Nytro MTX, mindre renoveringar/förbättrningar efter 1970 mils körning

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
ja i skogen hade det varit smidigt men med turbon är det nästan omöjligt att köra fast så illa att man inte tar sig loss själv efter lite skottande och bökande. Det är helt otroligt vad lite trackspeed gör :D dock utan turbo var det riktigt tungt ibland
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Originalmattan 153" håller nog men den har för mjuka kamspetsar för de flesta, särskilt om man monterar turbo måste man ha styvare matta och många rekommenderar just Challenger Extreme...
Är det något som förbättrat en Yamaha genom tiderna så har det varit mattbyte, original är oftast anpassade till amerikanska ledsystem och jag vet att Yamaha Sverige bönade och bad i många år innan Yamaha började sätta bättre mattor på den nordiska marknaden - det var väl 2011 eller tom 2012 som XTX fick 44mm kammar istället för 32... Tio år försent nästan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Flinet jag fick i ansiktet när jag såg att den där gamla slitna nytron fortfarande lever, helt otroligt!
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Då har en kär följeslagare lämnat mig. I drygt 10 år och 2650 mil levde vi sida vid sida och fick lära känna varandra utan och med turbo. Vi han till och med ta en sväng till treriksröset i begynnelsen.
Ikväll sålde jag min bästa skoter hitintills och nu får gammnytron upptäcka öviks trakten med sin nya ägare❄
Nu väntar nya turboprojekt av lite mer familjekaraktär.
Hoppas att Yamaha snart kommer med en värdig efterföljare till Nytron
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
helt uppriktigt tror jag inte att jag har hört talas om en skoter som gått sådär långt och som fortfarande fungerar utan större problem =)
har varit roligt att kolla till denna tråd mer åren =) .

vad åker du nu på för maskin?
 

Johnerik

Medlem
29 apr 2023
28
32
13
44
Hudiksvall
Hej David! Jag kan meddela att jag köpte din gamla Nytro i våras och har ägnat sommar och höst till att gå igenom den. Det märks att den varit med om en del om man säger så 🆒
Jag ser med andra ord till att den ska få leva ett tag till så att den passerar 3000mil. Kommer en rapport i samband med snön men redan nu är väldigt mycket bytt eller reparerat. Mycket roligt att jag hittat denna tråd samt sett filmerna på skotern.

30308
30307
 
Last edited: