asker`s Bumper till Pro-Ride & Axys 800/850

RobbanSWE

Välkänd medlem
14 jun 2009
563
9
18
Umeå
Nu börjar jag komma ikapp :)

Har ett gäng olackade axys bågar klara nu, sen efter helgen har jag även lackade bågar klara. Både till axys och pro-ride (även olackade).

Har klurat en hel del på infästningen och det går nästan göra ur krångligt som helst.. :)
Men kom fram till en enkel lösning som håller bra, har provat förra helgen.

Förut satt bågen i en nit (den till vänster på bilden nedan) men det är lite tunt med material där. Men nu är det fäst i 2st nitar och den extra niten sitter mycket bättre till. Nitarna är i aluminium så dom ska kunna ryckas av om man kör in i en vägg eller något.

För att montera bågen så borrar man bort befintligt nit sedan nitar man fast bågen i det hålet, sen fortsätter man att borrar i det andra hålet och sätter en nit där också. Använd en 5mm borr eller ännu hellre en 4.8mm.



Köpte man en båge förra säsongen så går fint att komplettera med en extra nit. Kan lägga upp bild på vart det är lämpligt att borra i helgen.

Är det någon som hunnit utvärdera den nya infästningen?
Har nu monterat en båge men funderar på att bygga om infästningen pga lite orolig på vad som brister vid en smäll.
Skippade nitarna och skruvade så att den går att demontera.
Tacksam för svar.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Är det någon som hunnit utvärdera den nya infästningen?
Har nu monterat en båge men funderar på att bygga om infästningen pga lite orolig på vad som brister vid en smäll.
Skippade nitarna och skruvade så att den går att demontera.
Tacksam för svar.
Använder du skruv så se till att dom inte är större än m5.
Jag har avverkat några träd/bågar i vintras :)
Har märkt att aluminiumnitarna blir lösa efter ett tag när man kör ner mindre sly under 5cm. Så jag har sedan mitten av förra säsongen börjat skicka med stålnitar istället. Och dessa håller fint för det dagliga slitaget. Och håller emot precis tillräckligt vid en totalsmäll så inte aluminiumet i chassieinfästningen går sönder. Det som är bra är att fästet viker sig och röret som är bockat blir ännu mer böjt. Ska se om jag har någon krockad skrotbåge kvar så kan jag ta någon bild så ser man lite hur krafterna har gått.
 

RobbanSWE

Välkänd medlem
14 jun 2009
563
9
18
Umeå
Toppen.gängade m5 och monterade popmutter i främrehålen.
Eventuellt så tigar jag fast en bit och fäster även i original.
Tack för snabbt svar Asker
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Hej, nu är lagret påfyllt :)
Har olackade pro-ride och axys (passar även nya 850) och några skidoo/lynx xm (ej G4)
950kr för polarisbågarna och 1200 för skidoo/lynx inkl det undre staget.
+ ev frakt. Bågarna kan annars hämtas strax utanför Östersund.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Nu har jag så jag kan erbjuda svarta och röda pulverlackade bågar, inga andra färger.
Svarta ska jag försöka hålla lager på, röda efter beställning behöver någon extra dag på dom.
Har några svarta pro-ride bågar klara för leverans.
Svarta axys kommer att finnas till veckan.

Har helt slut på skidoo/lynx bågar.
 

Glasmaster

Ny medlem
3 nov 2019
1
0
1
40
Dala-järna
Hej. skulle vilja beställa en båge till Pro Ride ( Switchback -13 ) (ej Lackad ) om du inte har vita ? är det 950kr nu också ? Med vänlig hälsning Andreas
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Hej. skulle vilja beställa en båge till Pro Ride ( Switchback -13 ) (ej Lackad ) om du inte har vita ? är det 950kr nu också ? Med vänlig hälsning Andreas
Skickat PM, priset är fortfarande 950kr för pro-ride och axys bågar. +50kr för lack.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Halloj!
Går det fortfarande beställa en båge till en Axys -16?
Jadå, har olackade bågar på lager nu. Finns 2st varianter till axys, samma design fast olika infästningar.
Till 850in har jag använd original infästningarna vid dämpartornen då fästena är betydligt grövre på 850, men dessa passar även till 800an.
Till 800an så har jag en alternativ infästning då fästöronen vid dämpartornen lätt går av vid en smäll.
 

Bjönka

Ny medlem
30 jan 2021
2
0
1
35
Bjuråker
Jadå, har olackade bågar på lager nu. Finns 2st varianter till axys, samma design fast olika infästningar.
Till 850in har jag använd original infästningarna vid dämpartornen då fästena är betydligt grövre på 850, men dessa passar även till 800an.
Till 800an så har jag en alternativ infästning då fästöronen vid dämpartornen lätt går av vid en smäll.
OK vad bra, då vill jag gärna köpa en båge med infästning för 800an, olackad är inget problem!