A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
7 Kohm?! i tändhatten ska de väl bara vara 5kohm och om man räkna på kabeln så ska de vara typ 0.001 ohm. koppar ha resitiviteten 0.0018 ohm per mm2 och meter. så man tar

0.0018x längd / arean då får man kabelns resistans. så de ska typ vara 5000.001 ohm eller liknande om de nu skulle vara exakt 5 kohm i hatten.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Drog dit ett par kablar från en polaris de är på 5Kohm, lampan blinkar fortfarande, men ska dra en repa imorgon i nysnön, och se om den vill varva lite mer. Men det lär den väll inte göra eftersom motorlampan fortfarande är aktiv.
 

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
Lyser motorlampan? Hade samma på min rev, for till närmaste skidoo/lynx verkstan, så dem nollade boxen sen var det kirrat :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Lyser motorlampan? Hade samma på min rev, for till närmaste skidoo/lynx verkstan, så dem nollade boxen sen var det kirrat :)
Gick den också kasst eller lös bara lampan?
Fan ska man behöva nolla lampor på verkstan så åker nog den här skotern bort fort...
 

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
Lampan lös bara, men dom sa något om att varvspärren hade gått sönder, ska väl spärra vid 8200-8400? Då ser dom också hur många gånger skotern har gått varm osvosv. Kostade 0kr för mig ;)
 
R

RevMan

Motorlampan indikerar att aktivt fel, har du öppnat ECM kontaketn? Där brukar det kunna se tråkigt ut.
Ibland hänger motorlampan kvar trots att felet är borta men jag tror inte den går dåligt för att motorlampan lyser.
Dum fråga men öppnar rave ventilerna?
 

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
Du skruvar lös rave klockorna sen gängar du av giljotinerna från klockorna :)

Om det är är giljotinerna du ska ha bort alltså ;b
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Kör en miniupdate på ett litet projekt till Assaulten, nämligen laddning av GPSen.






Börjar med att plocka isär en 12v cigg<>usb adapter



Plockar bort stiften och löder dit kabel istället



Hade en lämplig kontakt liggande från ett gammalt elsystem som passar perfekt på Assaultens elsystem.



Och färdigt, vanlig miniusb kabel som sätts dit och allt vulkas.

Inte så avancerat men väldigt tacksamt med en fast och diskret laddning på skotern :) Största problemet nu är att jag inte vet vart GPSen ska sitta, alla klassiska ställen är upptagna av mätarna till turbon, men det är som ett angenämt problem :)
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Väldigt smidig lösning, men varför lät du den inte sitta kvar i den hållare den redan satt i och bara bytte ut stiften mot kablar...
Säkert något jag har missat.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Väldigt smidig lösning, men varför lät du den inte sitta kvar i den hållare den redan satt i och bara bytte ut stiften mot kablar...
Säkert något jag har missat.
Funderade på det först men höljet sitter inte ihop efter att du öppnat den så ingen större vinning med det då tejpen isolerar såpass bra... Men ja det känns som en smidig lösning, sålänge man inte behöver ladda nått annat då :cheesy:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Har fått fart på ski-doon nu, provade att sätta i munstyckena som satt i från 600 kitet. Och spärrade upp avgasventilerna och då varvade den minst 8000varv kunde inte hålla den längre på den korta snötäckta yta som bara finns i mitt huvud :)
Sedan provade jag med avgasventilerna normalt och då ville den fastna på 7000varv, sedan skruvade jag ut fjäderspännaren till avgasventilerna och då ville den upp i ca8000 dock med en lite tvekning vid 7000 så det verkar avgasventilerna strular lite, ska prova byta packboxarna i ventilen och se om det blir bättre annars får man köra med en slappare fjäder.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Bytte tillbaks till originaltändhattarna och märker ingen skillnad, bara att dom sitter betydligt bättre.
 
17 okt 2010
16
0
1
Nu var det inte det som var felet just denna gång, men på rotax kan det bli så att om den får felkoder tillräckligt många gånger så blir boxen "full" och måste nollas då den går in i typ safe mode

mvh
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Då var luftburken på plats.



Nu saknas bara den som ska sitta i sidokåpan. Någon som har en sådan så säg till :)