Ner drevning! Bra eller inte...

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
En låg drevad maskin plågar fjädrarna mer och i synnerhet dom som använder sin Freeride(summit) fullt ut så får fjädrarna i variatorerna jobba mycket mer än ex. en XRS med 26 alt 27-45. Därför är det läge för fjäder byte efter en 250-300 mil på typ summitar(lågt drevat) medans på en XRS(högdrevad) håller fjädrarna upp mot 500mil.

Detta gör att de Freeriders som har gått upp mot 200mil så helt plötsligt håller remmen! Varför? När fjädrarna slackar så börjar primären att växla lite hårdare(mer tryck mot remmen) och sekundären blir mjukare och öppnar upp lite lättare. Detta lilla räcker för att tempen sjunker med 5-10 grader från de 110 grader som man kunde se när dom var ny.

På bc gaden kunde man också se över hundra grader vid extrem körning. 391an som var org monterad på gaden minskade 0,8mm på 100mil(jag stannade och öppnade dörrn ofta ska tilläggas). 377an som har suttit på i 70mil tillsammans med min variator lösning har endast tappat 0,3mm och nu pratar vi hård körning för att sätta grejerna på prov. Nu blir inte variatorena varmare än max 75 grader och detta skonar remmen.

Det är inte lätt att säga hur mycket effekt som går bort, men skillnaden från 100 ner till 70 grader är stor. Det är en hel del kw som åtgår till att värma upp materia 30 grader. Den effekten får man tillbaka när systemet kallnar. Som info kan jag berätta att en BC gade 600 e-tec(44kam) som har varit med mest hela tiden när vi har kört(testat) har aldrig värmt upp remm eller variatorer till mer än 65 grader med org set up! Varför? givet vis är det mindre effekt(max 120), men den är också bättre kalibrerad orginal, farmför allt i sekundären.
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Sekundären är den som ska överföra effekten till mattan. Man ska se den tillsammans med drevningen som en enhet. Drevar man ner så ökar motståndet i sekundären och det krävs mer tryck(belastning) i primären för att öppna upp sekundären. Men primären blir mycket känsligare och svårare att få till med låg drevning som jag har skrivit tidigare så ökar armens fart över rampen, och det gillar framför allt inte TRAn. Vad gör man då? Jo en mjukare fjäder alt mer helix är en bra lösning. Det är anledningen till att både Freeridern och BC gaden blir kallare i variatorerna med 2 kugg mer!

TEAM vs QRS! QRSn är minst lika bra när man finner rätt lösning. Att investera i Team lösningen är en dyr och svår lösning. Varför? Ja, vilken helix och fjäder ska man ha? Blir lite som att låta apan kasta pil! TEAMn är en bra variator, men som sagt QRSn är minst lika bra när man hittar rätt. Lite svår jobbad är den ju pga den hela axeln och detta kräver mer verktyg och kunnande. Har man en TEAM så är det bara att jobba på och testa sig fram.

Hur ska man veta vilken helix, fjäder lösning som är bra till TEAM? Inte lätt, men den större radien som TEAMen(tss04) har på helix så ska man gå av runt 4 grader mot QRSn förutsatt att man har samma fjäder tryck. Ex QRS 44=TEAM( tss04) 40. De flesta helixarna till TEAM har en så kallad "hole shot" Ex: 56-42 .38 betyder att den går från 56 till 42 redan efter 9,6mm! resten är rak 42! Det finns fullt progresiva till TEAM också, och då är dom märkt med typ 56-44 FP!
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Jag är med dig!! Lr som jag sa till min polare som fick sin freeride nerdrevad att de va helt fel väg att gå de är inte där problemet sitter..
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Saker och ting är inte alltid så lätt. I drag race världen så heter de att Artic(gamla stylen) är bästa sekundären! Vi köpte en ny fin billet bling bling Pro4 (artic design) sekundär till asfalt RTn med förhoppningen att nu skulle det gå fort. De hette att ski-doos formula och Artics sekundär i org utförande inte pallade för 250+ hk. Det kan nog väl vara så. En kartong med nya helixar och fjädrar införskaffades och nu såg vi tider ner mot 8,5 redan i garaget!...Nu blev det inte som vi hoppats. Lite snabbare blev vi till slut, men det krävdes en si så där 10 repor och en total förändring av set uppen i primären!

För er lite nyfikna så kör vi med en drevning som motsvarar ungefär 30-45 med normala drivhjul. Vi använder 11 kuggars drivhjul med 2.52 delning i alu. Motorn varvar 9200-9400. +1200 varv motsvarar ca 27km/h alt nästan 4 kugg extra på lilla drevet. För att nå de farter på 235km/h som vi lyckas med i bland, måste vi nå minst 10% over drive.
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
En liten historia från förr. -05 så kom Mach Z 1000, den skulle lätt nå farter på 200 hete de. Så enkelt var det inte. Jag hade joxat en del i variatorerna med min och den gick markant mycket bättre än org, men nå 200 det såg jag inte på gpsen. En god vän dök upp med sin dito maskin och hade monterat tvinn pipes och boondocker box. Han hade drevat ner 2 kugg för bättre driv hette de. Nu skulle de bli åka av. Perfeckt före på älven så nu skulle det slås världs rekord. Grymt besviken återvänder polarn till gården och konstaterade att min maskin gick bättre hela vägen.

Solen lyste forfarande så jag sa att låna min bil och hämta 29 drevet så ska jag fixa lite med dina variatorer. På med org drevningen och lite justering så bar det ut på isen igen. Nu var det jag som fick hänga med huvudet. Det var jämmt skägg i max 100m, sedan såg jag bara baklyset. Min maskin nådde 185km/h på gps och polarns 192.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Vid vilket växlingsförhållande är variatorerna som effektivast?
Om man snirklar mycket i skogen och sällan åker fortare än 100km/h, varför ska man då ha drevat för mycket mer? Man kommer ju att ligga väldigt lågt i primären, tycker det skulle bli dålig verkningsgrad då...
Varför få man mer remtryck med svagare sekfjäder, tycker det skulle bli tvärtom?
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Vid vilket växlingsförhållande är variatorerna som effektivast?
Om man snirklar mycket i skogen och sällan åker fortare än 100km/h, varför ska man då ha drevat för mycket mer? Man kommer ju att ligga väldigt lågt i primären, tycker det skulle bli dålig verkningsgrad då...
Varför få man mer remtryck med svagare sekfjäder, tycker det skulle bli tvärtom?
Ju lägre ner vi kör TRAn dess bättre är den att hålla fast remmen. Men det är klart att 26-45 på en summit är lite högt, men det går utmärkt. Man måste i vilket fall som helst anpassa variatorerna efter den drevning man har. Det finns ingen större anledning att byta från 21-45 till 23-45, men det blir en ännu grymmare maskin(min åsikt). 21-49 eller 19-45 är inget jag rekomenderar, men igen, det funkar om man släpper på i sekundären.
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Ju lägre ner vi kör TRAn dess bättre är den att hålla fast remmen. Men det är klart att 26-45 på en summit är lite högt, men det går utmärkt. Man måste i vilket fall som helst anpassa variatorerna efter den drevning man har. Det finns ingen större anledning att byta från 21-45 till 23-45, men det blir en ännu grymmare maskin(min åsikt). 21-49 eller 19-45 är inget jag rekomenderar, men igen, det funkar om man släpper på i sekundären.

"Sekundären är den som ska överföra effekten till mattan. Man ska se den tillsammans med drevningen som en enhet. Drevar man ner så ökar motståndet i sekundären och det krävs mer tryck(belastning) i primären för att öppna upp sekundären"
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Min -12 Summit 800 ju drevad 21-49. Läste att -08 Summit 800 är drevad 23-49. Skulle det vara en lämpligare drevning? Har nämligen ett 23 drev liggandes.
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Tar man en närmare titt på variatorena så har både primären och QRSen två vinklar på skivorna. Om vi börjar med primären så har den 12 grader från 0-50%. 14 grader från 50-100%. Vad blir det för symtom av det. Jo, 12 är brantare och det betyder att skivorna klämmer hårdare runt remmen. Det krävs alltså mer kraft från primären för remmen att färdas upp genom variatorn. Vilket betyder att det krävs mer tryck(mer vikt alt mindre fjäder tryck i början) för att få variatorn att växla. När den sedan passerar mitten(50%, 14 grader) så krävs det mindre vikt för variatorn att växla.

Tittar vi på sekundären(QRS) så är den omvänd. Delvis en mer öppen vinkel i början. Remmen har lättare att färdas ner(mindre kraft). Från 50-100% har den en mimdre vinkel(brantare) så nu krävs det mer för att sekundären ska öppna.

Detta är det svåra att lösa, specielt med låg drevning. Mer vikt i primären ska lösa detta, och det ska det normalt göra, men resultatet blir ofta att motorn tappar varv utan att ge oss något tillbaka. Primären bara sliter i remmen därför att sekundären håller emot för mycket och det blir slir i primären(värme!).Man löser upp sekundären med högre drevning alt mer helix , fjäder kombination.

Om det är något variator system som gillar högre drevning så är det TRA!
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Hmm...
Jag har trott att det varit tvärtom, att det varit för lågt remtryck som dödar remmarna i det här fallet...
Isf skulle jag velat att sekundären skulle hålla emot mer tillsammans med tyngre vikter för mer tryck. Men det blir väl sämre verkningsgrad då antar jag...
Blir att sitta ett DJ kit (med 441 ramp) i min till vintern, köpte det redan i våras...
Kör 21/49 nu efter BRP:s garantifix, har dock kvar 45 drevet så man kanske skulle byta tillbaka till det och jämföra nån gång i vinter...
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Hmm...
Jag har trott att det varit tvärtom, att det varit för lågt remtryck som dödar remmarna i det här fallet...
Isf skulle jag velat att sekundären skulle hålla emot mer tillsammans med tyngre vikter för mer tryck. Men det blir väl sämre verkningsgrad då antar jag...
Åsikter?
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
För lågt remtryck kan även det döda remmar. Mitten slutet -90talet så hade ski-doo en sekundär som kallades Formula. Den var en bra kompis till TRA 1 & 2. Båda hade raka vinklar. Men på maskiner typ Mach Z 800 så kunde remmen flyga i luften helt omotiverat(tyckte jag) när man försökte sätta nåt typ av världsrekord i top speed. Det kom sig av ett slir i sekundären. Anledningen var lite för mycket grader på helix alt lite för klen förspänning.

Xp chassiet flexar ju en hel del. Och när sekundären bråkar som den gör så sliter det ganska hårt även i sekundär infästningen. När man ger den en mjukare fjäder alt mer helix så blir påfrestningen betydligt mindre. Det ser vi när vi kör i matt dynon. Avståndet mellan variatorerna minskar inte lika mycket.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det kom sig av ett slir i sekundären. Anledningen var lite för mycket grader på helix alt lite för klen förspänning.

Xp chassiet flexar ju en hel del. Och när sekundären bråkar som den gör så sliter det ganska hårt även i sekundär infästningen. När man ger den en mjukare fjäder alt mer helix så blir påfrestningen betydligt mindre. Det ser vi när vi kör i matt dynon. Avståndet mellan variatorerna minskar inte lika mycket.
Då menar du alltså att det är i primären det slirar? Sekundären håller emot för mycket vilket tvingar fram slir i primären?

Som jag upplevt min maskin så har den varit hårdast på rem vid högre fart/utväxling i variatorerna...
Tycker inte jag haft problem i lägre hastighet...
Eftersom helixen som sitter i FR-11 är en 43/47 så blir remtrycket mindre ju längre den växlar ut...
Lägre så till vida att en 44/42 skulle ge mer tryck på slutet...
Har då trott att det uppstår slir i sekundären som gör att det blir varmt och hårt åt remmen...

Men det kanske är helt galet?
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Om vi tittar lite på hur det ser ut rent mattematiskt så är skillnaden kanska stor mellan Freeridern och BC gade.

Vi bort ser från primären för där är skillnaden mindre.

BC gade: 23-45, 180-300fjäder, 44-42 helix=X motstånd

freeride: 21-45, 230-300fjäder, 43-47 helix= mer motstånd

För att kompensera 21-45 mot 23-45 så kan man öka 3-4grader på helix alt 40lb mjukare fjäder i starten. Bara fjädern är 50lb mjukare på gaden i starten!

Tittar vi på hur dom är satt upp i starten så är skillnaden den att gaden växlar med ca 8 grader mer eller 80 lb mindre fjäder tryck i starten! Med andra ord så skulle Free ridern behöva en 52 graders helix i starten för att öppna upp med samma motstånd.

Tittar vi på hur det ser ut vid 50% så har gadens fjäder ett motstånd på 180+300/2=240ib och 43 grader med den högre utväxlingen.

Freeridern har vid 50% 230+300/2=265lb fjäder motstånd och 45 grader och 2 kugg lägre drevning. Gaden har alltså ca 45-50 lb mindre mindre motstånd om vi översätter det i lb(fjäder tryck) alt 4 grader mer.

Tittar vi på slutet ca 90% växling, delvis just lite mer än 1:1 så går gaden ca 145km/h och freeridern lite drygt 130km/h. Där har freeridern 47 och 300 medans gaden inte har nåt 1:1 vid 130. Vi säger att denhar nått sin slut grad på 42 och 300 i fjäder tryck med den har fortfarande teoretiskt nästan lika mycke som freeridern pga den högre utväxlingen.

Det som skilljer dessa åt i primären är endast fjädern Freeridern 130-320(50%=225), Gaden 160-290(50%=225). Gaden har alltså lite mer tryck i primären mot slutet och Freeridern startar med ca 200rpm lägre tillslags varv.

Om man drar i väg med Gaden på bra underlag och kör en 160 på mätaren så var tempen ca 90. Efter mindre än 10 min "boondockande" i 70cm lössnö så visade ir mätaren 105. Då kör man mellan 30-70km/h, alltså runt mitten av skivorna. Det samma gör man med freeridern och där har den betydligt mer mot håll i sekundären som jag beskrev tidigare. I högre farter över 100 så är motståndet i sekundären nästan det samma men primären trycker lite hårdare på gaden(mindre fjäder tryck).

Det jag gjorde för att undvika rem haveri på gaden var att köra på C#1 & 2 även fast den bara orkade 7500-7700 i lössnön så kämpade jag på tills maskinen var inkörd och jobbet med att lösa problemet startade.

Den freerider som fick förlagan till "kitet" går med org sekundär, delvis 230-300 och 43-47, men allt i primären är ut bytt. Jag använder INTE org armar och org design på ramperna. De grejer som jag fattade tycke för ökar effektiviten från 50-100% markant. Den trycker (växlar) ordentligt mycket hårdare med mindre vikt. Armens design gör att primären för en åter växling och respons när man tar om som inte går att jämföra.

Denna maskin dyno kördes förra veckan och den hade 15hk mer på mattan! i 120km/h. Från 50% och ut så ökar effekten ordentligt. För att få 15hk mer så är det jämmförbart med att öka motor effekten med 25hk! Org så ger den ca 50% av motor effekten på mattan medans denna lösning ger 60%. Med en förändring i sekundären har vi sänkt temperaturen ännu mer och den trycker ner betydligt mer hk på mattan redan från 30-40km/h.

Besök Bergdahl Lundberg Racing på Face book så finner ni dyno körningar i loggen.

Förlagan på gaden som jag körde med i 70 mil gav nästan 100hk på mattan från fjället in i dynon! Skillnaden mot org var så stor att vad än jag skriver så måste det upplevas.
 

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
Kör du orginal i sekundären på din gade, och 23-45 drevning?
tror du det "kittet" funkar med 21-45 som det sitter på min 2012:a, måste väl byta kedja om jag ska ha 23-45.
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Kör du orginal i sekundären på din gade, och 23-45 drevning?
tror du det "kittet" funkar med 21-45 som det sitter på min 2012:a, måste väl byta kedja om jag ska ha 23-45.
Org fjäder med annan helix till 23-45. Det är ju det tråkiga att kedjan förmodligen blir för kort. Det fungerar bra med 21-45 också med lite fix, tror jag!. Nä då det fungerar ju på freeriden.
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Har ni funderat hur -12ans freerider 146 och summit x154 ska fungera org. Jag tror den fungerar bättre än -11an.

om ni har läst föregående text så kanske vi kan räkna på det.

-11 43-47 230-300
-12 Rak 40 160-220 blir det samma som rak 48 eller...

21-45 vs 21-49 ca 11km/h lägre typ 3 grader mindre.. 48-3=45!

-11 130-320, 19g, 413
-12 100-260, 19g, 413

skillnaden är ganska stor, kolla sluttrycket 320-260= 60ib det är en hel del. 100-130 ok 200 rpm lägre start varv, men vid 50% är skillnaden större, 180 nu vs 225 på 11an.

spännande.
 

henvik

Medlem
12 jan 2009
49
0
6
Sävast
Har ni funderat hur -12ans freerider 146 och summit x154 ska fungera org. Jag tror den fungerar bättre än -11an.

om ni har läst föregående text så kanske vi kan räkna på det.

-11 43-47 230-300
-12 Rak 40 160-220 blir det samma som rak 48 eller...

21-45 vs 21-49 ca 11km/h lägre typ 3 grader mindre.. 48-3=45!

-11 130-320, 19g, 413
-12 100-260, 19g, 413

skillnaden är ganska stor, kolla sluttrycket 320-260= 60ib det är en hel del. 100-130 ok 200 rpm lägre start varv, men vid 50% är skillnaden större, 180 nu vs 225 på 11an.

spännande.
Hur tror du att den längre sekundär axeln som sitter på -12ans summit och freeride påverkar hålbarheten på remmen?