Projekt Snowbike "Bergshästen"

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Syggt byggt, ser fram emot dagen när ni släpper ritningarna! :)
Monterade ett 2moto kit på min ktm 450sx i fredags och fastän jag bara kört ca 4mil så är jag helnöjd med hur det funkar, tar sej bra i djupsnö men dock inte lika bra som en lite längre skoter, svänger skit enkelt och är enkelt att köra överallt förutom på leden där simmons skidan var rejält obehaglig så jag monterade en SLP PP skida som gjorde den betydligt bättre efter leden, bättre flyt i djupsnö och sämre i djupsnö svängarna så jag ska montera hajfenor på sidorna och prova..

Det är en vanesak faktiskt. Jag köpte mitt kit förra året och efter lite trilskandes på hård led så kom jag "överens" med hur man ska köra den efter ca 10 mil. Nu har jag inga problem att hålla fullt på de allra flesta ledavsnitt och då hänger inte skotrar med längre. Man måste köra som om man åker i spårig lera = aggressivt och låta hojen gå lite smått hit och dit inom ett par decimeter. Då funkar det utmärkt, även om det tar ett tag att hitta tekniken.

Var håller du till jorekore?

Mvh Rob
 

Wibdoo

Medlem
29 nov 2011
34
0
1
Piteå
Operation förstärkning kedjesträckare går vidare, nykonstruerade i stål istället för aluminium ordentligt starkare än tidigare. det vi är rädda är att den påfrestning som blir på sträckarna kommer att visa sig på andra ställen om vi "bara" förstärker så därför konstruerade vi även en avfjädrad sträckarbult, hoppas det skall gå bättre.

En annan sak som måste ses över är snö/is skydd bromsok. pga placering av bromsoket under avgassystemet så blev det en rätt kraftig isuppbyggnad i och runt oket av smältande snö som vi är rädda kommer att bli ett problem. Någon typ av sköld över oket för att skydda det från smältvatten. Förstår varför oket på originalet sitter mitt i rörramen....

Vi har även till slut fått hem de sista boggihjulen, blev rätt bra när allt var monterat.
 

Attachments

tede-77

Välkänd medlem
1 feb 2007
225
4
18
LULEÅ CITY
Har o haft samma problem på tidigare kitt, lösningen för mig blev ett" extra" skal runt ljuddämparenför att minska på snösmältningen...
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Nya grepp i att öka både hållbarheten och körbarheten.
Reklusekopplingen fungerar både som "slungkoppling" och vanlig koppling.
Bara att lägga i växeln och gasa. Bör minska belastningen på kedjesträckarna iallafall.
Det var en hel del instruktioner om både montering och injustering.
Får se om den åker på under helgens test.
rekluse.jpg
 
Last edited:

Wibdoo

Medlem
29 nov 2011
34
0
1
Piteå
Prokörningen har gått bra förutom att en av maskinerna började gå dåligt. Efter en del undersökningar och flera kaos teorier så tog vi bort dynan, fullt med lössnö. Nu är hålen in till utrymmet där luftfiltret sitter igentejpat och vi hoppas att den drar nog med luft via dynan och även mindre lössnö. En lösning med meshtyg är konstruerad i våra huvuden :blink1:

Annars är snögången imponerande, vi har idag kört i ca 100 cm lössnö och inte ens nära att köra fast. Dessutom är manövrerbarheten lika imponerande, mao j-vligt kul!

Kedjesträckar modifikationerna verkar vara kanon, inga antydningar till krökningar trots en del tjuvstopp

Jag har monterat gopro fäste på min för morgondagen, hoppas kunna leverera några live klipp.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
[video=youtube;ElwZ__uiFpY]http://www.youtube.com/watch?v=ElwZ__uiFpY&feature=youtube_gdata_player[/video]
Har monterat Reklusekopplingen.
Man slipper använda kopplingen. Inte det bästa filmklippet men ni ser hur den funkar.
Kanske lite för lågt tillslagsvarv. Ska testa byta till hårdare fjädrar i friktionsplattan.
 

Wibdoo

Medlem
29 nov 2011
34
0
1
Piteå
Första filmen upplagd, ha överseende med kvaliten då det är vår första.

[video=youtube;QjgkIQR6_WY]http://www.youtube.com/watch?v=QjgkIQR6_WY[/video]
 

tede-77

Välkänd medlem
1 feb 2007
225
4
18
LULEÅ CITY
Faen va fint före ni verkar ha fått brassa i ... här i luleå e det ju inte nå snö o testa framkomligheten i , inte för " tedesledden" iallafall :tsk::tsk:
hyfsat avis...
 

Wibdoo

Medlem
29 nov 2011
34
0
1
Piteå
Det var ännu djupare längre ned, midjedjup puder på sina ställen. Tänkte bara strö ytterliggare salt tede...:blink1:

Däremot stora problem med insuget, grymt fin och kall snö som verkade ta sig in i de minsta hålen. Nu har vi tejpat burken i princip tät och satt in skoteranpassade meshfilter förhoppningsvis funkar det bättre. Ytterst irriterande då den börja missa när man klättrar...:mad2:
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Jodå, det går framåt:) Den är inte riktigt klar än. Fortfarande några detaljer att förbättra.

Har monterat en förstyvningsplåt längst fram i tunneln. Vi såg att konstruktionen saknade något som stagar upp tunneln och drivaxeln i sidled. Man kan säga att kedjelocket var tidigare det enda som styvade upp allt. Bevisligen för lite. Jag råkade köra i en stubbe som tog längst ner på kanten av kedjelocket. (ni ser det på bilden nedan där färgen är borta) Det tryckte över hela sidan med drivaxeln. Denna förstyvning tror vi ska avhjälpa detta. Dessutom styr den ner snösprutet istället för att spola rakt fram.
Tillverkad av 3 mm aluminiumplåt.

plåt.jpg

En plastskiva upphängd med buntband ska minska nedisningen av bakänden. Plastskivorna är av lite sämre kvalitet men funkar det bra ska vi ordna bättre material.

skydd.jpg

Vi var inte riktigt nöjda med skidan. En bredare skida ska klara djup lössnö bättre. Vi ska prova med CAPRO MTX. Har skruvat extra styrstål på sidorna av plattjärn.
capro.jpg
 
Last edited:

Wibdoo

Medlem
29 nov 2011
34
0
1
Piteå
Provkört idag med de nya modifieringarna. Skidan var klockren, de fungerade hur bra som helst man är till och med farligt snabb på led i jämförelse med en skoter. En modifierad capro mtx skida verkar vara "da shit".....

Däremot skall plasten i tunneln bort, tyvärr fungerade den mer som en hylla för snö än som ett snöskydd. Imorgon blir det mer körning och om vädret tillåter även lite filmning.
 

Telekiter

Medlem
19 feb 2012
20
0
1
Fantastiskt bygge!!

Några frågor/kommentarer:
-Funkar den nya kopplingen bra kanske man kan flytta bromsreglaget till vänster hand?!
-Funkar skyddet för bromsoket som förväntat?
-Går det att modifiera bygget om ni vill ha längre (345cm) matta eller måste ni bygga nytt från skratch?
-Vilka fler modifieringar skulle ni se som nödvändiga (större fotpinnar, fotskydd ala ATV, handskydd osv)
-Kan man ta fram extra "monteringkit" om man vill byta hoj utan att behöva byta bandsats? Ni kan säkert svara på detta då ni uppenbarligen studerat Timbersleds produkt och jag tror att detta är av stort intresse. De flesta som vill köra på vintern lär ju ändå (av praktiska skäl) köpa en original Timbersled.
-Om det fanns "monteringskit" skulle det vara intressant att sätta på typ supermoto- eller offroad cyklar då det väl normalt är lite mindre underhåll på en offroad än en cross/enduro? Vad tror ni om det?

Verkligen hatten av för ert bygge!!!!

/Urban.