A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Har nu fått klart en övre a-arm. Bara 47st a-armar kvar... och fan vad mycket smådelar det blir, har stått vid svarven i flera dagar nu.

Kommer att göra klart lacka en komplett uppsättning så fort det bara går så ni får se hur det kommer att se ut.
Men någon bild på den ensamma olackade övre armen kommer här:


 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Nice Asker, vore kanon om man kunde få se en bild med din framvagn bredvid polaris original när du är klar med den.
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
hej asker är lite nyfiken på varför du tillverkar egna a-armar? är original för klena?
mvh
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
hej asker är lite nyfiken på varför du tillverkar egna a-armar? är original för klena?
mvh
Största anledningen är styrka, pris och tillgänglighet.
De främre rören på dom nedre är i 3mm gods, de bakre 2mm
Båda övre är 2mm gods.
Original är ca 1.5-1.6mm och med "gjutjärns" detaljer.
Vikten räknar jag inte med att dom ska bli något tyngre. Möjligen ca +100g.

'''
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Det blir en heldel häng i garaget nu, asker fortsätter med a-armar och jag har gett mig i kast med motorfästet.

Polaris -12or har ju fått sina motorkuddar uppdaterade till lite styvare. Jag tar dock ett steg till och kör på lite mer manface kuddar; nylon & stål!



En bit in i arbetet på kärnan



Nylon och stål färdiga



Och färdigpressat och klart! Blev en väldigt snabb bildserie för det är en heldel jobb med alla steg men resultatet blev skitabra iaf, grym passform så återstår bara hur allt blir monterat. Har en känsla att man ev inte kommer behöva borsta av skotern från snö i vinter iaf :whistle:
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Du har inte lust att göra A-armar för IQrren? ;)

Blir lika imponerad varje gång jag går in på era trådar :)
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Bamse, det där blir nog skitbra! Vad har du tänkt köra med för bult som kan tänkas ta belastningen från detta då? Dom har testat allt från 8.8 till 12.9 i usa och ändå knäckt dom. Fast å andra sidan har jag aldrig hört någon som knäckt en pga effekt..
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Bamse, det där blir nog skitbra! Vad har du tänkt köra med för bult som kan tänkas ta belastningen från detta då? Dom har testat allt från 8.8 till 12.9 i usa och ändå knäckt dom. Fast å andra sidan har jag aldrig hört någon som knäckt en pga effekt..
Ja det är frågan, somsagt troligtvis kommer jag förlita mig på en extra tourqearm för att motverka brytkraften ytterligare mot motorkuddarna...
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Uppdaterar lite till då det faktiskt börjar bli dags att montera ihop Assaulten...



Såhär stod den, den har stått besudlad i en hyfsad timeout ett tag...



Kass bild men nu myser båda maskinerna i garaget iaf. Gillar hur Pro RMKn fortfarande har skyddsplasten kvar men har framvagnen helt isärskruvad.



Motorn rullas fram ur gömmorna för inspektion av motorfäste



Ena fästet behöver planas för att den extra kudden ska ligga plant mot så asker lät svarven agera fräs.



Och såhär vackert blev det. Några detaljer är fortfarande kvar som ska tillverkas och mycket måttande innan alla fästen kan monteras igen men nu är det pågång :)
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
hej asker är lite nyfiken på varför du tillverkar egna a-armar? är original för klena?
mvh
Som sagt så är tillgängligheten katastrofal. Vek nedre västra på min BCX 800 och åkte till ÅF. Ingen på lager. Han beställde från Finland, som hadde 37st på lager. Hade bokat stuga till helgen och blev lite desperat. Satte mig med ÅF listan och började ringa runt. Ingen i Sverige hade dom på hyllan. Så det var bara att vänta och samma dag som jag skulle åka upp så kom paketet till ÅF.

Så, Asker? Du verkar ju inte ha så mycket för dig(duh!) så du kanske kan lägga upp ett lager till Freerides också? Det vore grymt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Har inga planer just nu på att göra freeride a-armar. Dels bör jag ha en komplett uppsättning av a-armarna och även helst hela skotern för att kunna se om det går att göra bättre också...
Sen tar det en massa tid att göra nya jiggar.
Då jag har rätt fullt upp nu att göra alla polaris armar till alla som har beställt + ett lager.

Men största anledningen att hela (nästan) ridersgänget sålt sina freerides och bara kör rmk och assault nu :)
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Som sagt så är tillgängligheten katastrofal. Vek nedre västra på min BCX 800 och åkte till ÅF. Ingen på lager. Han beställde från Finland, som hadde 37st på lager. Hade bokat stuga till helgen och blev lite desperat. Satte mig med ÅF listan och började ringa runt. Ingen i Sverige hade dom på hyllan. Så det var bara att vänta och samma dag som jag skulle åka upp så kom paketet till ÅF.

Så, Asker? Du verkar ju inte ha så mycket för dig(duh!) så du kanske kan lägga upp ett lager till Freerides också? Det vore grymt.
Exakt, väldigt ångestladdad situation. Så tillgången är ett väldigt stor punkt då både jag och asker alltid kommer kunna ha en extra uppsättning med oss till fjälls...
All downtime ska minimeras... :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Tog och plockade bort den fula originalrutan och gjorde en ny.


Sedan har jag pulverlackat de övre a-armarna. Tyvärr blev det inga nedre gjorda denna helg då jag måste beställa hem nytt svarvstål för att göra spåren till låsringen till den yttre leden.







Mina VS Original


Om någon vill ha dom övre så kostar dom 800kr/st, har ett gäng klara redan, rött eller svart finns att välja på.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Snyggt som vanligt Asker.

Jag vill bara tippsa om en färg som är ett bra alt till pullverklack (enklare billigare)
. Por-15 heter den och är främst till för rostlagning. Fördelen är att den är stenhård när den torkat och då menar jag så hård att den ej går slipa ,man måste lägga vått i vått ! Den tål slag och motstår dom värsta repförsök. Jag har själv denna färg som rostgrund och rosten kan intev ta sig igenom denna sjuka färg om man lägger metallreddy före.

Fördelen med den färgen är att man kan spruta den och den fäster som berg på aluminium och stål,,även rostigt stål.

Trotts sin hårhet klara den flex och slag utan att spricka. Det är tillockmed 1 komponent färg men man måste lägga på deras syragrund (metallreddy). Dem har en skrytvideo på sidan om hur bra den tål slag! det är inen ny fär för den har funnits i många år i usa mest.

Finns tyvärr inte i sverige just nu, men från Tyska Por-15 går det enkelt att handla. OBS glöm ej köpa deras metallreddy och hellst även deras förtvätt som är en avfettning innan målning.

Det är taskigare med kulörer dock men svart/silver/transparent/vit och evt fler finn ivf. Den transparenta kan man även ha so helveteshård klarlak som tål hagelgevärs skott hehhe.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Rutan är gjort i 3mm lexan som är lackad svart på insidan, böjen gjorde jag i plåtbocken som jag använder till tunnlar mm.
Anledningen till 3mm var för att det jade jag hemma,original är 2mm, dock tycker jag det blev väldigt snyggt att köra utan list då jag gjort ovansidan helt runt.

Tack för tipset boost III, verkar vara en bra färg om man inte har tillgång till pulverlack.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Mycket snyggt...håller själv på med att "designa" en ny ruta till min Phazer jag också :)