A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Båda topparna klara.


Även tändstiftet är justrerat. Blev bra nog mycket lägre än original.


Bild på tätningarna mot toppen.


Nästa grej blir att jobba lite med cylindrarna.
Föresten är det någon som vet om det finns någon likström på 440 maskinerna?
 
Last edited:

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ser bra ut!
Hur mycket högre ligger planet på dina nya förb.rum jämfört med gamla topplocksytan mot cylindern.
Har du dem i samma nivå eller sticker förb.rummen ut aningens lite så dom tätar mot cylindern först?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Ser bra ut!
Hur mycket högre ligger planet på dina nya förb.rum jämfört med gamla topplocksytan mot cylindern.
Har du dem i samma nivå eller sticker förb.rummen ut aningens lite så dom tätar mot cylindern först?
Dom sticker ut något ca 0.2mm får justrera om den ytre o-ringen inte tätar riktigt.
 
R

RevMan

Kommer bli mycket frågor innan kommande vinter är slut.
Vi tar en enkel idag.
800 eller 800HO cylindrar?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Har tagit och putsa till cylindrarna och matchat dom mot blocket.
Hade en plan innan att jag skulle göra boostporten lite bredare men när jag kollade med kolven och vart kolvringsstoppet sitter så sitter det för nära kanten så där man bör inte röra något. Har inte rört något i portarna heller., tyckte dom ser rätt bra ut redan och porttiderna är redan galna.. Blev bara lite puts mellan cylinderfoten och blocket.

Lite bilder:
Före och efter på cylindrarna


Blocket:


Det svarta tusch sträcket är där kolvringsstoppet hamnar.


RevMan: Det är 800HO cylindrar.
 
Last edited:

tobehansson

Medlem
8 nov 2010
20
0
1
33
orsa
Bläddrade nyss igenom ditt & bamses IQ bygge & man blev riktigt imponerad! Nu såg jag att du börjat med ett rev projekt och det ska bli riktigt intressant att följa, eftersom jag själv nyss inhandlat en rev 800 renegade -05!

Mata på med bilder! :D
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Idag har jag gjort spacers till reedsen. Dock väldens onödigaste grej att tillverka själv för dom kostar ca 16dollar/st.
Men jag hade en bit aluminium liggandes så det var bara att sätta igång.
Reedspacer är ett måste på 800an för annars så täcker man halva boostporten med reedstoppen.
Dock sitter det standard på de flesta.

Fräst ytterramen.


Borrat ur för mittenhålet.


Klart.




Har använt pellarborr, handöverfräs och järnsåg. Och haft en av de gamla cylindrarna som stödmall vid fräsningen.
 
Last edited:

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
Skulle du vilja beskriva hur du gör för att kopiera ditt förbränningsrum? med gips och allt
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Börjar med att svarvar squchvinkeln på båda topparna så dom blir lika.
Sedan svarvar jag ett förbränningsrum med hjälp av en profil gjort av papper, printat från datorn.
Gör en gipsform som jag delar i mitten, så man ser profilen. Och skannar in den i datorn för att kontrollmäta. Är det då rätt så fortsätter man på nästa topp.
Sen är det bara svarva tills den delade gipsavgjutningen passar perfekt.
 
K

kenth

Låter som något jag skulle fixa före lunch. NOT! Rena nasa projektet för mig som är nöjd när jag bytt skidor själv.....ha ha!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Jo har sett det förut. Fick faktisk tips om detta ifjol. Att göra en sådan linje/grop där det har spikat ska tydligen hjälpa. Ska hjälpa till att kyla lite.

Dock ingen jag hunnit testa.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Blev lite variatorjobb fixat på assaulten, fina vikter så får se hur det presterar...







Profilen på gamla vikten och den nya skilde rätt mycket så det blir att shimsa om så spelet blir sådär gosigt för remmen samt att den växlar ut fullt... Tog ingen bild på viktningen men vi börjar med 76g så får man se hur den beter sig.
 
Last edited: