Projekt Snowbike "Bergshästen"

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Tackar!
Vi bygger båda samtidigt. Det blir ju mer rationellt när man väl måttat upp alla jiggar. Dessutom är det ju kul att göra ett sådant här projekt tillsammans med någon fler, eller hur?
Här har vi punktat ihop ramen. Kvar är hylsorna för svinginfästningen och två små sidoplåtar för lagringen av mellanaxeln.
ramenJPG.jpg
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Ser riktigt bra ut!

En fråga, hur håller växellådorna när det blir så mycket belastning som det blir med en skotermatta?
Nästan som man själv blir lite sugen att bygga ett kit till cr500an.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Det är förstås en fråga man kan ställa sig Asker. Själv vet jag inte men ska minsann testa kommande vinter. Timbersled kom ut med sin Mouintain Horse ifjol och jag har inte hört att det varit några större problem. Om jag minns rätt har dom sålt ca 300 kitt? Det finns t.o.m. dom som monterat Recluse koppling. Det är en variant av en automatisk koppling som körmässigt påminner om en slungkoppling. Även dessa verkar ha hållit bra även om många varit skeptiska till en början. Framtiden får väl visa om detta är en hållbar lösning...
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Nu menade jag naturligtvis inte att Boost är lik honom på något sätt( förutom att han är duktig på mc).
Nog med offtopic.
Jag fattade poängen, det är lugnt.. :)

Håkke_B: Chrilleand har lovat mig en rundtur i ditt garage, när du minst anar det! :p
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Har fått hem alla drev, lager och kedjor.drev.jpg
Svarvat bussningar till svinglagringen. Klart att svetsa fast i rörramskonstruktionen. bussning.jpg
Skidorna var först tänkt att använda Simmons Gen II. 5.500 kr paret är rätt saftigt och dessutom en månads leveranstid.
Vi kom att tänka på Ski-Doos dubbelkölade skida påminner en hel del om Simmons. Denna skida blev ett fiasko bland Ski-Dooägare och många valde att byta. Denna ska nog funka bättre på en snowbike. Fick dom av en kompis som inte använde sina längre.
Tack Kekko, jag bjuder dig på en provkörning då den är klar!:)
skida.jpg
 
Last edited:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Två rörramar klara. Kvar att fixa boggin, svarva axlar och drev
samt skidfästet och lite till...:)
Med lite tur kanske provmontering av de större detaljerna i helgen.klarram.jpg
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Du har rätt LynxtuktarN. Det är inget oljebad i detta kedjehus. Bara ett enkelt kedjeskydd i 3 mm aluminium.
Jag misstänker man måste smörja och spänna kedjan med jämna mellanrum.