Projekt Snowbike "Bergshästen"

Telekiter

Medlem
19 feb 2012
20
0
1
Fantastiskt bygge!!

Några frågor/kommentarer:
-Funkar den nya kopplingen bra kanske man kan flytta bromsreglaget till vänster hand?!
-Funkar skyddet för bromsoket som förväntat?
-Går det att modifiera bygget om ni vill ha längre (345cm) matta eller måste ni bygga nytt från skratch?
-Vilka fler modifieringar skulle ni se som nödvändiga (större fotpinnar, fotskydd ala ATV, handskydd osv)
-Kan man ta fram extra "monteringkit" om man vill byta hoj utan att behöva byta bandsats? Ni kan säkert svara på detta då ni uppenbarligen studerat Timbersleds produkt och jag tror att detta är av stort intresse. De flesta som vill köra på vintern lär ju ändå (av praktiska skäl) köpa en original Timbersled.
-Om det fanns "monteringskit" skulle det vara intressant att sätta på typ supermoto- eller offroad cyklar då det väl normalt är lite mindre underhåll på en offroad än en cross/enduro? Vad tror ni om det?

Och till sist; vad har projektet kostat? (naturligtvis är det materialkostnad jag är ute efter).

Verkligen hatten av för ert bygge!!!!

/Urban.
 
Last edited:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Reclusekopplingen funkar mycket bra. Främst när man ska stanna/starta eller smyga fram i tät skog. Däremot försöker jag alltid frikoppla när man ska växla upp. Det är alltså inte en automatkoppling i alla lägen men är mycket användbar ändå. Aldrig några problem med tjuvstopp. Bromsar gör man sällan, särskilt i lössnö. Känner inte att det är någon bra idé att kasta om broms- och kopplingshandtagen. Denna layout kommer vi fortsätta köra med.

Skyddet över bromsoket funkar fint. Bromsen tar bra trots all snö och is.

Ser att timbersled har en option med längre matta. Det är samma tunnel, mattan sticker bara ut längre.
Förutsatt att det är samma infästningspunkter ska det nog inte vara problem att sätta in en längre boggie. Måste säga att framkomligheten är imponerande med vår matta 305 cm. Saknar inte längre matta, däremot effekten och en längre matta går tyngre att dra runt. Tveksam till längre matta såhär långt...:blink1:

Har monterat handtagsskydd av enduromodell. Dom kunde kanske varit större men är bra skydd för händer och fingrar i snårskog. Den har ju inga handtagsvärmare så ett större skydd skulle kanske vara bättre. Framtiden får väl utvisa om man skaffar mer tillbehör/modifieringar. Just nu känns den hyffsat komplett.

Om man ska montera bandsats på olika hojar är det olika monteringskitt som anpassar det efter den motorcykel man har. Låter märkvärdigare än det är i verkligheten. Byt några hylsor och bussningar så tror jag de passar de flesta. Kom bara ihåg att utgående axel sitter på andra sidan på t.ex. Husaberg och då funkar det inte alls.
Det är olika bredder och dimensioner på bussningarna som sitter i svinglagringen.
Sen är det några distanshylsor för bakdrevet så att det linjerar med drevet på motorn. Vi såg att det skiljer lite vid framskidan men även här löser man det med några brickor/chims.
Möjligen anpassas staget som ersätter bakdämparen men jag tror dom har gjort det justerbart så det passar alla hojar. En kullänk i ändarna gör att det kan stå lite sidoförskjutet utan problem.
 

Telekiter

Medlem
19 feb 2012
20
0
1
He, he jag avslöjade tydligen mitt totala okunskap om dagens hojar. Hadde en gathoj i början 90-talet när jag bodde i Pite.

Vad gäller handskydd så tänkte jag på de där bågarna som syns på en del trafikskolors hojar.

Jag så på ett amerikanskt forum om en som har två Timbersled (en kort och en lång). Han tested att byta den långa mot en matta beg, lika lång, från en snowhawk. Tydligen fick han samma manövrerbarhet som den korta.

Har du summerat, och vill du avslöja materialkostnaden och hur många timmars jobb är det, på ett ungefär?

Hoppas du fortsätter uppdatera denna tråd med eventuella uppgraderingar och erfarenheter, meeerrrra film tack!!!

/Urban.
 

Telekiter

Medlem
19 feb 2012
20
0
1
Tjena, igen.

När man studerar Timbersledkonstruktionen kan man ju fundera på varför man satt på ett extra kedjehus just på utsidan (kanske en frukt från snöskotertänket)? Varför inte sätta drivhjul som driver på utsidan mattan (typ Boivin Explorer) med växelhuset väl skyddat ovanför mattan? Jag förstår att detta säkert kan va ett problem vid höga effektuttag som snöskotrar har men här har vi ju en betydligt beskedligare effekter. Nåja, det är iof bara en tanke.

/U.
 
Last edited:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Jag har hört att nackdelen med drivning på utsidan leder till stora effektförluster. Möjligen pga ytterligare en axel i ingrepp med mattan att dra runt.
Har för att Tede-77 har byggt en explorerkopia och att det stal mycket effekt. Det är vad jag läst i hans projekttråd om sina tidigare byggen.
Kedjehuset på vårt bygge är förhållandevis smäckert, ca 50 mm. Med ett bättre skydd mot "stubbpåkörningar" så ska det inte vara några problem. Har en idé om att sätta en inklädnad av rostfritt längst ner.
För övrigt kan man ifrågasätta den nästintill obefintliga attackvinkeln på Boivin Explorer, en lössnömaskin är det inte iallafall.
 

Telekiter

Medlem
19 feb 2012
20
0
1
Kul att höra dina tankar om detta!

En annan sak som slog mig om man ser på just Explorer är att mattan (i sitt främsta läge, lössnöläget) startar betydligt längre fram in under motorn än Timbersled. Om Timbersleden skulle va konstruerad så att hela mattkittet är längre fram då skulle man väl få ännu bättre manövrerbarhet med den långa mattan (jmf med den korta med dagens layout) utan att förlora lössnöegenskaperna? Totallängden på maskinen skulle ju minska betyligt men vad skulle nackdelarna vara? Sekundärkedjehuset skulle iof behöva designas om till L-form) som då går in under fotpinnen och maskinen blir då kanske högre, eller? Detta skulle ju också betyda att hela rörkonstruktionen måste ritas om från skratch, usch vilket jobb va.......redo för näst konstruktionsutmaning :)

/Urban.
 

petter hellgren

Välkänd medlem
3 dec 2010
226
1
16
åre

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Har haft problem med att snö letat sig ner i luftburken. Bara efter några kilometer i lössnön började den gå dåligt eftersom luftfiltret satt igen.
Har löst detta med en snorkel av turbomodell som ansluts till luftburken.
Det vinklade röret och filtret kommer från MCXpress.
Vill inte ansluta direkt till förgasaren då jag inte tror att det fungerar.
Förgasaren och dess bestyckning är anpassad för den luftburk som sitter original.
IMG_0047.jpg

Har förseglat och tätat luftburken med aluminiumplåt och gaffatejp.
IMG_0049.jpg

En rörstump med påsvetsat fäste som bultas fast i ena bakskärmsinfästningen håller hela snorkelröret på plats.
IMG_0046.jpg

Ett lock av aluminiumplåt tejpas och förseglar luftburken under sadeln.
IMG_0051.jpg

IMG_0056.jpgIMG_0055.jpg
 
Last edited:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Under förra helgens körning i Vuoggatjålme fick maskinerna jobba hårt.
Ganska bra med lössnö. Tyvärr inga bilder eller filmer från detta :mmph:.
Kan bara säga att det är verkligen roliga maskiner att köra! Dag 2 var jag lite förskyld och lånade ut min till polaren David Ö. Att han redan börjat leta efter en hoj inför nästa vinter säger en hel del om att även inbitna skoteråkare gillar att köra dessa maskiner...

Snorkeln funkar fint, inga tecken till igensättning av luftfiltret.
Däremot var det tendens till att dom gick varma. Den ena kokade lite efter en längre fullgasklättring i skogslandet.
Vi ska prova sätta större kylare. Twenty highflowkylare påstås ha 30% mer kylning. Passade på att beställa kylarskydd. Min ena kylare hade fått sig en smäll tidigare.
Ska även ta bort "plastgallren" framför kylaren för ytterligare luftgenomströmning. Risk för stensprut lär det inte vara på vintern iallafall.
En tunnelkylare är förstås ett alternativ men då blir det mer jobb med slangdragning när man ska montera hjulen till våren. Att byta kylare är enklare men tunnelkylaren får ses som en sista utväg om detta inte hjälper.
kylare.jpg
 
Last edited:

Jonas_105

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Riktigt Fina kit ni byggt! :)
Lite tips om du vill förbättra ledegenskaperna:
1. Fixa en AD Boivin skida eller modifiera den där ski-doo skidan du hade.
Boivin skidan finns att beställa på Garysengine.com. Lite dyr men bättre skida finns inte, finns även en tråd på Backcounyrebels.com där en kille gör breddningskit till skidan för bättre lössnöegenskaper.
2. Byt till en snowhawk-matta så blir det lättare att luta i svängarna (Jag har en till salu) :p
3. Kan nog vara värt att prova att flytta bak skidan lite för en kortare "hjulbas" så kommer den nog vända runt lite lättare.

Själv håller jag på bygga om Snowhawken lite och undrar vart du köpte dom där dreven till växelhuset??

Annars så verkar ni fått till riktigt fina kit, nästan så man blir lite avundsjuk.
Snart dags att ta klivet upp i den högre ligan å införskaffa en snowhawk??? :p
 

Wibdoo

Medlem
29 nov 2011
34
0
1
Piteå
Tack för allas feedback, kul att höra att ni tycker om det!

Gällande skidan så har du säkert rätt och det skulle vara kul att prova. Dock har vi modifierat en ca pro mtx skida med styrstål på sidorna vilket visade sig vara som natt och dag i jämförelse med tidigare skidoo skida. Problemet var att maskinen spårade något fruktansvärt och var svår att köra på led. Skillnaden är att nu kan man till och med ligga på rätt bra på led utan att vara rädd och tack vare bredden på skidan så bär den betydligt bättre i lössnö. Måste säga att vi hittat en lösning som vi är nöjda med.

En snowhawk mattan kan absolut vara intressant att prova, vilka mått och delning är det på den? Vi har lekt med tanken att även köpa en extra matta för att prova kapa den i samma form som snowhawk mattan för att se skillnaden men det kanske är ännu bättre med originalet.

Som du skriver så är försprånget på skidan viktigt och något som vi inte forskat i så mycket men i och med att vi kan hantera dem rätt bra som det är idag så får vi skjuta det på framtiden. En tanke har varit att göra det justerbart och det kan mycket väl bli en modifiering för nästa säsong.

Då det gäller dreven så måste håkke svara på det, det var han som beställde dem.

Dom är sjukt kul att köra så jag tror nog att vi nöjer oss så länge men man vet aldrig, vad väger en färdigtankad snowhawk??