Projekt Snowbike "Bergshästen"

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Hehe Tede, man måste ju chansa ibland:)
Detta bygge är nog mer en replika än en prototyp med du har kanske rätt.
Det finns risk att något hål hamnat fel eller att inget stämmer, vi får se...
Har försökt vara så noggrann med ritningen som möjligt innan man börja bygga. I teorin ska allt funka iallafall
 

Attachments

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
En sekundäraxel från en Ski-Doo. Egentligen kan man ju använda vilken axel som helst men den har ju färdigt kilspår för bromsskivan. Inte så stort jobb men jag fick den på köpet när jag köpte boggien. Svarvar ner lagerlägen och drev till 25 mm.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Riktigt kul projekt!
Blir kul att höra hur det kommer att fungera i verkligheten...
Har kollat lite på filmer med Timbersleds grejer, ser kul ut!
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Kul med all positiv repons av mitt projekt. Med lite tur kanske det blir provkörning till jul :)
Kommer inte nyttja den splines som redan finns på drivaxeln. Det blir vanlig krysskil. Det kommer garanterat att hålla eftersom det är väldigt låga effekter i denna jämfört med en skoter. Kan 50 hästkrafter vara en bra gissning?
Dessutom är det enklare att fixa drev med krysskil.
Söker Simmons Gen II skida, blir nog att köpa ny.
Kommer mer bilder så snart jag fått hem alla delar och börjat bygga.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Tack för erbjudandet. Tyvärr blev en polare så taggad av mitt projekt att vi kommer att bygga två! Han har redan snabbt införskaffat en YZF 450, boggie, matta m.m. Allt blev plötsligt ännu mer roligt, inte minst att få åka ut med en "likasinnad". Inser att det är förmånligt att bygga två eftersom många skoterdelar säljs i par. Kom bl.a. över ett par nya Nytro FOX-framdämpare till boggien. Detsamma kommer ju att gälla för skidan som säljs i par.
Blir intressant att se hur en framdämpare ska funka i boggien. Längden var rätt men en omchimsning kanske blir nödvänding, vi får se.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Kul bygge och äntligen en bra vers av bandkitt .

Ang Effekten så funkar turbo på enstånka lika bra som en radfyra om det byggs rätt.
Länken nedan visar mitt xr 650 00 som jag byggde turbo på. Det tog mig 2 år att få till perfekt för runt 2000 talet då jag började bygga fanns inga turbostånkor att snegla på.

Som ni ser på mina youtube filmer har man full kontroll på effekten ,den lev nästan lika lättkört reg som org.
Jag tog ut ca 125hk och 118nm på bakhjulet som mest (1,1 bar) ,men för det mesta åkte jag omkring på 105hk 98nm för det håller bättre 0,8 bar och inte ens intercooler och 98okt soppa.

Toppfart över 215kmt hade hojen med motardsulor ,,kan lova att man är rädd då ,,fanns inga mindre drev så den varvade ur där,den gick bet fortare!
Jag ska bygga en värre vers nu med närmare 150-170hk på den stackars xren

En turboförsedd crf450 eller ktm 525 med 1bars ladd kan ge ca 90-100hk på baken om man bygger rätt! Då skulle det gå undan även med matta.

Kolla även mina andra klipp på turbohojen!
http://www.youtube.com/watch?v=Tdh-phC8UDk
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Har börjat med hjälpramen men inte hunnit så långt. Blir förhoppningsvis mer i helgen.
Svarvat gängade instickspluggar som svetsas i tvärrören vid infästningspunkterna.
bild.jpg
Bockar rören till förstyvningen. Smidigt med en ritning i skala 1:1bild2.jpg
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
En vanlig handpumpad hydraulisk. Var lite skeptisk att det skulle funka men resultatet blev över förväntan. Inga fula veck eller bucklor i bockningarna. Vi valde rör med 2 mm godstjocklek istället för 1,5 mm.
 
Last edited:

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Kul bygge och äntligen en bra vers av bandkitt .

Ang Effekten så funkar turbo på enstånka lika bra som en radfyra om det byggs rätt.
Länken nedan visar mitt xr 650 00 som jag byggde turbo på. Det tog mig 2 år att få till perfekt för runt 2000 talet då jag började bygga fanns inga turbostånkor att snegla på.

Som ni ser på mina youtube filmer har man full kontroll på effekten ,den lev nästan lika lättkört reg som org.
Jag tog ut ca 125hk och 118nm på bakhjulet som mest (1,1 bar) ,men för det mesta åkte jag omkring på 105hk 98nm för det håller bättre 0,8 bar och inte ens intercooler och 98okt soppa.

Toppfart över 215kmt hade hojen med motardsulor ,,kan lova att man är rädd då ,,fanns inga mindre drev så den varvade ur där,den gick bet fortare!
Jag ska bygga en värre vers nu med närmare 150-170hk på den stackars xren

En turboförsedd crf450 eller ktm 525 med 1bars ladd kan ge ca 90-100hk på baken om man bygger rätt! Då skulle det gå undan även med matta.

Kolla även mina andra klipp på turbohojen!
http://www.youtube.com/watch?v=Tdh-phC8UDk
Boost, ditt efternamn råkar inte vara Fürstenhoff? :eyebrows:
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Inte för att klanka ner på Boost, han är en av de mest motorkunniga här, men nog tycker jag Fürstenhoff är lite mer störd då det kommer till MC+Turbo:p