Nytro MTX, mindre renoveringar/förbättrningar efter 1970 mils körning

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Nu är lagret med axel och drev ute. :) vevaxeln verkar sitta som den ska. lagret som jag fick ut är helt slut går knappt att snurra runt. Hoppas NTC har dessa grejer hemma så att man kan ut o bränn snart igen. ska kolla med Orrkvists oxå. Tack för att ni är så hjälpsamma!
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Min nytro går även dåligt på låga varv när den är kall. Har varit så sen jag kom upp hit ( ca 5dgr).
Den dör ibland om man inte gasar lite. kör man typ 100m så går den fint sen. Någon som har en aning om vad det kan vara? Stiften? Är ju dags att byta stift på den nu men hade tänkt att göra det vid turbomonteringen.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Här är lite bilder från idag.

Nytron äntligen på leden efter lite slit. Den är bra tung när den inte vill gå för egen maskin. testade att dra fram den till leden med en summit 600sdi 144" men det gick inte utan det var en nytro 153 -12:a som fick dra fram den + att vi var några som sköt på/drog i den.
M8:an i bakgrunden hämtades ut samtidigt som min M1100T, M8:an verkar gå bra iaf även om det har blivit lacksläpp på den:tsk:



De andra fick leka vidare medan jag blev bogserad hem.


Väl hemma så fick man jaga rätt på en avdragare till primären.


Variatorn borta och lagret på väg ut.


Lagret borta men ett lager sitter kvar inne i motorn. Lagret som sitter kvar verkar vara bra så de får sitta kvar så slipper man dela motorn.


Lagret som kom lös låter ungefär som en pepparkvarn



Nu väntar vi bara på ett nytt lager


Summiten som drog hem mig fick även lite service, vi bytte plastdetaljer i magnapullen.
 

rtx144

Välkänd medlem
9 nov 2011
330
0
16
Sävast
Fan vad smart gjort, tänk att kunna ta bort lagret utan att slippa dela motorn, och att det höll 2000 mil! nu är det bara att smälla dit turbon!!
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
rtx144;
Ja att dela motorn verkade inte så kul. Ja jag får vänta ett tag till innan turbon kommer verkar det som.
1990,2 mil får väl anses vara godkänt för ett lager på en skoter :) de lagren som är öppna verkar hålla bättre då de får "ny" olja som smörjer de hela tiden.
 

Nytro162

Välkänd medlem
27 dec 2011
162
3
18
Pajala/Gällivare
Tur i oturen.. Men snart har du ett nytt å då kan du bränna yttligare 2000 mil:blink1: Det enda som skulle stoppa nytron från det är väl dragningskraften till alla granar!:heh:
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Så tack vare stecka så har jag fått ihop skotern idag :)
Han skickade upp ett lager idag på eftermiddagen och nu i kväll for jag till Storuman och hämtade det på bussen


Mätarställning vid lagerbyte. Det "nya" lagret har gått 100mil så det bör räcka i 2 - 3 vintrar till innan det blir dags för byte igen.


Lagret ser fint ut och snurrar lätt :)


På plats. Det gick lätt att få i det, bara att knacka lite försiktigt på en träbit med hammaren.


Variatorn på plats. Har tyvärr ingen momentnyckel men hoppas att jag dragit variatorn lagom ändå. ska ju vara 120 NM och sen lossa bulten och sen 60 NM


Tusen tack stecka för hjälpen med allt! Nu kan jag ut och köra med summit killarna imorgon:bigsmile:
Det blir troligtvis en massa rågångskörning imorgon:tongue1:
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Ny dag nya bekymmer

Dagen började bra men efter ett tag återkom ett fel som uppstod dagen (fredag kanske) då jag körde in lite rejält i en gran. Skotern gasar av sig själv när jag svänger höger. Detta blev så allvarligt att jag fick åtgärda det ute i fält. gasvajern hade åkt isär så skyddshöljet gick inte in i en hylsa så då blev den ca 1 -1,5 cm utdragen och då blev det ganska mkt gas. Tog loss tanken för att komma åt och fixa. Körde lite sen men det var lite tendens kvar vid höger svängar. Sen såg jag att hela gasreglaget hade åkt ut till höger på styret så då blev vajern spänd. sköt in gasreglaget mot burkremmen och sen gick den bara fint :)



Vi hade trevlig rågångskörning mest hela dagen.









På vägen hem längs en rågång vi redan kört så lyckades jag träffa en sten precis så illa så att boggiskenan gick tvärt av :Cry: Att man aldrig ska kunna vara ute en hel dag utan att ställa till det.:frusty:
Ja så kan det bli när man ligger sist och alla andra har skottat bort snön :wacko:



Skönt var iaf att det gick att smyga hem efter denna incident:noworry: Hade inte varit så kul att bogsera hem en nytro utan snurrande matta långt ut i ingemansland.

:help:Är det ngn som har en nytro 162" boggie att sälja?
Går kanske att svetsa men den är ju helt av så jag vet ej hur bra det skulle bli.

Tur att det är en ny dag med nya möjligheter imorgon :amuse:

Näe nu ska jag ut och skotta lite snö i byn under tiden Gammnytron tinar upp innan kvällens meckande
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
surt som fan! men slipa ner lite material och fyll i med svets och slipa till så kommer de ju se ut som nytt? =)
 

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
Ja du, surt som sagt men använder man grejerna så...Hoppas det slutar gå sönder saker för dig snart.