Projekt Snowbike "Bergshästen"

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Du har rätt LynxtuktarN. Det är inget oljebad i detta kedjehus. Bara ett enkelt kedjeskydd i 3 mm aluminium.
Jag misstänker man måste smörja och spänna kedjan med jämna mellanrum.
jo ja tänkte samma sak, eftersom det lär garanterat utsättas snö (och vatten då allt tinar), om nu inte kedjeskyddet kommer "kapsla" in kedjan o dreven så lär det ju bli att du får smörja "väldigt" ofta o spänna för o undvika otrevliga överraskningar
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Med tanke på att en crosskedja vanligvis går i vatten, lera och grus så tror ja inte det är några problem.
Att sätta ett skydd över med ränder, hål eller stripor vore smart så att man enkelt kan smörja på den utan att behöva demontera något.
 

AndersEdlund

Välkänd medlem
20 okt 2011
134
1
6
Örnsköldsvik
Med tanke på att en crosskedja vanligvis går i vatten, lera och grus så tror ja inte det är några problem.
Att sätta ett skydd över med ränder, hål eller stripor vore smart så att man enkelt kan smörja på den utan att behöva demontera något.

Fast en crosskedja smörjer man normalt efter varje körning. Kedjan kommer att hålla om den blir snöfylld men det är rekommenderat att du smörjer den då du kört. Den rostar så lätt.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Boggiefjädrarna är borta och ersatt med en FOX Float. Den övre dämparinfästningen är modifierad för att få in dämparen,
Boggiens bredd mellan skenorna är original. Däremot är bredden minskad till tunnels bredd på 330 mm.
boggie.jpg
Ungefär såhär kommer det att se ut.
boggietest.jpg
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Fast en crosskedja smörjer man normalt efter varje körning. Kedjan kommer att hålla om den blir snöfylld men det är rekommenderat att du smörjer den då du kört. Den rostar så lätt.
Därav ha ett kedjeskydd/hus som gör det lätt att komma åt kedjan så att han kan smörja på den i samband med kedjan från motorn.
Antingen lär ju "kedjehuset" vara helt öppet, eller helt slutet. Halvdant gör ju bara att snön och vatten kommer in samtidigt som det bli jobbigare att smörja kedjan.

Den här diskussionen är egentligen bara onödig, ser man hur proffsigt och avancerat den här killen bygger så är det ju klart att han klurar ut denna uppgift själv.

Ser mycket bra ut, ska bli grymt att se det lira!.. :D
 

Tekniknörden1

Semi PRO sledder
7 mar 2011
39
1
0
Måste fråga för att stilla min nyfikenhet!

Varför gör du mattan smalare?

Hade det inte varit enklare att kapa av buken på ett snöskoter chassi. Alltså behålla bandtunnel, boggi, matta, kedjehus och mellan axeln från snöskotern. Stumma ihop det med en rörhög och sätta ett drev på mellan axeln. En ide bara. Skulle ju inte se lika snyggt ut men funktionen blir nästa likadan, fast tyngre. Har man sen inget att jämföra med blir det väldigt bra.
Tar man ett Lynx syncro chassi så får man hög och låg och backväxel.

Är lite avensjuk på ditt bygge. Vill bygga själv men har inte tid.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Utgångspunkten för detta projekt var att efterlikna Timbersleds Mouintain horse. Där kör man med en nedkapad matta med 310 mm bredd. Varför man valt att smalna av mattan kan man ju fråga sig. Förmodligen vill man ha den smal för att den ska bli lätthanterlig, optimal vid skråkörning och mindre tung att dra runt. Vi får inte glömma att hojen har bara ca 50 hk, en ganska stor skillnad mot en skoter...
En skoterbakände kan förstås vara ett enkelt alternativ men som du skriver, inte lätt eller särkilt snyggt.

Ena mattan är nerkapad. Har svarvat nya bakaxlar för inflyttade vändhjul, billethjul är på väg.
Väntar på att alla axlar och drev ska få sina kilspår.
Vi hinner nog inte få ihop dom innan jul men under mellandagarna ska det kanske bli provkörning.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Vi fick hem BilletXhjulen, snygga. Tyvärr har vi beställt fel hjul. Rätt ytterdiameter men det blev 20 mm axel och inte 25 mm. Alla delar är gjort för detta och orkar inte svarva om allt. Hur kunde det bli fel?! Undrar om man kunde bara byta lager så det blir rätt? Det finns risk att vi inte kan provköra under mellandagarna...
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Vi fick hem BilletXhjulen, snygga. Tyvärr har vi beställt fel hjul. Rätt ytterdiameter men det blev 20 mm axel och inte 25 mm. Alla delar är gjort för detta och orkar inte svarva om allt. Hur kunde det bli fel?! Undrar om man kunde bara byta lager så det blir rätt? Det finns risk att vi inte kan provköra under mellandagarna...
Ifall ni har dessa lager: 6205 2RS är det bara att köpa nya lager med 20 mm hål: 6304 2RS, inga problem.
Eller kontakta billetX så får ni säkert byta ut lagren ni fick med, som har 25 mm hål antar jag, till dom med rätt innerdiameter.
Ytterdiametern på lagren är dock samma. :)
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Beror på vilka lager ni har, som jag skrev i mitt förra inlägg. Det finns dock olika men jag
antar att ni har 6205 2RS lager och då finns det såna med 20 mm hål.

EDIT: Har ni 25 mm axlar eller var det 20 mm lager, kanske jag missuppfattade. :)
 
17 okt 2010
16
0
1
Det du vill göra är att byta från 6304 2RS till 6205RS, inga problem. 6205 2RS är dubbeltätade lager med 52mm ytterdiameter och 25mm innerdiameter.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Exakt det som pontus säger försöker jag säga men jag trodde det var andra vägen, lite trött bara. :)
Men om ni har 6004 2RS lagren så är dom 42 ytterdiameter och 20 inner, då blir det värre.