A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
Helt rätt val av vikter, bytte till Supertip i min M8t i vintras å det blev en Duktig skillnad. Kunde gå ner från 91g till 78, tror jag.
91g är rätt tungt när turbon inte får jobba som den ska.. :) Du blir garanterat nöjd
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Det gängade hålet, är det för en låsskruv som låser vikten mot bulten som på Arctic?
Eller är det fortfarande vikter med bussningar på P-85?
Hålet där är för att ha dom i arctic, p85an kör fortfarande med gamla slappbussningslösningen.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Mini update då planering av a-armarna påbörjats.



Plockat loss en uppsättning armar för att inspektera material, tjocklek, hur mycket rör som behövs, lite konstruktion osv...



Naken och besudlad



En tom men iaf ren bulk
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Idag kom ett paket jag väntat nästan 2 månader på men dom kom tillslut fram.


Nya trottlar till förgasarna. 139euro gick dom på inkl frakt.
Mikuni.se (stibo motor) skulle ha 1150kr/st + frakt och som BRP originaldel så gick dom på 122dollar/st = skitmycket i sverige.

Sen kom jag på att jag skulle ha några skidoo original dekaler till huven och kollade då vad priset på dessa var 6dollar/st så om man räknade väldigt högt så skulle det nog lika gärna kunna köpa dom här hemma då det inte blir så mycket pengar iallafall. Men fick pris på 241kr/st på motorhuset! Det är då fasiken ingen dålig dollarkurs det. Så det blir nog en USA beställning till som det ser ut... är ju snart ingen ide att änns kolla pris lokalt längre... :(

Samma med brp remmar värsta brp remmen ligger runt 2400kr här i stan och från USA ca tusenlappen.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Nu blir det dött här tills bredden på forumet är fixat... känner att det inte är någon ide att lägga upp bilder som det är nu :(
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Samma för mig...känn ju dumt att fastän bilder bara är 640 bred så måste man scrolla varje bild....vill ju inte göra dom mindre :(
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Det står tidigare i tråden, vill inte förstöra deras tråd med fler onödiga inlägg. sorry!
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Hur går de här då?
Jao får be ursäkt att det är segt här. Anledningen är att båda väntar på delar och inte kan göra så mycket innan de kommer. Asker rave-ventiler och packboxar på ingång och sedan kan MXZan istortsett monteras ihop.

Jag har en drös grejer som reservkolvar, remmar mm pågång men främst delar till motorfästet som monteras för att stadga upp motorn... Dock några veckor innan de dyker upp som de verkar.

Härnäst blir nog jobb på framvagnen, rör är beställda och ska hämtas upp i helgen eller till veckan...
Övrigt kan nämnas att Pro RMKn har fått ett leveransdatum så det ser ut som den kommer hämtas nästa helg :)
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Både jag och bamse väntar på delar, jag borde få mina sista delar till Ski-doon till veckan. Sen nästa helg får man en Pro RMK 12... :)

EDIT: för långsam...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ang Askers ringstopp.......!

Ringstoppen så nära boostporten kommer förmodligen gå åt h...e :scared:

Jag har mig själv som skräckexempel då jag köpte snopro kolvar till tc1000. Just till TC 1000 sitter ena ringstoppen för nära boostporten liknande Asker bild. Det gick helt på tok,,,ringen jobbade sig in i boostporten mer o mer och tillslut slog ringarna lös en stor nikasilflik längst upp i boostpoten. Men jag hadde så tur att ringarna höll och skaderna i cylindrarna (alla 3) var under kompfasen. Jag har bara rundat av skadan i boostporten och flyttade ringstoppen i kolvarna mer i centrum mellan portarna.

Jag borrar in baksidan av borr,,typ borra lite för trångt och slår in en ankarslipad borr 2mm uppimot 10mm in i kolven . Ankarslipad = hullingar för att motverka utkrypning. Byter även sida om boosporten för den nya stoppen i kolven så man inte bråkar med gammla stoppen.

No big deal för Askern men får cylindrarna hålla bet längre.

F.ö fräna roliga byggen som vanligt som kommer följas.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Äntligen kom de sista delarna jag väntat på en packbox till veven och rave ventilerna.
Varför köpa begagnade avgasventiler för 500kr paret som kanske gått över 1000mil och kan spricka och ramla ner i motorn när som helst, när man får helt nya för 560kr paret???



Motorn nästan helt ihop. Har släpat in resten av skoter och ska lyfta i motorn nu.


Ang ringstoppen så gjorde jag nya sträck med en tunn penna och nu ser det bra ut.