Projekt Snowbike "Bergshästen"

Wibdoo

Medlem
29 nov 2011
34
0
1
Piteå
Tyvärr håkan lagren är 6004 vilket innebär att vi måste byta hjulen. Det finns visserligen 6905 (tror jag dom hette) med rätt ytter och inner diameter men med endast 9 mm lagerbredd vilket jag är rädd blir för smala för axeln.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Ok, kan inte förstå varför BilletX väljer detta lager. Om dom valt det andra lagret hade samma hjul passat både 20 och 25 mm beroende på vilket lager som monteras?
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Ta kontakt med BilletX, borde gå att lösa, då Ingemar varit väldigt bemötande då jag hade lite problem med nåt jag beställde av dom.
Ni får säkert byta till nya hjul och skicka tillbaks dom andra.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
I väntan på att få BilletXhjulen utbytta provar vi med originalhjulen.
provmont2.jpg

Inte monterad på hojen, står bara framför för att illustrera hur det kommer att se ut.
provmont1.jpg
 

Boomchak

Medlem
3 jan 2010
44
0
1
Piteå
Haha grymt bygge Håkke! Du måste ju filma lite när den väl är ihopskruvad och klar så man får se hur den går i snön! :)
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Det finns bandsatser och så finns det bandsatser, dendär du har gjort är en av dom grymmaste ja sett hittils! :) Ser riktigt seriöst och bra ut!
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Ska kolla upp vad det väger när den är klar.
Enligt Timbersled så ökas vikten med 27 kilo. Det är inte boggins vilkt utan den ökade vikten efter man monterat bort hjul och sving m.m.
Totala vikten med 450-motorcykeln ska den landa på 136 kilo tankad och klar.
Nu lär detta bygge bli några kilo tyngre då vi bland annat inte gjort rörramen i crommolly utan vanligt 2 mm stålrör. Tack vare att vi slopat fjädrarna och monterat FOX istället så sparade vi ju en del där.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Provmontering av den nysvetsade skidhållaren.
provskida.jpg

Hydraulrörsklammer 48,5 mm passar perfekt gaffelns diameter.
Dessa klammer bultas fast på vardera sida i skidhållarens överdel. På så sätt kommer den att inte snurra runt.
klammer.jpg

Det är lite spännande att sätta rondellen i en splitterny matta men det gick bra. Fick ha gasmask eftersom det rök och luktade värre än Robert Mugabe:)
mattkapning.jpg
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Är dom gjorda i plast? Vore tråkigt om de gör märken i innerbenen så gaffeln äter packboxar sen.

Går inte benen nästan helt ihop så att skrapringarna vänder precis intill gaffeltassen?
Tänkte så att inte skrapringar och boxarna får agera genomslagsgummi.

Har sett på många andra kit att det brukar sitta i fästet för bromsoket.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Klamren är gjorda av metall. Är inte säker om det är gjuten aliminium eller någon form av legering.
Jag kan förstå hur du tänker men jag tror inte det är några problem. Gaffeln bottnar långt innan det tar i klamren. Om man tittar på bild 8 och bild 9 i Timbersleds monteringsanvisning sitter klamren längst ner på gaffeln. Det finns inga uppgifter om att något mellanlägg ska monteras.
 

Wibdoo

Medlem
29 nov 2011
34
0
1
Piteå
Angående vikten så vägde vi det faktiskt efter ihopmontering. Banddelen hamnar på ganska precis 60 kg Vilket innebär att hojen bör bli 30-40 kg tyngre än med hjul. Något tyngre än originalet men helt ok, uppdateringsmöjligheter :blink1:.
Uppdaterar med totalvikt då allt är ihopmonterat.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Nu börjar det vara dax för provkörning.
Kvar är att bulta fast skidan och att lufta bromsen.
Ursäkta den dåliga bildkvalitén men när den är helt klar och pulverlackad ska vi fixa fler och bättre bilder.
Just nu ser den ut att vara lite för hög bak. Stången som ersätter bakstötdämparen är justerbar. Lite utprovning så ska det nog bli rätt.
över5.jpgöver1.jpgöver4.jpgöver2.jpgöver3.jpg