftet ska sitta så lågt som möjligt, då går det faktisk bara göra på ett sätt när man vet dessa saker...
 
R

RevMan

Om du har lust så lägg upp nån bild på hur topparna tätas sen när du är klar, Är nyfiken på hur du löser det.

Vågar du avslöja några planer för RMKn när den levereras?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Jodå fixar bilder på hur tätningarna löses.

Har faktisk inte så mycket planer på rmk än.. känns som den måste provköras original först för att veta vad som funkar och inte funkar.
Men skinz fotsteg lär det nog bli, även om det känns sådär på att kapa i en flångny maskin. Sen lär man väll måste ha en turbo när man har provkört bamses maskin på snö. :)
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Är nog inget du tar en "snabbkurs" i. Är nog en del tänkande bakom utformningen på grejerna med :p
Jadå, de vet jag med, men ja menar bara så man lär sig grunderna i svarvning, oturligt nog så ingår inte svarvkurser i min utbildning (licens-svetsare) vilket är lite surt faktiskt...
____


Det ser förjäkla bra ut!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Nu har man gjort klart shimset som ska flytta cylindern till "rätt" porttider.

Börjat.


Borrat.


Slipat och klart. Perfekt passform på cylinderbulthålen. Sedan ska shimset putsas till för att matcha blocket och cylindern.


2mm tjock är den.


Och det ena förbränningsrummet klart. Nu ska det göras en gipsform på denna så det går att kopiera exakt till nästa.