Yamaha Nytro X-ride SE

Cleant

Välkänd medlem
23 nov 2010
604
1
16
Kiruna
Du läger en tjockare topplocks packning har för mig den är 0,8mm rätt mig gärna om jag har fel:) de där med vilken storlek på t-kitet är ju lite beroende på vart o hur du använder skotern:) mycke snirklande i tät skog o skogs beklädda fjäll. Då rekommenderar jag iaf 180hk just för att du behåller mesta dels av gas svaret:) men sen har du lite blandad körning o lite mer öppna områden så är de ju 240/270 som gäller:) ang hur mycke jobb de är med kompsänkning kommer de bilder under veckan:)
 

rtx144

Välkänd medlem
9 nov 2011
330
0
16
Sävast
Fråga ang mattlängden 153", hur lång var din gammla maskin? jag har hört dom flesta tycker att Nytro blir mer ballanserad 162", jag ska bygga mig en black edition, men undrar om jag ska göra den ett snäpp längre och köra på 162".
 

Cleant

Välkänd medlem
23 nov 2010
604
1
16
Kiruna
Min gamla var 162".. Tyckte själv att xriden kändes lite smidigare än fullblodet:) men de är kanske lite beroende på hur i vart man kör:) tror xriden med smalare framvagnen kommer bli helt optimal:) vad är de för boggi du tänkt köra med?
 

rtx144

Välkänd medlem
9 nov 2011
330
0
16
Sävast
Ja det är ju rätt blandat, men har blivit mer och mer friåkning med åren, har ju 144" RTX nu och det funkar ju ok, den kan man ju köra hårt som f.n efter leden, men i riktigt djup snö känns det för lite med 144 backcountry matta, och det var i fjol utan turbo.
Har köpt ca pro mtx nu så det bär fram också, körede med M9 or förra vintern, ingen hitt varken på leden eller vid sidan av..
Jag hade tänk mig en 153 eller 162" timbersled med ZBROS dämpare, svarta skenor och billetx tunefork hjul i bak(2st), har ´7" billetx på nu, men dom passar ju inte längre..
Och förlänga chassit såklart med en orginaltunneldel.
 

Cleant

Välkänd medlem
23 nov 2010
604
1
16
Kiruna
Var idag o satte chassit på plats på bulken, nita fast kylare o div små saker:) men kommer inte så långt när jag inte får några saker:/ måste iaf få boggin så jag kan få färgkoden, så jag kan lacka lite fler delar:)

Tyvärr de enda jag har att erbjuda idag:/ men under nästa vecka ska motor och turbo delen in:) har mycke på jobbet just nu så de går före:)
 

rtx144

Välkänd medlem
9 nov 2011
330
0
16
Sävast
Är det svårt att ta loss tuneln från bulken, jag tittade lite snabbt idag när jag bytte vikter på min, det ser ju lite läbbigt ut att montera isär den så mycket, men man vill ju gärna ha svart tunnel, och lättare att sätta fast airframe fotstegen också. jobbar du på Yamaha eller?
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Är det svårt att ta loss tuneln från bulken, jag tittade lite snabbt idag när jag bytte vikter på min, det ser ju lite läbbigt ut att montera isär den så mycket, men man vill ju gärna ha svart tunnel, och lättare att sätta fast airframe fotstegen också. jobbar du på Yamaha eller?
Kan inte påstå att jag uppfattar det som svårt, men det är ju samtidigt inte lätt för ngn annan att säga-hur van är du att skruva?
Men i korthet:
Ur med boggie, trasmission, avgassystem, sek variator, plast, dyna osv.
Borra ur nitarna-några är lite vrång att komma åt, men det går.
Skruva ur skruvarna som håller tunneln i subframen (4-6 st om jag minns rätt)
Sedan är den lös. Man gör det ganska enkelt på ett par kvällar om man lekt lite mekaniker sedan tidigare.
Sedan är det några nitar som är lite bråkiga att komma åt när man ska ha ihop den igen om man inte har tryckluftsdriven nittång alt vanlig och starka nypor.
Men som sagt-är man inte rädd så är det ingenting som är direkt avancerat-tror att det mest tålamodskrävande är väl att lirka tillbaka locket till kedjehuset...
 

Cleant

Välkänd medlem
23 nov 2010
604
1
16
Kiruna
Chassit sitter med 8bultar o ca 14 nitar:) väldigt enkelt.. Du behöver inte plocka isär kedjehus eller liknande:)
 

rtx144

Välkänd medlem
9 nov 2011
330
0
16
Sävast
Tack för svaren, jag har skruva myyyycket skoter, men jag har aldrig delat chassit från bulken, jag tror dock yamaha center får skuta ihop bulken och chassit med deras tryckluftpicka.
Jag gillar ditt bygge cleant, blir snyggt:).
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Chassit sitter med 8bultar o ca 14 nitar:) väldigt enkelt.. Du behöver inte plocka isär kedjehus eller liknande:)
Sorry för ot, ska inte svamla mer i saken efter det här:
Helt riktigt att man inte behöver ta bort drivaxeln och därmed riva kedjehuset-men det blir fasen så mycket mer utrymme om man får bort mattan. :)
Samtidigt har du säkert helt rätt i att man inte sparar ngn tid på att göra det, jag passade dock på att montera nya drivhjul när jag ändå var i farten.

...och i övrigt-ja, smakfullt bygge! :)
 

rtx144

Välkänd medlem
9 nov 2011
330
0
16
Sävast
Nu när discot är slut ska det bli kul å se hur det bli med tunneln på plats, har du fått boggin?