Projekt Snowbike "Bergshästen"

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
snowbike.jpg
(ovanstående bild är på originalet Timbersled)

Det har genom åren kommit olika lösningar på att montera en bandsats på en crossmotorcykel. De flesta har inte imponerat mig utan har varit ett sätt att köra cross på led. Timbersled kom ifjol ut men deras Mouintain Horse. En lösning som mycket påminner om en skoter men är avsedd för att monteras på en crossare. Denna har en väsentligt bättre framkomlighet i klass med en mouintainskoter. Intressant är att denna inte nyttjar motorcykelns svingarm utan monteras stumt i svinglagringen. Dämparen ersätts med ett stag.
Ser ut att vara en rolig körupplevelse som inte går att jämföra med en skoter.
Tyvärr kostar kittet 5.000$, en prislapp som gör att man knappast satsar i första taget, särskilt då jag föredrar skoter. Detta får ses som ett kul komplement stället.
Valet blev istället att försöka göra något som påminner om Mouintain Horse och får alltå gå under arbetsnamnet "Bergshästen"

Jag såg snabbt att man måste försöka rita upp geometrierna innan man börjar byggandet. Gjorde en CAD-ritning med transmission och boggieinfästningar.
3 +ûversikt v+ñnster sida.jpg
För att se hur det skulle komma se ut i slutänden monterade jag ritningen på ett foto av min crossmotorcykel, en Yamaha YZF 450.
Trace.jpg
Transmissionen är ganska okomplicerad. Kedjan från motorn driver en mellanaxel. På denna axel sitter bromsskivan och oket. Bromsen påverkas av höger bromshandtag. Mellanaxeln går ut på utsidan i ett kedjehus, samma princip på en skoter. Skillnaden är att växelhuset inte går i oljebad utan ett enkelt kedjeskydd sätts på.
 

Attachments

Reactions: Mcx270

tede-77

Välkänd medlem
1 feb 2007
225
4
18
LULEÅ CITY
Kul att fler ger sig på att bygga eget bandkitt .. bygger litegrann jag o snygga ritningar. månne om jag ska greja en egen byggtråd jag o eller ska jag våldgästa din...!!?
 

petter hellgren

Välkänd medlem
3 dec 2010
226
1
16
åre
trevligt trevligt med sånna hära projekt! :D

tede-77: läste i din tråd att du skulle bygga ytligare ett kit! hur går det? :)

Ph
 

tede-77

Välkänd medlem
1 feb 2007
225
4
18
LULEÅ CITY
Jupp bygger för fullt.. har väl skrapat ihop det mesta delarna till "timbersled" kittet borde hinna greja ihop minst ett kitt, helst före jul
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Har skaffat lite delar.
Boggien kommer från en MXZ. Detsamma gäller drivaxel, sekundäraxel, bromsskiva och bromsok. Fästet för skidan kommer också från en Ski-Doo.
delar.jpg
Mattan har jag fått hem, en Challenger Lite längd 305 med 44:a kammar.
Mattan kommer att kapas i bredd, precis utanför skoningarna för slidesen. Färdiga bredden blir 310 mm.
Problemet är att de övre boggiehjulen måste flyttas in. Kommer inte att kunna ha kvar fjädrarna.
Blir till att byta bakre dämparen till en fox float från en nytro RTX. Eftersom kolven är grövre måste den övre infästningen flyttas ut från axeln. De övre boggiehjulen ska bytas till 185 mm så att inte mattan tar i det övre dämparfästet.bild.jpg
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Det blir 2,86" delning 8 kuggars nonslip, samma som timbersled. Drevningen blir också densamma, 5/8" delning på kedjan. Tandantal står i reservdelslistan på deras hemsida.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Visst är det låga effekter i crossare jämfört med skotrar. Kommer säkert vilja ha mer men är lite tveksam till turbo på encylindriga motorer. Spännande länk du skickade :)
Jag tror att körningen med snowbikes är annorlunda än skotrar. Låg fart och skråköra i snårig skog, sånt som är svårare med skoter. En hillclimbkiller lär dom knappast vara iallafall..
Kolla gärna på youtube Timbersled Mouintain Horse.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Jag kan kolla detta i morgon. Har måttat lite då den står på bänken. Attackvinkeln blir ganska brant. Kommer att spänna balataremmen en del, då blir attackvinkeln ca 28 grader.
Har beställt alla drev och kedjor idag. Det verkar vara en uddakedja til hojjen, 500. Fanns bara drev till 501 vilken är lite bredare, får svarva ner bredden på drevet från motorn och spännhjulet. Kör med 501:an i kedjehuset.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Default.jpg
Här Tede kommer några av de mått som du kanske efterlyser på MXZ-boggien

Har måttat upp bredden för svinglagringen och utgående drev från motorn.
Kan man kalla denna en halvcross?:blink1:

bild.JPG

Har beställt laserskärning av sidorna av "tunneln". 5 mm aluminiumplåt.
Smidigt att även få med all håltagning för bultar och lagerhus.
 

tede-77

Välkänd medlem
1 feb 2007
225
4
18
LULEÅ CITY
Ohejbara !!! va seriöst vågat o beställa laserskurna sidor i proto stadiet, du e ju iskall.... Skar mycket med laser förut men oftast (alltid) så var det nåt i slutändan gjorde att man var tvungen o ta fram borrflugan eller rondellen :tsk::tsk: