Kulled till IQn

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
Tja!

Kulleden på den undra A-armen är rätt glapp la jag märke till så jag ringde till motorhuset i Östersund idag och tänkte beställa en ny. När han sa priset på den så blev min kulled helt plötsligt inte så glapp längre. Dom skulle nämligen ha 2200:- för en sån om jag kom ihåg helt rätt.

Det tycker jag är på tok för mycket för en kulled så tänkte kolla med er här om ni vet vart man kan köpa en sån för en billigare peng. Har ringt runt till massa skrotar men dom har ingen inne men det kanske går att köpa en sån bara på måtten eller så?

Alla idéer är varmt välkomna just nu :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Tag lös ett lager som du har nu och mät gå sedan in på tex kullager.se och under "Ledlager". där har du dessa lager för runt 300kr/st.

Förhoppningsvis är lagren metriska på iq:n men i värsta fall kan de ju vara i tum. Du får man leta lite mer.
 

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
Ja jag är rädd för att dom är i tum. Ska iväg och pressa ur det nu ikväll då får jag mäta det och kolla. Tack för tipset!
 

superpuppan

Aktiv medlem
21 dec 2010
68
0
6
Umeå
Mitt tips är att ringa till Dahlins motor i Bollstabruk är rätt säker på att dom kan ha det du söker (en bättre begagnad)
 

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
Tack så mycket, ska ringa dom!

Verkar inte som att dom hade mitt Ledlager på den där sidan iaf.

Måtten är : Inner 31,5 Ytter 62 och höjden på ringen som kulan sitter i är 22.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Tja!

Kulleden på den undra A-armen är rätt glapp la jag märke till så jag ringde till motorhuset i Östersund idag och tänkte beställa en ny. När han sa priset på den så blev min kulled helt plötsligt inte så glapp längre. Dom skulle nämligen ha 2200:- för en sån om jag kom ihåg helt rätt.

Det tycker jag är på tok för mycket för en kulled så tänkte kolla med er här om ni vet vart man kan köpa en sån för en billigare peng. Har ringt runt till massa skrotar men dom har ingen inne men det kanske går att köpa en sån bara på måtten eller så?

Alla idéer är varmt välkomna just nu :)
På skrotarna säljer de troligen kompletta a-armarna med kulan vad jag har sett. Beställde till hö/vä idag för att ha på lager. 2200 kr kostar ju inte ens hela a-armen komplett med kulor orginal. Köper man en pirat så ingår inte alltid kullederna.
 

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
Nä jag vet. Ringde en skrot som hade sålt en a-arm nyligen för 650kr inklusive spindel. Men dom skulle iaf ha 2200kr för lagret bara på motor huset och för hela a-armen skulle dom ha 5700kr
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Nä jag vet. Ringde en skrot som hade sålt en a-arm nyligen för 650kr inklusive spindel. Men dom skulle iaf ha 2200kr för lagret bara på motor huset och för hela a-armen skulle dom ha 5700kr
Va? jag har för mig den kostade 1800 orginal på BW. Det finns fler på skrotarna om du söker på bildelsbasen.
 

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
Jag har ringt dom skrotar jag hittat men ingen som har någon inne så jag är rädd för att det blir en dyr historia det här :(
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Widetrack: den a-armen du tänker på är till det chassit du har inte till chassit som RR'en har. Har själv vart i samma sitts, det finns a-armar i uppsjö till ditt chassie men till racing chassit finns det knappt några alls, och på Polaris skulle dom ha 6200kr för en ny a-arm när jag behövde.
 

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
Nä det gjorde jag kanske inte.. Tänkte nog att det tillhörde lagret. Måste kolla på det där för jag har fått tag på ett lager som allt stämmer på förutom just innesmåttet så jag hade tänk att svarva till en bit att pressa in där så det skulle passa. Får pressa ur den där efter jobbet :)
 

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
Hur fan får man ur dom ringarna? Det är ju som två ringar inpressade från var sitt håll så man måste ju dra ur dom på något vis men jag kan inte komma på hur :(
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Här har du. BTW vi snackar väl RR ? Jag saxade detta ur ett annat forum.

IKO Part # GE 35 GS 2RS Nummer på kartongen= 1051221.

Pressa ut innerhylsan och använd denna med det nya lagret. Du kan knacka eller dra ur hylsan, dvs. hammare eller lager ut dragare. SKF borde även ha detta lager i sitt sortiment.
 

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
Tack så otroligt mycket men nu kanske det är jag som är sämst norr om sydpolen på att söka men jag hittar tamme fan inte något lager med den betäckningen :(
 

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
Ja jag har fått det tipset av några ikväll så jag ska ringa dom imorgon. Annars så har en polare en trasig a-arm som lagret kanske var helt i som jag kunde få i så fall.

Bara skoter står hel när snön kommer så är jag nöjd :)
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Asker har ju länkat till lantmannenmaskin.se på sid 1. Gå in på den sidan och gör en sökning på "GE 35 GS 2RS" Jag hittade det där iallfall.