Yamaha SX-R 700 -01 Lätt uppgradering

m1cr0n

Välkänd medlem
4 feb 2010
111
1
18
Bergsviken
Då har man startat besten, och inte för att, jag är partisk, men kan ej komma på något som låter trevligare än en Yama trippel. Vart glatt överraskad över det trevliga ljudet som vart från maskinen med Slp burken! Dax för snö nu!:)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Var köpte du SLP-burken? Kom just på några vettiga viktminskningsingrepp på min 700 Venture (skidor+ljuddämpare måste ge 10 kg på den).
 

m1cr0n

Välkänd medlem
4 feb 2010
111
1
18
Bergsviken
Köpte den från gobigparts, du kapar ändå rätt mkt vikt vid byte av ljuddämpare+skidor. Har inte vägt men uppskattat med Slp burk+skidor ca 7kg?
 
Reactions: trixa

m1cr0n

Välkänd medlem
4 feb 2010
111
1
18
Bergsviken
Då har man hunnit avverka ett antal mil och änsålänge hel nöjd med maskinen och ljudet :amuse: Förvånad över hur pass bra den går i ospårad djupsnö!

Har en fråga som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Har skruvat lös nedre bulten på kontrollstagen. När detta gjordes höjdes frigången ca 30-50mm. Nedre delen av staget ligger nu jämns med "huset"(se bild). Har monterat tunnare plastbrickor på nedre delen.
Detta har allså medfört högre frigång och mer spel på den övre sidan. Kommer detta medföra mer viktförskjutning?
sxr22.jpg
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Nedre bulten är ju en stopp, se upp så du inte får för lång utfjädring och skadar nån del av länksystemet baki boggien.
Tillverka eller köp quickrods, skulle jag rekommendera.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Sjukt snygg maskin, förresten! Nåt av det stilrenaste och vackraste som Yamaha gjort, enligt min mening. :)

Högrutan du hade, har du den kvar? Jag är ute efter den högsta som går att få tag i. Tror det satt en hög en på Venture. Kanske du kan mäta höjden på din?

Vilka skidfästen och gummin använder du till pp-skidorna? Jag fick för mkt skidfladder med fästena som följde med, slutade med att jag använde originalskidfästena.

Hur mycket högre/skrikigare blev ljudet med burken?
 

m1cr0n

Välkänd medlem
4 feb 2010
111
1
18
Bergsviken
Sjukt snygg maskin, förresten! Nåt av det stilrenaste och vackraste som Yamaha gjort, enligt min mening. :)

Högrutan du hade, har du den kvar? Jag är ute efter den högsta som går att få tag i. Tror det satt en hög en på Venture. Kanske du kan mäta höjden på din?

Vilka skidfästen och gummin använder du till pp-skidorna? Jag fick för mkt skidfladder med fästena som följde med, slutade med att jag använde originalskidfästena.

Hur mycket högre/skrikigare blev ljudet med burken?

Tack för det! Högrutan har jag kvar, komiskt att du nämner det för satte sågen i den förra veckan och är numera svart(Bilder kommer). Den var inte i tiptop skick så därför hamna den under operationsbordet! :)

Skidfästena är de som hör till Slp skidorna, det är inte gummiklacken som är borta / ligger fel? Har nämligen inge fladder alls!

Ljudet fr burken kan man ju bara älska ;) Var ut förra helgen, en heldag med mycket varierande körning. Ljudet är inte alls störande. Även frågat folk som jag åkt med om de upplever det störande, visst hör de ljudet men inget som ska ha gjort dem tokiga :)
 

m1cr0n

Välkänd medlem
4 feb 2010
111
1
18
Bergsviken
Har gjort lite små mods.

sxr-06.jpg
sxr-05.jpg
Isamband med byte av startsnöre(en erfarenhet rikare!!!:mad2:) Så tillverkades ett löprör, kopparrör, som konades upp och bokades.


sx-r03.jpg
Passade även på att göra en liten "nötplåt" vid starthandaget så det slipper nötas i plasten.

sxr-07.jpg
Hala fotsteg fick sig lite halkskyddstape.

SXr-1.jpg
Orginalrutan var i sämre skick, råpig och allmänt ful. Så den fick känna på rondellen. Nöjd med resultatet, vad tycker ni svart/blå(sid1)?

SXr-02.jpg
Ett par dämparstrumpor har länge vart i tankarna. Kom då på att vi har öppningsbara slangskydd på jobbet(väldigt slitstarka). Lätt att montera/demontera. Sydde en kanal i varje ända så man har något att dra fast de med.

sxr-04.jpg
 

m1cr0n

Välkänd medlem
4 feb 2010
111
1
18
Bergsviken
Dax för en liten update! Många år sedan sist, närmare bestämt 5år. Tiden går, bättan & hennes ryttare har fått mogna till sig. Men kom till en punkt i höst då hörselorganets lustar tog över, är något speciellt med trippel. :noworry: Sen kan det väll ha haft en viss inverkan att jag snubblade över ett par superfräscha quickrods!

I samband med montering av quickrodsen vart det en helrenovering av boggin, alla bussningar, lager byttes. Främre svingen svetsad & förstärkt.

Fick bli ett par matchande skidor då de tidigare fått följa med en av de gamla maskinerna vid försäljning.
Slänger in ett par bilder.
33.jpg
22.jpg
 

m1cr0n

Välkänd medlem
4 feb 2010
111
1
18
Bergsviken
Mjahapp, efter många års letande efter en Bossdyna(utan framgång:mmph: ) så blev det tillslut att tillverka en egen. Utgångsobjektet var någon skidoo dyna (hård! :unsure: )

Kvar att göra på denna är att hitta ett lämpligt bakljus.
Körställningen blev helt klart godkänd! :amuse:





[/URL][/IMG]