Projekt Snowbike "Bergshästen"

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Jag och Jonas påbörjar snart våra turbobyggen på nya hojen KTM500.
Eftersom det senaste bandkittet är fjädrat och rör på sig kan vi inte montera kylaren på detta. Vi kommer istället sätta intercoolern bak under skärmen. Den måste därför vara ganska kort för att få plats. Svårt att få tag på korta cellpaket.

Hittade en färdigbyggd universalintercooler från Do88. Kommer knappast kunna använda gavlarna så det blir att sätta sågen i den direkt. Går åtminstone att få ut tre färdiga intercoolers av denna.
Ser riktigt fin ut och dessutom prisvärd, 1200 spänn.




 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Börjat nästa turbobygge med att mäta hojens effekt i standardutförande. Mätningen gjordes av MCXpress på deras bromsbänk av typen rullande landsväg. Bromsade första hojen på samma bänk för 4 år sedan så vi hade redan en ungefärlig siffra på toppeffekten men vi ville undersöka om den nya hojen lämnar andra effektsiffror. Resultatet av bromsningen visar att KTM 500 2017 lämnar 58 hk på bakhjulet vilket kan jämföras med 56 hk på KTM 500 2012. Alltså är utgångsläget 2 hk mer eller nästan 4% högre sugmotoreffekt jämfört med förra turbobygget.
Om teori och praktik går ihop bör den nya hojen, med ett rätt utformat turbosystem, lämna drygt 5% mer toppeffekt vid 0,5 bars laddtryck jämfört med 2012:an.
Motorn är rejält omarbetad på 2017. Vi hoppas att dessa ändringar inte leder till problem vid överladdning som det blev med Yamaha Viper 2016 😉. KTM500 2014-2016 har visat sig vara bra motor att överladda. Återstår att se om den här funkar lika bra. Ingen minns en fegis 🤓



 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Oj 58 kusar va våldsamt mycket även gamla 56hk va ovanligt mycket,, man kan misstänka glädebänk. De flesta ktm exc 500 brukar ligga på 48-50 men de är visserligen upp till 2015 jag kollat på.

Men skitsamma några hk hit eller dit blir oviktigt när de går skruva upp effekten med turbo :amuse:

De finns massor av bromsningar på tuben

https://www.youtube.com/watch?v=x6rcnRGOFDo
 
Last edited:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Ja, debatten om noggrannheten på olika bromsbänkar dyker upp i många sammanhang. MCX kan intyga att diskussioner om detta dyker upp titt som tätt. Vi kan alla ha uppfattningar om siffror är rätt eller fel.
Jag är nöjd, andra kanske inte... ;-)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Ja, debatten om noggrannheten på olika bromsbänkar dyker upp i många sammanhang. MCX kan intyga att diskussioner om detta dyker upp titt som tätt. Vi kan alla ha uppfattningar om siffror är rätt eller fel.
Jag är nöjd, andra kanske inte... ;-)
Ok de viktiga är att man ser hur många hk upp turbon ger så om bänken ger lite för mycket effekt gör inget. Men om man bums vill veta ärlig effekt så är 5-8% för mycket hk ingen hit.
 
Last edited:

tede-77

Välkänd medlem
1 feb 2007
225
4
18
LULEÅ CITY
bänkade min 500 direkt ur låda till 56 pålar på hjulet i en annan bänk ,, sedan även med 590 bigbore , fmf helsystem och pc5 till just 63 ...
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Turbobygget fortsätter. Monterar isär bakdelen för att se hur plenumet ska utformas. 2017 är en helt ny konstruktion så tidigare utformning måste ändras lite. Några infästningspunkter kommer ändras eftersom bakram och plast är ändrad. Faktiskt bättre lösningar än 2012-2016 vilket kommer göra montaget lite enklare och bättre. Tillverkat ett stålstag som ersätter bakdämparen. Detta för att efterlikna som det ser ut med bandkittet monterat samt minimera ihopfjädring när vi bromsar den på den rullande landsvägen.


 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Den träplugg som jag gjorde till förra turbobygget har anpassats för att passa den nya hojen.
Relän sitter numera under batteriet men valde istället att ändra formen på plenumet så dom kan behållas där.
Lite tajtare ram och ett nytt spjällhus gör att den får en lite annan form längst fram.

Tillpassar mallar i vit papp som ska underlätta utsågningen av plåtbitarna i 2 mm aluminium. Försöker få ut mer hela bitar med bockningar och liknande för att minimera svetsningen.


 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Smart sätt med träplugg för att göra aluplåtarna :thumb:

Kan du förklara hur motorstyrningen funkar nu igen för jag minns inte riktigt hur de funkade från förra hojen. Jag har för mig de satt typiskt för mcxepress extra spridare i plenumet?
Köpte du ett helt komplett motorstyrsystem eller går de styra på annat sätt typ Powercommander?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Har kört med MCX piggyback bränslesprut. Har funkat fantastiskt bra!
Systemet bygger på att hojens bränsleinsprutning och tändning lämnas orörd.
Tror man undviker en hel del strul med att inte behöva ändra något i hojens originalstyrning.
MCX EFI-box är alltså ett helt separat system som via en extra spridare innan spjällhuset, levererar extra bränsle vid laddtryck.
Eftersom laddtrycket är förhållandevis lågt bedömde vi det inte nödvändigt att byta till större bränslepump och montera bränsletrycksregulator. Originalpumpen har visat sig lämna tillräckligt bränsletryck vid 0,7 bars laddtryck.

Här några bilder på hur piggybacksprutet ser ut på det förra bygget.

Monterade efi-boxen under sadeln vid batteriet. Kommer mest troligt välja en annan plats eftersom utrymmet under sadeln är mindre på nyhojen.


Spridaren som levererar extra bränsle. Kör med Bosch blåa, inte svart som på bilden.


Bild inuti plenumet. Här ser man spridarens placering precis innan insugstratten.


Den enda lilla detalj som har påverkats hojens motorstyrning är att FI-lampan ibland börjar indikera fel på mapsensor. Detta för att sensorn läser övertryck vilket anses onormalt. Går att lösa med att löda dit en spänningsbegränsande diod på sensorn men har ännu inte tagit mig tid att göra det. I vilket fall som helst påverkar det inte funktionen, bara ett mindre skönhetsfel helt enkelt…

Finns andra system såsom powercommander, rapidbike m.fl. men kan inte se några fördelar med dessa förutom att på vissa system kan man vrida tändningen. Tack vare bra bränsle och lågt laddtryck har det inte visat sig nödvändigt att ändra tändning. Sådant kan möjligen vara nödvändigt i det fall man laddar mer eller vill köra på vanlig macksoppa.
 
Last edited:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Alla delarna till turbokittet kostade drygt 16-17.000 kr.
Vet inte hur stor andel av detta som var bränsleinsprutningen. 6-7.000 kr kanske?

Finns att köpa till mapningsprogramvara och loggningsdisplay. Har också sett att det finns en blåtandsinterface som gör att en androidtelefon kan användas som loggningsdisplay.
Har själv inte någon av denna utrustning. Har aldrig lärt mig använda det. MCX har hjälpt mig ta fram den bränslemap som funkar.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Har man köpt prylar för 16-17k som enligt min mening är ganska mycket pengar så borde man ju kunna se på tex ett kvitto alt en faktura vad specifika saker kostar och slippa gissa? Fy vad dryg jag blev nu intressant bygge
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Dryg eller inte.. Fick ett paketpris på ett ihopplockat ett kitt av lösa delar. Det var inte komplett, fick ordna slangar och böjar själv.

Har färdigställt alla pappmallar för plenumet...
 
Last edited:

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Här några bilder på 2017 års rejält uppdaterade Mototrax. Av bilderna att döma ser årets Mototrax ha en grym finish och detaljarbete! Dom satsar riktigt stort inför kommande säsong.



Vi kan alla ha olika uppfattningar om konstruktionen. Det är svårt att ha några trovärdiga uppfattningar om körupplevelsen bara av att studera några bilder utan att man provkört...
Den påstås vara utprovad på alla sätt. Utan att veta fakta, ser det ut att vara onödigt mycket lös matta, utan stöd av boggieskena, mellan drivhjul och skenspetsarna. Finns det risk för stab eller att attackvinkeln ökar om mattan böjs in? Udda detalj är det iallafall som vi inte sett tidigare i skotervärlden. Misstänker att man valt denna lösning för att erbjuda större fjädringsväg. Längre skenor hade mest troligt resulterat i att dom slår i undersidan av mattan (har själv gjort det misstaget).

Monoshockboggien som på många sätt liknar Snowhawks boggie, påstås ge den ultimata motorcykellika körkänslan.
Som alltid är alla boggielösningar en evig kompromiss mellan lössnöegenskaper, fjädringsväg o.s.v. Oklart vad man går miste på denna.

Oavsett denna diskussion är det riktigt kul att se fler snowbiketillverkare som satsar på denna nya marknad. Har hört att Timbersled dubblat försäljningen av bandkitt varje år. Efterfrågan tycks vara omättad. Konkurrens är ju alltid något som för utvecklingen vidare!

https://moto-trax.com
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Till skillnad från enduro och cross där körstilen är mestadels stående, är hästkörning uteslutande sittandes. Iallafall är det så bland alla jag kör med.
En originalsadel är hård och smal vilket inte visat sig vara optimalt.
Av den anledningen byter vi till Seat concepts komfortsadel som både är bredare och mjukare än originalsadeln. Tyvärr ändrades utformningen på 2017 så vi blev tvungen att beställa en ny som passar nyhojen.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Några bilder på en ryskbyggd Bergshästen GEN2 som jag råkade hitta på nätet. Mycket bra finnish på bygget!
Kul att se varje gång när någon bygger efter våra ritningar även om några smådetaljer skiljer...
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Raze motorsports är först ut med ett kompressorkitt för snowbikes.
Blir spännande se tester på detta kommande vinter.
Hade kanske valt en annan placering på luftintaget....