Nytro MTX, mindre renoveringar/förbättrningar efter 1970 mils körning

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Jag har blivit så inspirerad av Chris, asker, Cleant, ojlind, Sunvang och alla andra fina projekt här på forumet så jag var ju tvungen att se vad jag kunde fixa till på min gammnytro.

Min Nytro har jag hunnit köra ca 1970 mil sen jag köpte den ny 08:a.
Jag går efter mottot "Funktion före skönhet" numera på Nytron då den är väl använd.

Här är lite bilder på skotern innan jag börjar





Det som jag har börjat med nu är att ta ut boggin då en av boggiskenorna har spruckit lite så jag tänkte jag skulle hitta någon som kan hjälpa mig med att tig svetsa det.

Längst ner vid den högra bulten syns sprickan (lite dålig bild)







Frontbågen har fått ta emot för många träd så den har blivit ersatt av en hemmabyggd stötfångare ikväll. Jag hämtade lite design idéer av askers bumper som han säljer. Jag hittade lite rör här hemma som är ca 3,5 cm i diameter och i 3mm godstjocklek och så tog jag även lite plattjärn som var 3-4mm tjockt.

ett par bilder på den gamla bågen




Och lite bygg bilder på den nya bågen


lackad


Monterad




Bukplasten fastskruvad i bågen ( Huven sitter inte riktigt på så därför ser bågen lite sne ut mot huven)




Jag har även en liten fundering på om jag skulle vända mattan för att få ännu bättre grepp, någon som har erfarenhet av detta?

Här är en bild på mattan.
 

Cleant

Välkänd medlem
23 nov 2010
604
1
16
Kiruna
Kul att de finns några som anväder skotrarna till de vad dom är till för:) och ett maffigt miltal måste jag ju säga:) ang mattan så har vi kapat ner kammarna till 46mm och vänt den med riktigt bra resultat!
Kör du med en riktigt buk "plåt":)?
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Kul att de finns några som anväder skotrarna till de vad dom är till för:) och ett maffigt miltal måste jag ju säga:) ang mattan så har vi kapat ner kammarna till 46mm och vänt den med riktigt bra resultat!
Kör du med en riktigt buk "plåt":)?
Ja har man köpt något för över 130' så får man ju se till att använda det så mkt det bara går så man får ut något för pengarna.

Intressant det där med mattan! Vad har ni använt för att kapa ner kammarna? Har sett något youtube klipp då de använder en tigersåg, det kanske är det bästa sättet?

Ja jag har köpt "ett plastark" på storumans plastindustri (tror att det är så de heter) som jag har byggt flera bukskydd av. Billigt och bra blir det men inte så snyggt alltid kanske :)
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
lätt den bästa projekttråden ännu! den här kommer följas, inget jävla polerat chassie och sprutmålade kåpor. Grymt!!
 

Cleant

Välkänd medlem
23 nov 2010
604
1
16
Kiruna
Vanlig mattkniv är de lättaste, sen bara ett platt järn som du håller som mall så du får rätt höjd på alla
så blire inte allt för epigt:p obs glöm inte nån typ av smörjmedel, typ vaselin.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Kul projekt!:)
Ang mattan, visst har en en extreme 57mm? I så fall räcker det med att kapa bort "topparna" (typ 8mm) och vända på den, körde så på min turbo med riktigt bra resultat!
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Kul projekt!:)
Ang mattan, visst har en en extreme 57mm? I så fall räcker det med att kapa bort "topparna" (typ 8mm) och vända på den, körde så på min turbo med riktigt bra resultat!
Min matta är den nya extreme mattan sa de när jag köpte den på NTC men den är tyvärr inte lika bra som den gamla tycker jag. Jag har 61 eller 62mm kammar på den här men tänkte att 50-51mm kanske kan bli bra? Ja det går ju inte att jämföra detta projekt med din Insane som jag och en kompis var förbi och tittade på för ett par år sedan men lite bättre ska den nog kunna bli.

Vanlig mattkniv är de lättaste, sen bara ett platt järn som du håller som mall så du får rätt höjd på alla
så blire inte allt för epigt:p obs glöm inte nån typ av smörjmedel, typ vaselin.
OK tack för tipset! :) Vaselin för markrör lär duga det ska jag nog ha en flaska av någonstans :unsure:
 

SRX-OLSEN

Välkänd medlem
5 dec 2009
164
0
6
Östersund
äntligen en tråd på det längsta dokumenterade svenska mtx långtestet med 1(?) förare :thumb:

den här tråden blir kul att följa, lista gärna upp vad du bytt vid vilka mil oxå.:pop2:
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Kompprov, kanske? Skulle vara intressant att höra om det skiljer nåt mot en som bara gått ett par hundra mil...
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Kompprov, kanske? Skulle vara intressant att höra om det skiljer nåt mot en som bara gått ett par hundra mil...
Ja jag har ingen kompmätare själv men det skulle man kunna göra om man ändå skulle passa på att byta tändstift det är väl ca 5-600mil sen jag byta de.

Idag blev det inte så mkt gjort.

Jag monterade dit en ny xenonlampa på ena orginal hel/halvljuset ( har bara haft vanlig halogen då xenonlampan gick sönder i våras) Jag var och köpte en sats H4 bixenon till Proclimben förra veckan och då fick jag även 6 st bixenon lampor så att jag skulle ha så att jag klarar mig i vinter fall ngn skulle skaka sönder :)


Det gällde bara att hitta var jag hade gömt kablarna för xenonlampan:hahaha:


Så då har man 200W Xenon igen på skotern:heh:


Jag såg att lyktan gått sönder i ena fästet så där fick jag fixa till ngt.


Så nu är det "lagat"


Jag var på IKEA för ngn vecka sen och inhandlade "meshtyg" så ikväll monterade jag på lite.




Hålen borrade jag upp i ngn i vintras eller förra vintern.
Ganska sliten kåpa men lite nytta gör den ju iaf.


meshtyget på plats syns dock bara på de övre ventilationshålet som är original.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
äntligen en tråd på det längsta dokumenterade svenska mtx långtestet med 1(?) förare :thumb:

den här tråden blir kul att följa, lista gärna upp vad du bytt vid vilka mil oxå.:pop2:
Ja det är bara en förare på min nytro iaf till ca 99% för det har ju självklart hänt att man låtit andra testa vrålåket och man själv fått hoppa över på ngn illaluktande, lättkörd 2taktare en stund.

Ja jag ska försöka skriva ner det jag kommer på att jag har gjort på gammnytron och vid vilka miltal.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Idag tog jag lös mattan och kapade ner alla kammar till runt 50mm får se hur det fungera eller om man ska ta ner lite till vid senare tillfälle.

En bild på mattan då jag kapat ner alla kammar, Det känns att kammarna blir betydligt hårdare :)


Så här ser drivhjulen ut efter alla dessa mil, de kommer nog att klara sig en tag till.


När jag tog bort drivaxeln så märkte jag att lagret på variatorsidan började bli dåligt så ett sånt ska jag skaffa så att jag kan byta när jag ändå har rivit ner allt. Var kan man få tag i ett sånt här lager billigt och bra?




Sen såg jag några spår från splinesen i en distans/hylsa på sekundären, vad tror ni om detta? bör man skaffa en ny?
lite bilder på detta




Satte även fast ena kantlisten på ena fotsteget där den hade släppt i bakkant tidigare.
Färdig med fotsteget
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Ser ut som att din tunnel behöver en date med en autosoltub, eller kanske en fartygsbläster... :)
 

Cleant

Välkänd medlem
23 nov 2010
604
1
16
Kiruna
hade jag vart i dina skor, så hade jag pressat lös drivhjulen och vänt även på dom så klarar du galant några 100 mil till:) bussningen där såg ju inte allt för fin ut;/ är nog bättre o byta den för de är inge stor pengar i en sådan .129:- ink moms hos yamaha:)
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Ser ut som att din tunnel behöver en date med en autosoltub, eller kanske en fartygsbläster... :)
Ja eller bara en tvätt skulle nog göra väldigt gott för skotern :)

hade jag vart i dina skor, så hade jag pressat lös drivhjulen och vänt även på dom så klarar du galant några 100 mil till:) bussningen där såg ju inte allt för fin ut;/ är nog bättre o byta den för de är inge stor pengar i en sådan .129:- ink moms hos yamaha:)
Jag vände inte drivhjulen då jag inte har ngn tillgång till press men de har sett likadana ut iaf de senaste 1000 milen så de får gå ett tag till :)
Ja en ny bussning ska jag helt klart skaffa så fort jag kommer i närheten av en yamaha skoterhandlare, satte dock tillbaka den gamla ikväll men den tar ju ca 5 min att byta den sen.

Ikväll blev det inte så mkt gjort satte i mattan och bytte även drivaxellagret på variatorsidan.
Boggien har jag ännu inte fått tigad men jag ska försöka få det gjort imorgon om jag hittar ngn som kan hjälpa mig med det.
Monterade även på lite mer meshtyg på högra kåpan.

Här är en bild med mattan vänd & på plats