Nytro MTX, mindre renoveringar/förbättrningar efter 1970 mils körning

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Tack :)
Har ringt på den för några dagar sen när den låg ute på den gamla annonsen.
Har dock krävt mellanskillnaden av handlaren där jag köpte min M1100T men de har vägrat ge mig pengarna som prisskillnaden är på trotts att jag har fullt lagligt stöd för det :(
Så är inte så sugen på att betala ytterligare 10' för en skoter och som dessutom är vit i stället för svart :wacko:
Men visst är jag sugen ändå trotts allt då min förra var riktigt trevlig att köra de få milen jag hann köra.:eek:hwell:

Tack för att ni håller ögonen öppna!
 

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Nemas Problemas. Jag är Cat älskare ut i blodet, men vettefan om jag skulle köpa en NY Cat efter man har läst din historia... Jävla tattare är vad dom är det. Har du hört med Luva motor i bollnäs? Tyckte jag skymtade en M utanför hos dom idag när jag åkte förbi, men är osäker... Går ju att höra iaf? Finns 50th av alla modeller eller bara M1100? Dom hade iaf en 50th inne av nåt slag på skoterns dag..
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Ja 50th färgen ska väl finnas till alla med det nya chassiet tror jag.

Funderar på att lacka om nytron lite, huv och plasten vid tanken tänkte jag då.
Någon som har erfarenhet av att lacka plast? tänkte att det blir ju lite rörelser i plasten eller ska man sätta folie istället?
 

boomer32

Välkänd medlem
1 jan 2005
368
1
16
Gällivare
Jag lämnade in min Nytro plast på lackering hos Loto takboxar.
Och jag var lite skeptisk mot det, men det höll över förväntan.
Inte ett lacksläpp/sprickor eller att lacken började flagna.
Men då var det ju inget hemma/garage jobb heller.
Så ut så här:
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Det skall väl nog funka om man har någon som kan lacka plast. Det skall ju till en speciell grundfärg och så skall det väl blandas i mjukmedel i färgen så den inte blir hård utan lite "böjbar".

Problemet är ju om du ändrar helt färg så syns ju den gamla igenom direkt vid en repa.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Tror faktisk att det är en dålig ide att lacka plasten då du verkar använda maskinen och inte bara lastar av den på parkeringen och står och "jobbar" med den hela dagen...
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Kan ju avslöja att jag också haft tankar på att lacka...men kom fram till att den är betydligt stryktåligare med originalplasten....så därför behöll jag den. Man få bara polera den lite oftare så hålls den blank och fin :)
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Chris;
Ja original är nog tåligast. Polera kan jag väl inte påstå att det är min starka sida:blink:
Har funderat på mattsvart huv eller kanske orange likt Arctic's nya.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Då skulle jag nog rekommender att göra lite färgädnring med tejpning istället. Får man tag på lite tjockare folie så är ju det stryktåligt...och lätt att ändra sen om du blir less på det.

Du får väl köra den svart som Arcticen du hade ;)
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Ska lacka om nytron lite så får vi se om den ser lite fräschare ut. Ja M1100T historien är nog över för min del för denna vinter.
Tanken är att den ska bli mest svart och sen med lite orange på vissa delar av huven det är planen iaf.

Kompprov får väl eventuellt bli när man monterar dit turbon, men det ska nog inte vara någon fara än iaf den har ju bara gått 1970mil. ;)

Hoppas att ni en riktigt GOD JUL alla skotervänner :)
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Så då var det dags för lite mer förbättringar på Gammnytron

Tyckte min Arctic var fin i svart så jag har "hottat upp" gammskotern lite.

Började med att ta bort och tvätta rent efter dekalerna sen blev det till att slipa huven med 180papper.





Grundade med plastprimer och sen på med flera lager av svart halvmatt färg avsedd för plast.







Tog även och satte på lite orangea strippes



Monterat på skotern







Lite "ny känsla" har jag fått på min gamla skoter. Nu hoppas jag att det ska sitta kvar ett tag oxå annars får man väl göra om och göra rätt.:wondering:

Nu matchar skotern med min nya jacka som jag har på filmerna med arcticen på Youtube.
[video=youtube;iJVgeKFZHhI]http://www.youtube.com/watch?v=iJVgeKFZHhI&feature=player_embedded[/video]
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
wow! så riktigt bra de där! köpte du färgen på firma eller internet? :)
Jag hade tänkt att köpa färgen på firma men gick in en sväng på Biltema och där hade de speciell primer för plast och sen en svart färg för plaststötfångare så jag har bara tagit deras grejer. Har använt knappt en burk primer a' 69:- och 2 st burkar stötfångar/plastfärg a' 69:- så det var ingen dyr lackning precis och så de orangea är ett ark fluorescerande film/ark. Tog bort dekalerna med värmepistol och tvättade sedan med aceton och sen slipade jag med 180 papper.
Det ska bli intressant att se hur detta håller/ ser ut efter några hårda mil i fjällbjörkskogen.
 

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Lite epa varning tycker jag, hade varit klart råare helsvart :)
Tycker du ska ta bort V:et på rutan iallalfall
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Blev snyggt...men tyvärr är risken stor för att du snabbt kommer få "blå" repor. Vad jag förstått så "finkör" ju du inte med din skoter :)

Men som sagt lite mindre orange...för det är riktigt läckert med mattsvart.