Projekt Snowbike "Bergshästen"

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Jonas tillverkade en lyft för att enklare flytta i garaget. Principen på konstruktionen är som ni ser tagen från nätet fast med en egen lösning. Den är vändbar så att den går att använda från bägge sidorna beroende på vilket som passar bäst. Blev riktigt bra och efter att ha testat kan den varmt rekommenderas!
Kommer kompletteras med en hake på var sin sida för att låsa i fotpinnarna så att den inte kan glida av.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Förstår att alla inte tilltalas av facebook. Det finns mycket skitsnack och annat ovidkommande svammel där. Det är därför jag försöker posta allt relevant i denna byggtråd. Du missar inget av våra egna byggbilder här.

Startade en facebookgrupp för några år sedan där alla snowbikebyggare samlas. Huvuddelen är svenskar men det finns även utländska medlemmar. Idag nådde den 3000 medlemmar. Fantastiskt! Här delas många olika konstruktionsidéer och annat. Länk till gruppen finns i mitt alias....
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Bra med snö i Kåbdalis. Vilken fantastiskt bra start på säsongen!


Gen2:an sitter numera monterad på en KTM SX125.
Den matar på ganska bra om man håller varven uppe. Bara hålla full mutter och växla ofta så kan definitivt en 125:a funka som Bergshäst 🤠
 
Reactions: Pocca88

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Gen3:an servad och klar inför körningen i Arjeplogsfjällen under mellandagarna.
Bytt ena drivaxellagret samt olja och filter.

Tillverkat ett plastskydd på kedjehuset.

Monterat plastbitar som ska förhindra att mattan ska slå i den övre dämparinfästningen.

Pulverlackat tunneltaket.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Efter förra helgens körning med 125:an fick vi problem med gaffeln. KTM:s 2017 crosshojar har luftgafflar. Detta visade sig inte vara optimalt i kylan då den frös och sjönk igenom i botten. Har nu bytt till en vanlig fjädergaffel.
Förgasaren frös så den började gå rejält fett. Ska testa dra om slangarna men om det inte hjälper ska vi bygga en vattenburen förgasarvärmare kopplad till kylsystemet.
Insprutning är en klar fördel i detta sammanhang...

 
Last edited:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Laddar för morgondagens körning i Kåbdalis.
Har förhoppningsvis hittat felet på 2017-hojen. Den har tidigare misstänt i mellanregistret. Nu när jag lossade den från släpet vägrade den starta, ingen gnista.
Förmodligen ett skumt jordningsfel.
Kopplade ur den eftermonterade varvräknaren. Nu startar den fint!
Spännande se om problemet är löst...
 
Last edited:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Efter fem år med turboladdning på våra bergshästar, har vi stött på vårt första motorhaveri. Jonas havererade sin 2016 hoj. På denna hoj laddade vi 0,7 bar med 10:1 i kompressionsförhållande. Vi har ingen aning om vad som var felet. Förmodligen vevstaken. Jag lägger upp fler bilder så snart motorn är demonterad.
På våra andra hojar laddar vi 0,5 bar och standardkompression 11,8:1. Håller tummarna att detta är en mer tillförlitlig setup...

 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Hur många timmar höll den?
Jag tror inte 11,8-1 kompförhållande med 0,5 bar håller bättre än 10:1 med 0,7 bar. När jag körde min enstånka xr650 turbo så satt jag kf till 8:1 och laddade 0,8 bar som lägst och 1,1 som högst. Vid 1,1 bar låg den nära spikning på 98 okt men jag körde utan IC!
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Jonas har gissningsvis 30 timmar på hojen.
Låt oss få avvakta nermonteringen av motorn innan vi börjar spekulera vad som gått sönder.
Själv är jag en naiv gambler som väljer att köra med en identisk hoj imorgon och håller tummarna stt den håller ;-) Ingen minns en fegis!
Googlat om Carillo tillverkar stakar till KTM500 men det verkar som det åtminstone inte är en lagervara....
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Om ni ska byta till den bästa staken så kolla in Falicon stakar de är starkare än Carrillo. Jag körde Falicon på min turbo xr och den gav sig inte trots 125hk. Jag har aldrig hört en Falicon stake ge sig men däremot Carrillo har jag läst om flera som gått sönder på crosshojar.
 
Reactions: Pocca88

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Här kommer en uppdatering på motorhaveriet. Det verkar faktiskt se hyffsat bra ut efter omständigheterna. Vi hade befarat betydligt mer omfattande skador. Bägge lagringarna på vevstaken var felfria vilket visar att den inte skurit på någon av dem. Känns lovande då vi alltid hävdat att de trycksmorda lagren skulle hålla. Slutsatsen är helt enkelt att originalvevstaken i sig inte höll för effekten.
Cylinder, topp och ventiler klarade sig mer eller mindre helt från skador. Som det ser ut behövs nya blockhalvor, ny vevstake och kolv för att den ska vara igång igen.










Vi har på alla håll sökt efter kraftigare eftermarknadsstakar till KTM500 men tyvärr verkar det vara omöjligt. Kanske rimligt att det inte finns då få i världen turboladdar en KTM500
Lösningen är att specialtillverka en kraftigare stake men tyvärr är det mer än 2 månaders leveranstid. Vid det laget är körsäsongen nästan över vilket gör att detta alternativ går bort för tillfället.
Av den anledningen kommer vi denna vinter fortsätta köra med originalstakar och ladda mindre och siktar på mellan 0,4-0,5 bar.
Till sommaren tar vi isär motorerna för att sedan beställa customstakarna. Då spelar ju leveranstiden ingen roll.

Eftersom KTM500 2016 respektive 2017 är helt olika motorgenerationer med olika stakar är det sannolikt att 2016-hojarna byts ut mot en ny. Detta för att kunna använda samma vevstaksutformning i båda hojarna. Misstänker att man kan få bättre pris om man kan beställa fler identiska stakar samtidigt. Det är åtminstone planen som det ser ut nu.
Med andra ord kommer ett komplett turbokitt+hoj exkl. bandsats finnas till salu i mitten av maj för den som är intresserad.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
De ritningar på GEN2 som finns upplagda i denna byggtråd saknar de senaste uppdateringarna.
I länken nedan finns alla skärfiler på de delar som är uppgraderade.
Ändringarna är följande:
- Nya smäckrare tunnelsidor med andra boggieinfästningar för bättre fjädringsrörelse
- Skidfäste som är enklare att tillverka
- Lagerhus för sfäriska rullager på mellanaxel
- Förstärkt vattenskuren kedjehussarg i 10 mm aluminium
- Nya förstärkta boggiskenor
- Boggieinfästningens glidsko är ersatt med vagn med kullager

https://www.dropbox.com/s/54kfdzdh3x55hza/Uppgraderingar Gen2 till 2.6..zip?dl=0
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De är lovande bra att bara staken flög för jag hade bara problem med storändens rullager men då körde jag Falicon stake. Försök få Falicon att tillverka stakarna för då håller det!
Hade kolvtoppen och toppen några spikmärken?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Inte mycket uppdateringar i denna tråd på senaste tiden.
Vi har fullt upp att köra i detta fantastiska före vi har denna vinter!

Jonas hoj är fixad och up and running.
Våra kitt funkar mycket bra och vi skissar på några mindre förbättringar men inte något dramatiskt. Såhär långt tror vi har landat i en riktigt bra setup med mycket bra fjädringsegenskaper och god tillförlitlighet. Möjligen kan vi se att man bör byta lager varje säsong i boggi och drivaxel för att vara säker att undvika eventuella problem. Känns förväntat då man bör göra liknande även på skotrar. Det stora lagret på kedjehussidan och mellanaxeln verkar hålla långt bättre och lär hålla många säsonger framöver.

Har ännu inte beställt några nya customstakar men vi ska försöka få in en beställning när säsongen är över. Inga tillverkare är kontaktade men Carillo, Autoverdi, Falicon är tänkbara. Vill skicka en stake som mall för att allt ska bli rätt. Antingen beställer vi en ny originalstake eller så tar vi ur den ur motorn.

Jag planerar att byta 2016-hojen mot en ny 2019 till sommaren för att kunna använda samma stakar i båda hojarna. 2016 är en tidigare motorgeneration med olika stakar. Bör bli enklare att båda hojar har samma motorer.

Jag har skrivit det tidigare här men Summiten står fortfarande i garaget. Magiskt kul att köra! Ni måsta bara testa om ni får möjlighet!


 
Last edited:

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
När bygger ni en monorail då? ;)

A-C boggien borde ju funka bra tycker man. Men den (och mattan) är väl för lång i alla uppsättningar som finns nu...
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Monorailen som Arctic Cat presenterar är inget nytt.
Faktum är att Camso kom med detta på deras snowbikekit redan för två år sedan.


Kanske är det en bra idé men det finns anledning att vara skeptisk, särskilt på en snowbike.
Eftersom de är smala och extremt lättburkade är en traditionell boggie med två skenor ingen nackdel.
Snarare bör den ge stabilare skråkörningsegenskaper så mattan kan och boggin kan trycka till och greppa i snön. Mindre flex tror jag är vad man eftersträvar, alltså tvärt om mot skotrar.
Det finns också en diskussionen om rundade kammar och även här är uppfattningen inte alltid lika övertygande. En rundad kam gör den lite smidigare på hårt underlag samtidigt som man tappar något i lössnöegenskaperna.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Aha, helt missat att Camso kommit med detta. =)
Ja du har helt klart en poäng. Och det är väl även en disskussion på skotersidan huruvida flex är bra eller inte. =)
 
Reactions: Pocca88