Projekt Snowbike "Bergshästen"

tede-77

Välkänd medlem
1 feb 2007
225
4
18
LULEÅ CITY
Måste säga att ni har jobbat på imponerande, synd att det var imorgon då man e fetupptagen, men på söndag e vi ett gäng på 6-7 hojidioter som ska brassa på piteå crossbana mellan 11 o 15 , själv ska jag åka sx500 !:evil: hade varit fett om ni kunde komma dit o demoköra:blink1:
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Tack för all positiv feedback av vårt bygge. Det var ett enormt intresse för våra maskiner på mässan. Proffsigt, seriöst och fabrikstillverkat utseende känns ju kul att höra när vi själva snickrat ihop dessa själva hemma i garaget.
Många frågade "hur är den att köra ?". Tyvärr har vi inget bra svar eftersom vi hann bara köra den ena max 2 km och då var setupen helt fel. Sedan rev vi allt för pulverlack.
Idag söndag ska vi försöka göra en seriös utprovning. Drevning och höjden på hojen känns rätt. Dessutom gjorde halvlänken att kedjespänningen blev bra.
På min hoj ska jag först börja med att rengöra förgasaren. Tror den får lite snålt eftersom avgaskröken blir besvärande röd redan vid tomgång. Hjälper det inte ska jag bestycka om. I annat fall är tändningen fel. Får jag inte till det får det bära eller brista, den ska provköras ordentligt oavsett hur det slutar! ;-)
Får vi några bra bilder/filmer ska vi försöka lägga ut dessa.
 

rtx144

Välkänd medlem
9 nov 2011
330
0
16
Sävast
Kröken blir röd på en gång på tomgång, jag har haft några wr 450 och dom fick glödande krök när dom stod på tomgång. Fick förklarat att 3D tändingen jobbar mot tps:n och ställer upp tändningen på tomgångskörning, vad det är bra för vet jag dock inte..
 

IsaXsson

Välkänd medlem
4 jun 2006
236
0
16
Piteå
[video=youtube;tj0filR1PLY]http://www.youtube.com/watch?v=tj0filR1PLY[/video]

Jag fick vara med på premiären :)

Ola
 

Wibdoo

Medlem
29 nov 2011
34
0
1
Piteå
första provturen som sagt avklarad, var j-vligt roligt men jobbigt. hojarna har gått bra med lite smärre problem på kedjesträckarna. bägge maskinerna fick faktiskt problem i princip samtidigt, dom kände det nog på sig... hur som helst har vi lite förstärkningar att göra till nästa sväng en modifierad sträckare till första kedjan (mot hojen) och en hållare till sträckardrevet i sidotransmissonen i stål istället för alu. håkan måste dessutom rikta sin vänstra sida, sträckaren krökte den en hel del. Vi tror att "tjuvstoppen" som man råkade ut för nu och då påfrestar den "slaka" sidan så pass att sträckaren fick ge sig.

Körupplevelsen är bra framförallt i lössnö, känslan är att den tar sig fram i princip var som helst. Maskinen går att lägga omkull till handtagsskydden tar i snön. På led så krävs mod och fart vilket inte riktigt har infunnit sig hos någon av oss, än.... Den är riktigt orolig och vandrar mycket fram och tillbaka men som sagt förmodligen en vanesak. tror dock att man skulle försöka kapa mattan lite rund så den blir enklare att lägga omkull och eventuellt leka lite med försprånget, kanske försöka göra det justerbart. Skidan som vi var rädda skulle vara för smal var inget problem den kommer nog att fungera.

motorn känns tillräckligt stark om än mycke vill ha mer :blink1:. den röda kröken syns på bägge maskinerna men bara vid tomgång så det rtx 144 skrev låter rimligt, mao inget att oroa sig för. Vi har även ordnat ett meshfilter till luftintaget, tack helena för sy hjälpen :blink1:

Glömde gopron men lovar att ha den med nästa tripp.
 

Attachments

grobosch

Aktiv medlem
17 feb 2008
98
1
8
Nedansjö
Hej

Prova ut den ordentligt och sedan gör ni ett kit och börjar sälja!
Jag har länge funderat, men har också tyckt dom varit lite väl dyra! Ni kanske kan få i hop ett kitt till ett bättre pris? Eller säljer ni gör det själv kitt, jag själv är mycket intresserad! Jag är delägare i en liten verkstad om ni behöver hjälp...
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Än om det vore tufft, så har jag svårt att tro att det skulle vara praktiskt/ekonomisk att bygga flera? Än om de får 20 000 (?) per styck, vad kostar boggiet, lack, aluminium osv. och sedan, hur många timmar / makapär? Vad är varje timme värd pär person?

Bara spekulationer.

Topic: Jävligt imponerad, sånt här behövs det mer av=)
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Imponerad är bara förnamnet! Sjukt bra jobbat, inte ofta man ser en projekttråd start-slut på 130 inlägg!
Måste få fråga vars ni bor om man ev ser er vara ute och brassa någon gång i vinter! ;-)?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
En viss utprovningsperiod får vi nog förvänta oss. Vi blev lite förvånade att det var så pass stor belastning på kedjesträckarna men vi har nya lösningar på gång... Eftersom det inte finns någon ryckutjämnare som exempelvis på en sporthoj blir det tydligen ganska stora "negativa" ryck när man får ett oväntat motorstopp, särskilt om kedjan är slack. En Reklusekoppling skulle kanske avhjälpa detta. Är lite sugen på att testa en sådan, kanske lite dyr men funkar säkert bra.

Det är framförallt ledegenskaperna som måste förbättras. Nu visste vi detta på förhand men nuvarande setup känns väldigt ansträngande att köra på led till ett bra lössnöområde. En specialbyggd kälke att lasta på dom och dra efter skotern ligger på skisstadiet...
Ni kommer inte se oss i Pitetrakten efter någon led iallafall. Kåbdalis och Vuoggatjålme hägrar. Det här är en lössnömaskin.
I pudret var framkomligheten över förväntan, inte minst i tätvuxen skog. Riktigt kul att köra! Det går inte att jämföra med skoter. Okej, dom har inte så många hästkrafter med man tar sig fram till nya ställen. En helt annan körupplevelse helt enkelt.

Visst skulle man kunna tänka sig en serieproduktion av dessa kitt men vi har båda krävande jobb så det finns inte tid för detta. Vi ville bara testa om det gick att bygga själv och billigare förstås. Att punga ut med drygt 50.000 kr kändes svettigt då man ändå samtidigt vill ha en skoter.
Detta bygge nära nog en kopia av Timbersleds Mountain Horse vilket kanske är intrång i patent eller liknande...?

Däremot känns all positiv respons kul och vi delar gärna med oss våra erfarenheter. Inte minst våra utförliga ritningar samt filer för laserskärning som säkert underlättar för er om ni vill bygga själva. Vill andra bygga med vårt bygge som förlaga är det ju kul även för oss!
När allt är utprovat och justerat ska vi försöka lägga ut dessa ritningar för nedladdning som ni alla kan ta del av. Vem vet, kanske detta med hembyggda bandkitt blir en riktig hajp :)
Mycket av tiden har gått åt till planering och konstruktion. När väl ritningar och delar finns på plats är det inte så mycket jobb som man kan tro, särskilt om man bygger två kitt parallellt. Dessutom säljs många skoterdelar i par såsom skidor och stötdämpare.
Har man möjligheter till svarv och svets ska det inte vara några problem att bygga själv.
Do it!
 

Henkeman

Aktiv medlem
21 jun 2010
76
0
6
Leksand
Riktigt imponerande! Polaren köpte sig ett kitt förra säsongen och han hade också några småproblem med det i början fast det var "produktions" grejjer ;)

Angående kröken är det fullt naturligt, sitter en brytare i lådan som känner av när man har friläge i och ställer om tändingen för att hojen ska bli mer lättstartad, pröva lägg i en växel och håll den på tomgång ska du se att det börjar krypa tillbaka!

På grund av detta är det rätt smart å inte låta dom stå längre stunder på tomgång, men visst ser det fränt ut i mörkret med en knallröd krök ;)
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Det finns alltså ett Timberskedkitt rullande i Sverige alltså?
Vad var det för småproblem på detta?

Vet inte hur långt man kommer, provturen var inte tillräckligt lång. På min kommer jag att flytta över Rotopaxdunken och väskan från Nytron. Den dunken rymmer ca 8 liter. Beställde bara ett nytt extrafäste så går det snabbt att flytta emellan.
En extradunk lär vara ett måste om man ska ut en längre tur.
Lyse vill man ju ha när man ska åka hem. Tyvärr har crossare inget svängjul för generator. Har gjort en hållare för ett mindre motorcykelbatteri. En 1000 lumen LED 40 graders projektorlampa ska lysa i 5 timmar och det räcker för oss.

Kedjesträckarna hade vi gjort i 5 mm aluminium, inte bra bevisligen. Har plockat ur sträckarna i båda maskinerna och alla var krokiga. Nu blir det 5 mm rostfritt istället.
 

evertegon

Ny medlem
4 jan 2012
2
0
1
hejsan.
skjukt snyggt bygge. ser fram emot om vi får ta del av ritningar.

jag ocg kompisen har precis byggs oss ett varit "snoxcykle"kit som så gott är färdigt men ska snart ta tag i att bygga oss en varsit timbersled kit ist då det inte känns helt rätt med dämpningen.

vad tror du om att man låter mattan vara fullbred, tror du den blir besvärlig att köra då.

mvh/christoffer
 

Attachments

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Det finns alltså ett Timberskedkitt rullande i Sverige alltså?
Vad var det för småproblem på detta?

Vet inte hur långt man kommer, provturen var inte tillräckligt lång. På min kommer jag att flytta över Rotopaxdunken och väskan från Nytron. Den dunken rymmer ca 8 liter. Beställde bara ett nytt extrafäste så går det snabbt att flytta emellan.
En extradunk lär vara ett måste om man ska ut en längre tur.
Lyse vill man ju ha när man ska åka hem. Tyvärr har crossare inget svängjul för generator. Har gjort en hållare för ett mindre motorcykelbatteri. En 1000 lumen LED 40 graders projektorlampa ska lysa i 5 timmar och det räcker för oss.

Kedjesträckarna hade vi gjort i 5 mm aluminium, inte bra bevisligen. Har plockat ur sträckarna i båda maskinerna och alla var krokiga. Nu blir det 5 mm rostfritt istället.
Enligt Allen (Timbersleds ägare, vd och tillika Snowbike entusiast) så har de levererat 8 kit bara i höst till Sverige. Totalt bör det därmed finnas 10-15 kit i Sverige inkl de som importerat själva. Ganska exakt samma siffra bör gälla för 2Moto med. Mitt kitt var nr 2 in i sverige tydligen. =)

Rob
 

Wibdoo

Medlem
29 nov 2011
34
0
1
Piteå
Kul som sagt att fler provar att bygga!

Vad gäller mattbredden så har vi egentligen kört lite för lite men med den erfarenhet vi har så skulle jag inte rekommendera det. Detta framförallt för att den var nog svårkörd med den bredd som vi har och den gick dessutom fortfarande otroligt bra i lössnö. Jag har kört summit sista åren och den här verkar faktiskt var i samma klass förutom motoreffekten förstås.

Det jag tror är att då skidan spårar och man skall försöka parera vill man luta hojen. Mattans bredd och raka kammar gör att den vill stanna lodrätt och det gör den extra svårkörd på hårt spår, denna effekt försvinner helt vid lössnö. Det vi funderar är att skära en rundning på mattan för att göra den mer lutningsbenägen.
 

jorekore

Medlem
12 okt 2006
8
0
1
Syggt byggt, ser fram emot dagen när ni släpper ritningarna! :)
Monterade ett 2moto kit på min ktm 450sx i fredags och fastän jag bara kört ca 4mil så är jag helnöjd med hur det funkar, tar sej bra i djupsnö men dock inte lika bra som en lite längre skoter, svänger skit enkelt och är enkelt att köra överallt förutom på leden där simmons skidan var rejält obehaglig så jag monterade en SLP PP skida som gjorde den betydligt bättre efter leden, bättre flyt i djupsnö och sämre i djupsnö svängarna så jag ska montera hajfenor på sidorna och prova..
 

petter hellgren

Välkänd medlem
3 dec 2010
226
1
16
åre
Syggt byggt, ser fram emot dagen när ni släpper ritningarna! :)
Monterade ett 2moto kit på min ktm 450sx i fredags och fastän jag bara kört ca 4mil så är jag helnöjd med hur det funkar, tar sej bra i djupsnö men dock inte lika bra som en lite längre skoter, svänger skit enkelt och är enkelt att köra överallt förutom på leden där simmons skidan var rejält obehaglig så jag monterade en SLP PP skida som gjorde den betydligt bättre efter leden, bättre flyt i djupsnö och sämre i djupsnö svängarna så jag ska montera hajfenor på sidorna och prova..
Bilder på både hojjen å skid"bygget" :)

Ph