Projekt Snowbike "Bergshästen"

Jonas_105

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Vet inte hur bred hawkmattan är men nånstans runt 30cm och 2,52" delning.
Kammarna går lite utanför kanten på mattan vilket gör att den inte släpper lika lätt i snäva kurvor :)

Skidfästet och skida från explorerkittet kan ge lite inspiration :)
http://www.youtube.com/watch?v=9fNS0JpJ34c&feature=player_embedded

Angående Hawk vs. Mtn horse så finns det en rolig tråd om de på Backcountryrebels forat. Självklart så väljer man maskin efter den typ av körning man själv föredrar, själv har jag aldrig provat ett crosskitt men skulle jättegärna vilja göra det å jämföra med hawken. Fulltankad hawk väger runt 210kg men då är det en 800cc med 150hk under huven så det händer lite när man gasar ;)
Hur som helst så är garanterat båda skitkul att köra. Man ska ha en av varje!! :D
http://backcountryrebels.com/showthread.php?t=21497
 

Burholm

Aktiv medlem
22 mar 2012
58
0
1
Örnsköldsvik
Detta är mycket intressant.. Har en wr450f med AdBovin explorerkit på och är väl inte helt nöjd med hur bak fjädringen fungerar. Och så är de en lång sommar..
Ni åker med MXZ boggie . Finns de någon anledning till de eller fanns dom bara tillhands. Om man ska bygga något liknande vad finns de för boggie som är bra val? Är inte hemma alls på olika boggies och olika bredder pä mattan. går de att få tag på cad ritningarna?
 

Wibdoo

Medlem
29 nov 2011
34
0
1
Piteå
Vårt boggi val avgjordes helt av det som fanns tillgängligt framförallt då vi skulle ha två likadana. Dessutom var de av en modell som påminde om originalet. Annars tror jag att det skall gå med andra varianter men skulle rekommendera åtminstone en som påminner om den vi valt. Det som framförallt måste göras oavsett boggival är att anpassa den för tunnelbredden samt mest troligt bygga om fjädringen som vi gjort i och med att spiralfjädrarna inte ryms. avståndet mellan slides skenorna är detsamma oavsett boggi så det behöver man inte oroa sig för.

Vet ej om det finns tillgängliga cad ritningar, vi har tyvärr inga.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Jag tror Burholm syftar på cadritningarna på konstruktionen av rörramen, sidorna och transmissionen.
Jag ska försöka lägga upp dessa senare så alla som vill kan ta del av alla våra ritningar.
 
Last edited:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Här kommer tillslut ritningarna på våra byggen!
Hoppas att dom ska vara till din hjälp att bygga en egen Bergshäst.
Om du bygger efter dessa ritningar, lova att lägga upp bilder under denna projekttråd så vi får se ditt slutresultat :)

Klicka på länken nedan och ladda ner ZIP-filen genom att klicka på download.
http://www.freedrive.com/file/1596463
I ZIP-filen finns:
- Alla våra ritningar som PDF
- DWG-filer för laserskärning av detaljer. 3 & 5 mm aluminium och 3 mm stål.
- Inköpslista för lager, kedjor och drev

Detta var kanske inte det bästa filhotellet.
PM:a om ni har bättre förslag där jag kan lägga ut dessa. Hör också av dig om filen inte fungerar så ska jag se om det finns bättre ställen att lägga den på.

Ska senare försöka göra ett bildkollage i Pixbox så du lättare kan se alla detaljer som kan vara intressanta för dig som ska bygga.
 
Last edited:

Burholm

Aktiv medlem
22 mar 2012
58
0
1
Örnsköldsvik
Hur pass lång fjädringsväg har ni på era? Ska åka och kika på en Polaris x10 boggi i veckan här för att se vad de är för något. Den ska visst ha spiral fjädrar på bägge dämparna som kanske underlättar en del i byggandet.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Nu är jag kanske inte så kunnig på Polaris X10 boggien men jag tror att den har fjädrar på insidan av de övre boggiehjulen? Den verkar påminna en hel del om MXZ-boggien. Att det sitter spiralfjädrar på dämparna brukar vara hjälpfjädrar som inte fixar all fjädring. Övre fjädrarna måste bort eftersom boggiehjulen flyttas in p.g.a. den smalare mattan.
Vi funderade länge kring hur vi skulle kunna behålla fjädrarna. Tyvärr fanns ingen plats sedan hjulen flyttats in. Vi valde då att byta till en FOX som gör boggien fjäderlös, åtminstone bak.
 

tede-77

Välkänd medlem
1 feb 2007
225
4
18
LULEÅ CITY
Hoppa över x 10 polarisboggin.. den e lite omständig o smala av , tung ock sedan har den lite väl flack attack vinkel för snömoppekitt tycker jag. av bedöma mxz boggin utifrån byggbilderna så e den ett mycket bättre val.. :blink1:
 

Blåtå

Medlem
28 dec 2009
16
0
1
Piteå
Under förra helgens körning i Vuoggatjålme fick maskinerna jobba hårt.
Ganska bra med lössnö. Tyvärr inga bilder eller filmer från detta :mmph:.
Kan bara säga att det är verkligen roliga maskiner att köra! Dag 2 var jag lite förskyld och lånade ut min till polaren David Ö. Att han redan börjat leta efter en hoj inför nästa vinter säger en hel del om att även inbitna skoteråkare gillar att köra dessa maskiner...

Snorkeln funkar fint, inga tecken till igensättning av luftfiltret.
Däremot var det tendens till att dom gick varma. Den ena kokade lite efter en längre fullgasklättring i skogslandet.
Vi ska prova sätta större kylare. Twenty highflowkylare påstås ha 30% mer kylning. Passade på att beställa kylarskydd. Min ena kylare hade fått sig en smäll tidigare.
Ska även ta bort "plastgallren" framför kylaren för ytterligare luftgenomströmning. Risk för stensprut lär det inte vara på vintern iallafall.
En tunnelkylare är förstås ett alternativ men då blir det mer jobb med slangdragning när man ska montera hjulen till våren. Att byta kylare är enklare men tunnelkylaren får ses som en sista utväg om detta inte hjälper.
Visa bifogad bild 15171
Har du övervägt kylarfläkt? Finns iallafall originalsatser till KTM.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Att sätta kylfläkt är förstås ett alternativ.
Problemet är att vi inte har ström på crossen. Då måste man byta "tändplatta" som kostar ca 2.000 kr.
Fläktarna blir ganska utsatta för påverkan av snö m.m.
Har monterat de nya kylarna. Ser riktigt fina ut, något tjockare.
Dessutom har de större volym både upp- och nertill. Jag tror att det kommer göra stor skillnad!
Vi ska hårdtesta i fjällen nu till helgen :)
 

Burholm

Aktiv medlem
22 mar 2012
58
0
1
Örnsköldsvik
Vilken årsmodel är de på era mxz boggie. Enklast köpa de som ritningarna
är gjorda för... :)
Om man skulle åka spiral fjäder bak , vad ligger fjädern på för hårdhet ungefär?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Min boggie var från en MXZ550 -05 och Jonas från en XRS -07, alltså båda från revchassit.
Dom var nästintill identiska. Skillnaden var dämparuppsättningen.
Tyvärr tror jag inte du lyckas behålla fjädrarna bak. Skulle du klara det tror jag att originalfjädrnas hårdhet funkar bra. Den fjäderförspänningen är ju justerbar.
Lösningen med FOX-dämparen är bra eftersom man kan reglera hårdheten med lufttrycket i dämparen.

Såhär såg den bakre boggieinfästningen ut innan ombyggnad
bild.jpg

Här en bild av boggien med dämparen , dock inte med de inflyttade boggiehjulen monterade.
boggie.jpg
Som du ser är hjulen kloss monterade mot det bakre boggielänkaget Där satt tidigare originalfjädrarna.Svårt enligt vår mening att hitta någon annan bra lösning.
lack3.jpg
 

Wibdoo

Medlem
29 nov 2011
34
0
1
Piteå
Vilken årsmodel är de på era mxz boggie. Enklast köpa de som ritningarna
är gjorda för... :)
Om man skulle åka spiral fjäder bak , vad ligger fjädern på för hårdhet ungefär?
Precis som håkan säger kör vi med en foxfloat från framvagnen på en nytro. Vi har 60-70 psi i den med ett maxtryck på 150. Det borde innebära att det även fungerar med en framdämpare med fjäder. Vi har problem med lite för kort slaglängd i dämparen så jag har faktiskt funderat på att prova med en fjäderförsedd dämpare i och med att de går att få med längre slaglängd, där är tyvärr floaten begränsad. Det enda möjliga hindret för det är att en fjäder dämpare normalt är större i diameter och kanske inte riktigt ryms.
 

Burholm

Aktiv medlem
22 mar 2012
58
0
1
Örnsköldsvik
Polaris boggien var vi och kikade på . Och jösses vilket forntida monster...
Får nog kolla runt lite på mxz boggi i alla fall.
Kom dock hem med en 27 mm sexkants axel med 2.52 drivhjul.
Behövs de verkligen nonslip drivhjul på så låg effekt som de handlar om här?
Kom även hem med en risig gratis 307 matta med 44 mm kammar. Givetvis med 2.86 delning...
Så sökes fortfarande matta eller drivhjul..
 

Wibdoo

Medlem
29 nov 2011
34
0
1
Piteå
Låter bra att du är på "g" med planeringen. Vad gäller drivhjulen så är det nog som du säger att med den effekt och mattbredd vi pratar om är det kanske onödigt med nonslip. Det som jag tror är fördelen om man ändå skall köpa drivhjul är att motståndet blir lägre med en "slackare" matta.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Kör gärna med en beggad och billig matta till att börja med om du vill göra ett budgetbygge. Det ger uppdateringsmöjligheter ;-)
Många billiga mattor har skadade sidokammar vilket inte är några problem. Dessa kommer du att kapa bort när du gör mattan smalare.
 

Burholm

Aktiv medlem
22 mar 2012
58
0
1
Örnsköldsvik
Jag vill bygga lite budgetbygge men med rätt grund så att man inte valt fel och får bygga om alltför mycket senare..
Vilken delning ger lättast att hitta billiga begagnade mattor och senare har mest utbud av mattor?
Ska jag byta drivhjul eller söka annan matta?
Mattan jag fick är nog ganska idealisk till att börja med till berghästen med risiga sidokammar och rätt pris...
 

Burholm

Aktiv medlem
22 mar 2012
58
0
1
Örnsköldsvik
Joo föresten tror jag att jag har en cadritning på statorn till en wr450 . Gjorde egen generator till min.
Ni måste dock åka med wr svänghjul och (tror jag) flytta pickupen . Trailtech har svänghjul..
 
Last edited: