A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
ok, det är väll ingen jätte brådis än.
Men får se om man hittar någon innan borde finnas rätt många tycker man...

Annars händer det inte så jätte mycket på maskinerna, håller på att bygger a-armar till förbannelse, det ska räcka till alla som vill ha :)
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Annars händer det inte så jätte mycket på maskinerna, håller på att bygger a-armar till förbannelse, det ska räcka till alla som vill ha :)
Nice, vad kommer priset att hamna på?




Sent from my iPhone using Tapatalk
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
original pro rmk och assault bredd.
ev så kommer jag göra några specialare för dom som åker assault men vill ha pro rmk bredden utan att behöva korta dämparen om någon vill ha det? annars blir det bara original ersättare.
Exakt pris är inte riktigt fastslaget än, men det kommer bli ett mycket prisvärt alternativ till andra eftermarknads armar.
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Kommer det vara en exakt kopia av orginal eller kommer den att vara mer lik t ex Z-bros framvagn?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

RonnyK

Välkänd medlem
14 dec 2008
456
1
16
Malå
Inte för att jag är spekulant på a-armar, men kommer det att vara någon större skillnad mot dom som ni gör och original? Hållbarhet/styrka/material osv?
Är också lite nyfiken på varför ni väljer att göra egna? Finns säkert någon uppenbar anledning.
På IQ-byggena antar jag att ni ville få in andra dämpare samt ändra spårvidd, men nu med PRO-maskinerna?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Dom kommer likna Z-bros lite men inte exakt.

Största anledningen är styrka, pris och tillgänglighet.
De främre rören på dom nedre är i 3mm gods, de bakre 2mm
Båda övre är 2mm gods.
Original är ca 1.5-1.6mm och med "gjutjärns" detaljer.
Vikten räknar jag inte med att dom ska bli något tyngre. Möjligen ca +100g.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Brukar i bakgrunden följa era upptåg med beundran men nu behöver jag ställa en fråga;

Angående Revar och koso-mätare, har tagit på mig att montera en sån i en 600 ho 07, jag vet inte hur elektriskt likadana dom är jämfört med din 770 men jag chansar.

Vart kopplar jag lämpligast in de två kablarna för varvräknaren i Koson?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Brukar i bakgrunden följa era upptåg med beundran men nu behöver jag ställa en fråga;

Angående Revar och koso-mätare, har tagit på mig att montera en sån i en 600 ho 07, jag vet inte hur elektriskt likadana dom är jämfört med din 770 men jag chansar.

Vart kopplar jag lämpligast in de två kablarna för varvräknaren i Koson?
Skiljer nog en del på hur det är kopplat, men jag har bara kopplat in den på en lös kontakt som hängde där... och maskinen har i övrigt 12v likspänning.
Finns det varvräknare också i koso egt mätarna? Har inte knappat så mycket på min mätare än. Annars så är det ju bara + och - in på den och sedan kablarna till egt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Idag har man vart iväg och hämtat maskinen.

Precis lastad:


Hemma i garaget :)


Så nu börjas det med lite småpill... det första som åkte bort var burkremmen och flyttade ner back-knappen. Sen blir det en annan ruta mm
Och sen när fotstegsförstärkarna kommer så ska dom på plats.
 

golfsTiGe

Välkänd medlem
9 apr 2011
424
1
16
Gäddede
Ser ut som du varit hos Fredrik och handlat?!?
Såg att han fick in några Pro och nån Assault i veckan..........INGE AVIS alls!!!!

Lycka Till med projektet.:)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Japp har handlat av Fredrik.

Backknappen sitter nu strax under fågelpinnen på styret.
Ska även flytta stoppknappen från det idiotiska stället de sitter på original.
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Får man fråga varför du tagit bort burkremmen?

Stoppknappen har jag bara satt en kattstrypare på, så nu använder jag bara nyckeln.

Backknappen är det nå problem med den när man kör? Har aldrig tryckt på den oavsiktligt när jag kört.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Får man fråga varför du tagit bort burkremmen?

Stoppknappen har jag bara satt en kattstrypare på, så nu använder jag bara nyckeln.

Backknappen är det nå problem med den när man kör? Har aldrig tryckt på den oavsiktligt när jag kört.
Burkremmen vet jag inte vad den är bra för, i min värld håller man en hand på varje sida av styret och inget annat. Sen slipper man få fanskapet i nyllet om man råkar landa lite hårt någon gång..

Backknapp har jag aldrig haft förut, men vill bara undvika problem. Kan det hända något en gång på tusen så vill jag undvika det :)
 

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Har sett fler som flyttat ner backknappen också.
Men jag tror inte det händer nåt om du har mer varv på motorn än tomgångsvarv när du trycker på P.E.R.C:en.