Projekt Snowbike "Bergshästen"

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Har googlat lite och det är samma stator på alla crf450 så den lär ju ladda lika mycket. Det är olika kabelstammar men man borde kunna skarva in sig efter voltregulatorn. Ska kolla om jag hittar elschema någonstans, det kanske finns någon färdig kabel.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Jag fick tag på en Tedesledkopia som suttit på en KTM tidigare. Inte helt optimalt men det är något att utgå ifrån så jag har moddat infästningen lite för att den ska passa samt fästet för dämparen. Ska bara svarva nya bussningar. Beställde även en beggad PDS-dämpare från en KTM då det tydligen ska funka istället för orginal dämpare med länkage. Vi får väl se när den dyker upp om jag får till det.
Tyvärr verkar det som att den dämparen ställer till det med luftfilterboxen så där har jag inte listat ut hur jag ska göra än. Funkar det att köra med bara meschfilter? Har funderat om jag kan cadda och 3d-printa en stos mot insuget som man drar ett meshfilter över men då blir det väldigt öppet under dynan. Kan kanske bygga någon box också men då sätts nog mina cadkunskaper riktigt på prov.
Vad säger expertisen kring detta? Ska man försöka göra en box eller ska man skita i det?
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Igår blev det premiärtur med cykeln. Bygget har inte gått helt problemfritt men ett steg fram och en par steg bakåt senare så sitter i allafall dämparen på plats, bussningar svarvade både till bandsats och skidinfästning, luftbox är caddad och 3d-printad och motorn är servad så det kändes som att en första uppstart var lämplig.

Konceptet funkar. Dock lossnade ett av hjulen i boggien för den övre axeln så jag ska svarva om dem (igen). Sen ska jag försöka få tag på något att linda in motorn och få dit stänkskyddet över mattan och kanske något stänkskydd mot luftboxen.

Har dock enormt skidtryck just nu så att köra vägar och hårt underlag är spännade. I djupsnö är det inga problem. Ska se hur man kan göra om detta. Funderar på att korta den till 120" istället för 141" som den är nu så det kanske blir i samband med det. Bara det dyker upp en lämplig matta så ger jag mig på det projektet.

Ni som kör på vintern, vad kör ni med för motorolja? Manualen säger 5W-40 från -10 grader men man kanske bör gå på en 0W-40 för säkerhets skull om den blir stående i kylan ett tag. Har ju bara kick på den här så jag tänker att det kanske blir lite svårstartat med för seg olja?

Hittar ingen info om hur mycket den laddar så jag får prova mig fram. En kompis kör en 24W led-bar på sin Kawasaki kx450 men måste stänga av den när han ska kicka igång den för annars räcker inte strömmen till för att driva bränslepumpen. Är maskinen väl igång funkar det tydligen så jag ska testa mig fram för min pannlampa är för klen för detta ändamål.
 
Reactions: dorro

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Låter lovande ut förutom skidtrycket för de måste va svårkört. Kan du flytta ner boggiskenan i framkant boggi så hjälper det. Man ser bandsatser som ligger i hårt fram i boggi och mattan är i luften bak som en watercrossinställning på snöskoter. Jag tror på sådan isntällning för då gör de mindre att mattan är lång speciellt bra på hårt underlag. Man ser att bergshästarna har svårt att lyfta skidan så en sådan typ watercrossinställning skulle även ge mer rullebenägenhet och mer lättsvängd hoj.
30405
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Mitt första motorhaveri på turbohästen efter 9 år med turbo. Bränslebrist pga igensatt bränslefilter gjorde att den spikat sönder.
Toppen klarade sig men bytt ventiler, kolv och cylinder. Kolvdelar letade sig upp i avgasventilerna.
Filtret i tanken var svart och imploderat. Kommer byta bränslefilter varje år! KTM:s originalpump släpper ifrån sig grafitrester som sätter igen filtret!
Bytt till en förhoppningsvis bättre eftermarknadsbränslepump från Quantum som ska förhindra igensättning av bränslefiltret.





 
Reactions: suregom

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Finns det 120/121" mattor med 3"delning och 44-51 mm kammar? Har fått tag på korta skenor så jag är sugen på att korta ner maskinen men befintlig matta är från en A-C 141" med 3" delning och det är lite speciell drivaxel så det hade varit absolut enklaste lösningen.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
9 år va inte dåligt men hur många timmar har du kört och vad har bytts under de timmarna?
Vet inte totala timmarna på alla 9 åren.
Det är fördelat på tre hojar.
Första turboprototypen var en 500 EXC 2012, därefter en 2016 och nu en 2020. 100 tim/hoj är nog det jag kört men jag kan ha fel.
Ska man köra turbo med samma hoj tror jag man bör byta kolv och renovera veven varje 100 tim.
100 tim kan låta lite men det är motortid och inget annat. Kör man en hel helg får man ihop typ 5 timmar på mätaren även om det känns som man kört mer.