Projekt Snowbike "Bergshästen"

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Jonas har fixat ett haveri i sidotransmissionen. Drevet lossnade från mellanaxeln. Detta var det enda drevet som vi valt att testa svetsa på axeln vilket bevisligen var en dålig idé. Med denna insikt kommer vi fortsättningsvis montera dreven med antingen krysskil eller flänsmonterat bultförband. Den monteringslösningen av drev har erfarenhetsmässigt funkat klanderfritt. Splines är förstås bäst men svårt att tillverka för hembyggaren...
Testar också att dreva upp, 17 kugg på mellanaxeln.




Förmodligen började det med microsprickor i svetsen av vibrationer, slag och tjuvstopp eller liknande. Svetsen kan säkerligen varit bättre utförd men ingen av oss är kompetent licenssvetsare. Möjligen inverkar skillnaden i materialegenskaperna mellan drev och axel vilket gjort svetsen svag. Legeringsgrad, härdning m.m. gör svetsning mer komplicerat. Förvärmning och typ av tillsatsmaterial är något vi inte har kunskap om men är säkert viktigt för att det ska bli bra.
Erfarenhetsmässigt håller en 20mm krysskil trots kraftig motor och lång matta.

Ny slutburk, beställd från ebay. Lite snyggare och aningen lägre vikt. Skulle enligt beskrivningen vara äkta kolfiber och vi tror faktiskt att det är det.
Återstår bara att se att den håller ihop...

 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Jag ligger rejält efter min byggpolare Jonas med mitt turbobygge. Han har redan hunnit börja köra med sin som jag postat här tidigare. Själv har jag min häst isärplockad i väntan på turbokittet. Mitt mål är att ha den körklar till den stora snowbiketräffen i Kåbdalis kommande helg. Oklart om jag hinner få den klar. Jobbar på så gott jag kan.
Min svåger Magnus bestämde dessutom att bygga turbo på sin häst, identisk hoj som min och Jonas, KTM500 2017. För att bygga rationellt valde jag att tillverka en svetsjigg till turbboladdarinfästningen. Eftersom Jonas hade alla infästningar klara använde jag denna som mall.
Jiggen är inte vacker, långt från teknisk perfektion. Byggd av järnskrot men fantastiskt stor hjälp och dessutom mycket snabbare och enkare! Alla infästningspunkter används som referens. Kanske användbar för framtida turbobyggen? ;-)

 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Jobbar på för fullt med att slutföra turbobygget. Kvar är att inloppet till intercoolern, koppla el och bränsle. Med lite tur blir det premiärkörning av bygget till helgen 😜



 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Var denna helg på snowbiketräff i Kåbdalis. Huvuddelen var hembyggen med många olika och intressanta lösningar. Mycket trevligt event och helt okej körning trots det hårda föret. På norrsluttningar kunde man hitta lite lösare snö.
Som mest var vi 22 hästar. Kanske Europas största snowbiketräff?



 

Startgas1

Aktiv medlem
7 okt 2009
84
5
8
Fränt! Vad var vanligast hojen att konvertera? Nån aning om vilket som var det populäraste köpe-kitet?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
KTM har den största marknadsandelen så man kan nog rimligen säga att det är det vanligaste fabrikatet. De flesta väljer 4-takt 450-500 kubik. Finns också dom som kör 300 2-takt. Vi alla har olika förkärlek till antingen 2 eller 4-takt
Som jag skrivit tidigare är det landsvägsregistrerade endurohojar man ska välja.

Vilken som är den mest populära bandsatsen är nog svårare att svara på. Huvuddelen av de jag kör med har bandsatser som är mer eller mindre hembyggen.
Camso verkar ha lyckats sälja en del kit i Sverige. Dels tack vare den svenska distributören Duells och dels för att den är lägre prissatt i förhållande till konkurrenterna. Prisfrågan är nog viktigast för nybörjaren medan en inbiten bergshästryttare gärna satsar mer på ett mer sofistikerat kitt såsom exempelvis Yeti. Har aldrig detaljstuderat eller provkört någon Camso. Den är lite tyngre, simplare och "grovyxad" konstruktion men verkar ändå fått hyffsade omdömen.
Timbersled är kanske ett säkert kort då de är den största tillverkaren men saknar tyvärr svensk distributör trots att dom ägs av Polaris. Samma gäller i princip alla andra tillverkare så man blir tvingad att själv importera. Yetin som jag har, beställde jag direkt från tillverkaren i Canada.
Svenska Brutalteknik är helt ny på marknaden, vet inte hur stor deras försäljning är ännu, tror dom precis slutfört utvecklingsarbetet och ska snart börja med serietillverkning i mindre skala. Dom har jobbat hårt med registreringen och lyckats få den typad som en snöskoter vilket är riktigt kul!

Sammantaget spelar det nog ingen större roll vad du väljer. Alla hojar och bandsatser har sina styrkor och svagheter. Hembyggen är väl att betrakta som prototyper där byggkvalitén och tillförlitligheten varierar stort. Viktigast av allt är ändå att ta steget och testa denna helt nya sport som växer för varje år. De flesta verkar gilla smidigheten, låga vikten och inte minst körglädjen som en bergshäst har.
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Det var en riktigt kul träff tyckte jag.

De enda köpekitten som fanns representerade på bilderna ovan var ett par Yeti kit och 3 Brutalteknik kit. Resten var hembyggen. Drygt hälften av dem var olika versioner/kopior/egna versioner av Tedesled kit, några olika generationer av Bergshästkit och sen ett Lantto kit. Mattlängder från 120" upp till 155" och effekt från ca 30hk upp till 180hk fanns representerade. Massor av spännande skidlösningar och annat kul. Kort sagt ett eldorado av uppfinningsrikedom och idéer!
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Vilka kit/lösningar är det som har mer viktförskjutning i boggin? Tedesled och Brutaltekniks?

Hade en Timbersled LT förra året och med dom så är ju skidan planterad i marken känns det som.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Enda jag kan säga något om skidtryck/vikttransferering är på våra olika generationer av bergshästbyggen.
Dessa jobbar med en traditionell boggi vilket vi vill påstå ger mer inställningsmöjligheter jämfört med svingarmslösninen.
Dels kan man som i skotervälden jobba med dämparna samt balatan men även justera vinkeln mellan banddelen och hojen. Vi kör med en okopplad boggie där fram- och bakboggin jobbar individuellt
En bra lössnöegenskap är att den inte onödigtvis lyfter skidan. Självklart är det häftigt med skidan i luften vid minsta gaspådrag men krasst går effekten mer till skidlyft än att driva framåt. Samtidigt kan ett högt skidtryck göra den spårkänslig och tungstyrd. Allt är förstås en balansgång i det man vill uppnå.

Vårt senaste bandkitt nyttjar en kortslagig tredjedämpare. Denna har vi inte upplevt påverka snögången negativt på något sätt. Svingrörelsen i den dämparen är väldigt liten men ger extra komfort vid exempelvis rejäla gupp på led eller liknande.

Utöver boggieiställningar kan man också påverka skidtrycket med körställningen. En mer tillbakaflyttad med hjälp av bakvinklad styrhöjare är exempel på detta. Var man placerar den extra bränsledunken kan också påverka viktfördelningen m.m.
Sist men inte minst spelar skidans utformning extremt stor roll, långt mer på en häst jämfört med en skoter. Vi har ju bara EN skida att förlita oss på. Yetiskidan är helt klart den bästa av alla jag testat.

Skillnaden mellan LT och ST är ganska stor. LT:n flyter fint men känns inte lika lättsvängd. Vår senaste Gen3 har kort matta och upplevs roligare just i det att den svänger snävare. De bottenlösa puderkörningarna är tyvärr få numera att man gott kan nöja sig med kort matta.
 

ScottMarcus

Välkänd medlem
17 dec 2007
172
0
16
Övik
Vilka kit/lösningar är det som har mer viktförskjutning i boggin? Tedesled och Brutaltekniks?

Hade en Timbersled LT förra året och med dom så är ju skidan planterad i marken känns det som.
Med Brutalteknik/Tedesled så behöver man inte alltid ha skidan i marken ;)
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Vilka kit/lösningar är det som har mer viktförskjutning i boggin? Tedesled och Brutaltekniks?

Hade en Timbersled LT förra året och med dom så är ju skidan planterad i marken känns det som.
I min värld så är det så mycket som talar för Tedesled kitten (körglädje, smidighet, vikt, servicevänlighet och många grymt finurliga lösningar. Dessutom kan man lätt justera mellan mycket viktförskjutning (för att vara snowbike) till att bokstavligen nästan hålla skidan i backen hela tiden. För mig var valet lätt efter att ha provkört ett helt gäng med olika varianter på kit och mattlängder, hojar mm. Men precis som Håkke skriver så är det upp till var och en vad man gillar. Jag stormtrivs med lekfullheten i ett Tedesled kit.

//Rob
 

Victor87

Medlem
4 feb 2016
8
0
1
Har nu sträck läst tråden i två dagar och måste säga att det är ett helt fantastiskt projekt och arbete ni gjort!
Blir kanske att bygga till nästa säsong!
 

Victor87

Medlem
4 feb 2016
8
0
1
såg förresten att det stod JE69 på bak skärmen på din hoj, har du köpt den av Jonte i Löddeköpinge möjligt vis?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Kul att du gillar byggtråden! Den börjar bli lång så det kan säkert ta ett tag att läsa igenom allt som postats här ;-)

Jo det stämmer, jag har köpt alla mina nya hojar på "postorder" av JE68 som har sin butik utanför Malmö. Dom är bra att göra med och lämnar vettiga priser. Dom skickar upp hojen på pall, mycket smidigt och enkelt.
 

Victor87

Medlem
4 feb 2016
8
0
1
Jo den börjar ju bli det, har blivit ett par timmar framför skärmen haha
men det gör inget när det är sån här intressant läsning.

Han är bra att ha att göra med, känner till stället väl då hans butik ligger inte mer än 5 min i bil hemmifrån och hans fru var min lärarinna i lågstadiet ;)
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Upplever växellådan helt annan på 2017 hojen jämfört med 2016.
1-5 är mer tätstegad medan 6 hoppar upp rejält i utväxling.
Helt ärligt gillar jag mer växellådan på 2016. Kanske helt okej som standard men med turbon driver den mer och klarar enkelt att hämta upp vid större varvtalsskillnader mellan växlarna. Den gillar snarare att ha större hopp mellan växlarna istället för att hela tiden slå i varvstoppet kort efter varje växling.
För att öka hastighetsskillnaden mellan växlarna och istället betrakta 6:an som överväxel, testade vi att dreva upp från 16 till 17 kugg på mellanaxeln i sidotransmisionen.
Det blev klart bättre men känner att jag vill öka drevningen ytterligare.
Beställde ett 18 drev och svarvade allt klart med kryskilspår och allt. När jag sedan skulle montera allt visade sig tyvärr att kedjan är kort så denna idé blev en fullkomlig bom.
Ska beställa ett 15 motordrev och testa. Kör nu med 14 kugg. Bör ge en likvärdig utväxlingsökning. Dessutom får kedjan en större frigång mot svinglagringen vilket är en fördel.

Monterat en Koso Stage 6 mulitinstrument med varvräknare, hastighetsmätare samt tempmätare.
Tempgivaren sätts i ett mellanstycke på slangen från toppen.
Skar av slangen och svarvade en skarvnippel med samma byggmått som mellanstycket på den motsående delen av U-slangen.
Blev inte nöjd eftersom böjen blev snäv så att slangen fick ett svagt veck. Beställde en 19 mm U-slang från doo88.se. Blev mycket bättre då jag kunde gå direkt till termostathuset utan skarvnippel.
 
Last edited:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Timbersled presenterar 2018 års helt nya ARO


Man har bland annat slopat rörramen till förmån av en ram av utskuren aluminium liknande vår GEN3
Kedjespänningen görs numera med att flytta kittet bakåt istället för en spännrulle.
Bromsskivan är inkapslad för att förhindra isbildning på skivan.


Ser riktigt lovande ut vill jag säga!

I denna länk kan ni läsa en samlad info om nyheterna
http://www.snowbikeworld.com/2017/03/timbersled-2018-aro-snowbike