A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Hallå!

För de som följt mig och asker här på forumet tidigare vet om att vi byggde varsin Polaris IQR med 1200 resp 800 motor. Förbannat roliga byggen och responsen härifrån var så positiv att vi tänkte att vi skulle dela med oss av vad vi tagit tag i som nya projekt :)

Polaris Assault 800 Sinister R

Detta är alltså min nya leksak...
Planen för dagen var att börja riva maskinen för att kunna planera lite moddar för bl.a insug och motorfästen, och ja jag låter väl bilderna tala för sig själv...




















Och såhär såg den ut vid slutet av dagen, har en bit kvar men snart är motorn ute ur chassit...

Detta är för de som är bekant med maskinen Skotertokens f.d, dvs Silber turbokit, Skinz fotsteg och lite annat godis... Och av vad jag har känt av maskinen så är detta väldigt lovande!

Det som iaf är planerat just nu är:

# Motorfästen, vill förbygga remslitage genom att stadga upp motorn ytterligare.
# Insug, ska få bort det öppna luftfiltret och dra insuget till originalinsuget istället för att få kallluftsintag samt bli obeorende av all snörök som kommer in under huven.
#Framvagn, då jag kör mycket djupsnö kommer det troligtvis byggas en smalare framvagn alá Pro RMK...

En Ski-Doo

Asker har en Polaris Pro RMK 800 2012 på ingång som kommer vara huvudmaskinen i vinter när vi susar runt bland Blåsjöns fjälltoppar. Men han bytte till sig en Ski-Doo MXZ Pro 600 tidigare i sommar som kommer vara typ hans sido projekt (nej, han kan inte sitta still :cheesy:)...
Detta är alltså en fabriksbyggd racer som det kommer hända endel med men exakt vad får mannen själv fylla på med senare...

Men här kommer några bilder på hur den ser ut...





Behöver jag ens säga hur sugna vi båda är på den kommande säsongen just nu :bigsmile:
 
Last edited:

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Detta skall följas...är väldigt imponerade av era projekt...och ert stora kunnande...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Tanken från början med ski-doo:n var att åka helt original (Fabriks Pro 600 maskin med twinpipes mm) och bara köpa nya skidor och nya matta.
Men när man började skruva isär motorn så var cylindrarna helt slut och kolvarna helt blanka. Så där behövs nytt nikasl och kolvar.
Visste sedan tidigare att 700a cylindrarna passar bolt on på 600ho blocket så jag tog då och beställde 2st sådana. Dock hade han jag beställde av bara 1st 700cylinder på lager utan dekomp urfräsningar (sådan skit vill man inte ha i en cylinder… :) )
Så då började man kolla runt lite och hittade tillslut en firma i USA som säljer 770kit till 600ho.
Där stod det att de körde på 800 cylindrarna och man fräste om blocket och en specialtopp.

Så då beställdes 2st 800 cylindrar istället, så får man se vad som behöver göras på blocket och hur man löser detdär med topparna. Alltså är ett 770 motorprojekt plötsligt igång :)

Cylindrarna väl hemma så började jag att provmontera dom på blocket och dom passade oroväckande bra :)
Dom passade nämligen helt bolt on! Det enda som behöver göras är att fixa ett shim så man får rätt porttider.

På 600 cylindrarna var porttiderna 203grader på avgas och 130 på överströmmarna.
Så någon stans där är tanken att 770 motorn ska hamna också.

Vanliga 800ho har 200grader på avgasporten, överströmmarna har jag inte mätt.

800 slag = 75.70mm
600ho slag = 73mm

Dags för lite bilder kanske…
Motorn på bänken


Veven urtagen, fettsmort usch...


En ring gjord:


På veven ska den...


Klart.


Original cylindrarna lite filat är det iallfall..




Nya 800 cylindrar.


600 vs 800


Lite grejor till motorn och rem.


Hade tyvärr ingen bild på blocket och hur jag löst smörjningen till det yttre pto lagret. Men blocket är inte ihop skruvat än så det kommer.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Härligt! Ska bli kul att se vad ni hittar på för kul med min gammelmaskin! ;) Tvivlar inte att det kommer bli bra iaf! Kör hårt grabbar så ses vi i höst!
 

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Härlig med nya projekt från er!
Detta kommer självklart följas slaviskt, precis som den förra tråden.
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Riktigt grymma projekt, ett tips till pro-rmk maskinerna är att beställa frogskinz, upplevde att jag fick in de finaste pudret ibland = remslir
sen jag monterade skinzen har jag inte haft några problem. väldigt billig investering och ser bra ut.
 
K

kenth

Ni vet att ni är helt galna va?! Ha ha, som sagt tidigare så ska det bli intressant att följa detta. Kul som fan!
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Men detta projekt (projekten) kommer följas stenhårt då jag gillar hur ni tänker och moddar därefter! Stort lycka till! :D
 

pro-ride

Medlem
28 feb 2011
12
1
1
Riktigt grymma projekt, ett tips till pro-rmk maskinerna är att beställa frogskinz, upplevde att jag fick in de finaste pudret ibland = remslir
sen jag monterade skinzen har jag inte haft några problem. väldigt billig investering och ser bra ut.
Finns frogskinz till pro-ride ? Lägg upp en bild eller länka tack!
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
ImageUploadedByTapatalk1313433512.181740.jpg

Har ingen bra bild men det finns frog skinz skurna för pro rmk, ca 300:- kan ta en bättre bild när jag hälsar på skotern.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Får tacka för alla kommentarer hittills, kul som fan att det uppskattas!

Asker inväntar ju delar till sin motor men min är äntligen urplockad för check och planering. Ska även ta och tvätta ur framvagnen härnäst nu när den är tom...



En gosig snurra :)



Och ikväll fick vi en garagemaskot, vi försökte va snäll och bjuppa på popcorn men mottagandet var kyligt...
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Riktigt grymma projekt, ett tips till pro-rmk maskinerna är att beställa frogskinz, upplevde att jag fick in de finaste pudret ibland = remslir
sen jag monterade skinzen har jag inte haft några problem. väldigt billig investering och ser bra ut.
Vart sitter skinzen? 300kr lät billigt ändå så det kan inte vara någon omfattande mesh? Men billigt är bra så intressant bara vilka som isåfall är de kritiska områdena...? Har ju kollat runt på olika märkens lösningar men länka gärna den du tänker på... :)
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Härligt Bamsegrill och Asker..
Ni är helt otroliga så detta kommer att följas.

Kanske får lite motivation att ta tag i sin egen maskin men något liknande som era projekt kommer det aldrig att kunna bli.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Bamse, du behöver inte skins. Jag kommer ner med det jag körde med, och jag hade ALDRIG problem med det. Ska plocka ihop en "bra att ha" låda med bland annat fjädern till WG.