A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Får jag höra nu dÅ??? vet att du va uppe å pumpade i söndags. första intrycket?
Japp det stämmer, sjukt kul vad bra den går bra! Har dock bara lite justrering kvar vet dock inte riktigt hur jag ska lösa detta, men problemet är när man hållt full mutter och börjar pumpgasa så får den laddtryck för fort och då menar jag sjukt fort typ 0.1sekund på 1000varv så bygger den ladd från 0 till över 1 bar och då är den inställd på att klippa tändningen. Men jag har lite tid på mig nu att läsa igenom loggarna och hitta en lösning.
Däremot verkar variatorkalibreringen stämma väldigt bra på en gång med rätt varv och känns bra. Ligger på mellan 90-110kmh i matthastighet vid klättring och då matar det på bra kan jag lova! :) En standardmaskin ligger inte riktigt så högt...
 

ChrisGoransson

Välkänd medlem
6 dec 2009
636
1
16
för nära kusten
Ska bli kul å se i vinter...:) hur har du pulat med variatorerna om du ligger skapligt till å vad laddar du? Skulle va kul å jämföra...Skriv pm om du hellre vill!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Ska bli kul å se i vinter...:) hur har du pulat med variatorerna om du ligger skapligt till å vad laddar du? Skulle va kul å jämföra...Skriv pm om du hellre vill!
Nejdå det är inga hemligheter..
Kör med team roostervikter viktade till 76 eller 77g med mest vikt längst ut och fjäder team almond 165/327.
i sekundären har jag black/purple fjädern och en 42-48 .36/ 40-46 .36 helix, har för mig att jag kör på 40-46 .36 läget. Sen drevning 19-43.
Laddar 0.5bar.
 

Sodr

Aktiv medlem
6 nov 2009
80
0
6
Sundsvall
Nejdå det är inga hemligheter..
Kör med team roostervikter viktade till 76 eller 77g med mest vikt längst ut och fjäder team almond 165/327.
i sekundären har jag black/purple fjädern och en 42-48 .36/ 40-46 .36 helix, har för mig att jag kör på 40-46 .36 läget. Sen drevning 19-43.
Laddar 0.5bar.

Grymt! Visst fan är det överlägset med Vipec? :D
Provade du WOT på sjön mot djupsnö? Själv fick jag en sjuk skillnad i varv!
Hade samma problem som dig första turen jag med, 3-4 pump på gasen sen map limit.
För mig var det för hård fjäder i dumpen, men du kör ju utan så vet inte riktigt hur det ska gå att lösa?
Kanske är där BD o andra får sin rapphet när dom inte har nån spärr? :p

Får man fråga hur insugstempen såg ut vid lugn körning och hur den stegrade vid ett långt pull.


Grymt bygge, kul att se =)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Grymt! Visst fan är det överlägset med Vipec? :D
Provade du WOT på sjön mot djupsnö? Själv fick jag en sjuk skillnad i varv!
Hade samma problem som dig första turen jag med, 3-4 pump på gasen sen map limit.
För mig var det för hård fjäder i dumpen, men du kör ju utan så vet inte riktigt hur det ska gå att lösa?
Kanske är där BD o andra får sin rapphet när dom inte har nån spärr? :p

Får man fråga hur insugstempen såg ut vid lugn körning och hur den stegrade vid ett långt pull.


Grymt bygge, kul att se =)
Ja vipec verkar helt klart kung.
Vågade inte ut på sjön något... finns som ingen is än. Men tyckte den höll varven rätt stabilt det lilla jag testade på plan mark på någon tjärn, men det var fortfarande rätt mycket snö där.
Aha intressant med map-limiten, kanske lika bra att stänga av/höja map-limit på lägre varven :) Det borde inte vara någon nackdel för responsen! Borde väll inte vara någon större fara för motorn heller då det bara är korta pikar och låga varv.

Ska kolla insugstempen mellan lugn körning och fullmutter ett tag.
 

eron

Välkänd medlem
19 aug 2010
296
1
18
Boden
Hur styr du laddtrycket enbart med wg:n? eller kör du med elektronisk styrning också? Kör du med laddtrycks styrnings ventil så kan du ju rampa laddtrycket efter varv om du vill, det kan ju vara ett alternativ. Annars kanske den kan va till hjälp endå för du kan köra med mjukare fjäder i wg:n om du kör med ladd styrnings ventilen å då borde wg:n hinna med lite bättre alternativt större wg.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Har nu fixat lite mer luftintag då det blir ett jäckla sug där under.


Sen har jag fixat lite material till det nya dynöverdraget till lappmoppen :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Får man fråga hur insugstempen såg ut vid lugn körning och hur den stegrade vid ett långt pull.
Insugstemp vid normalkörning ca 40c och vid fullmutter ett bra tag 60c.
Har nog hittat felet nu, kör ju med laddstyrning men har inte pillat så mycket med den men den var iallafall aktiverad för att ge fullt ladd upp till 6000varv och det är precis där innan map-limit slår in. Så nu ska jag testa hur det funkar om den endast jobbar med wastegaten.
 

Lappen_

Välkänd medlem
28 dec 2011
350
0
16
Arvidsjaur
Nejdå det är inga hemligheter..
Kör med team roostervikter viktade till 76 eller 77g med mest vikt längst ut och fjäder team almond 165/327.
i sekundären har jag black/purple fjädern och en 42-48 .36/ 40-46 .36 helix, har för mig att jag kör på 40-46 .36 läget. Sen drevning 19-43.
Laddar 0.5bar.
Hur tycker du den helixen funkar mot för original?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Hur tycker du den helixen funkar mot för original?
Svårt att säga då jag aldrig kört med denna helix på en originalmaskin och jag tror inte den är någon höjdare på en maskin utan turbo.
Har egentligen kört för lite och i för lite variationer för att kunna säga om det funkar klockrent än.. men än så länge tycker jag det känns bra.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Blev körning söndag och måndag och den funkar riktigt bra! Helt klart starkt beroendeframkallande :)
Men ljudnivån måste jag göra något åt, blev less på ljudet nu i helgen så jag ska ta och skissa på en ny ljuddämpare så blir det nog att bygga/montera under julen. Ändå så har jag en relativt stor ljuddämpare jämfört mot många andra färdiga kit, så jag fattar verkligen inte hur man kan stå ut med olivet med en ännu mindre dämpare...

Tyvärr blev det inget filmat då den låter för mycket eller något...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Nu är skotern i garaget igen för lite jul-ledigt :)
Slipade till en helix i sekundären innan helgen så det blev en rak 44 och den tycker jag funkar bättre, trycker på bättre från början och håller varven väldigt stabilt. Så den behåller jag... ska beställa en riktigt men det tar några veckor nu när det är jul och nyår sen + ett litet tag då det blir en custom made med rak 44 och 46. Modifierade en iqr helix som jag hade liggande och den var 66-44-.46 ska bara fixa back groparna i den så går den att använda ett tag tills jag får den riktiga.

Det som ska fixas på maskinen är större ljuddämpare och sen ska jag bygga om oljetillförseln till turbon likt M.T.N.T.K som kör men original oljepumpen. Så slipper man en extra felkälla och får lite mer plats för en rejäl ljuddämpare.

En liten bild på helixen:


Sen en liten bonus bild som visar hur smidig och stark jag är :)