Ner drevning! Bra eller inte...

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Ja, jag ska hänga i lite mer vikt, speciellt eftersom den ligger lite med lite övervarv redan på CL#1...
Det stämmer nog som en del skriver, att den orkar med mycket vikt. Tittar man enbart på varven så tror man att man ligger väldigt nära och bara kan öka på en aning med vikt. Men det verkar som den orkar med en hel del ändå...
Är det motorstyrningen som hindrar den från att varva mycket över 8000rpm trots för lätta vikter? Den har aldrig varit upp i nåt varvstopp, tänkte mest om den backar av effekt efter 8000rpm...
Motorn har max effekt vid 8000 i motor dyno. max vrid har den redan vid 7700. Max matt effekt har den vid 7900-7950. vid 8000 har den i princip inte tappat nått, men vid 8100 tappar den markant!

e-tec systemet är helt kanon på att tillföra exakt rätt mängd bränsle vid belastning och det gör att den helt enkelt har lättare att ta mer i variatorena i låg och mellan reg mot p-tec som har förgasare. Top effekten är i princip den samma, men p-tec behöver 8200 för att nå max i motor dyno.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Motorn har max effekt vid 8000 i motor dyno. max vrid har den redan vid 7700. Max matt effekt har den vid 7900-7950. vid 8000 har den i princip inte tappat nått, men vid 8100 tappar den markant!

e-tec systemet är helt kanon på att tillföra exakt rätt mängd bränsle vid belastning och det gör att den helt enkelt har lättare att ta mer i variatorena i låg och mellan reg mot p-tec som har förgasare. Top effekten är i princip den samma, men p-tec behöver 8200 för att nå max i motor dyno.
Vid vilket varvtal på MÄTAREN har man mest effekt? Bänkens rpm och mätarens rpm har ju tendens att visa lite olika, haha!
 

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
Har precis monterat Diablo´s kit på Freeriden. Får se om jag hinner testa imorgon. återkommer med rapport.
Har du drevat om den något?
Hann du prova den med orginal setup ?
Blir kul att höra hur den känns , förmodligen mycket bra...
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Testvändan avklarad, tyvärr en blandning mellan is och lössnö så det spinner mest, men helt klart finns det potential i diablos kit, blev lite lurad i början då det växlar otroligt snällt och lastar motorn mycket på framförallt mellanregistret så det är ingen explosiv variatorsetup. påminner faktiskt lite om karaktären hos min Audi 2,7 biturbo. matar redan från låga varv och drar som satan genom hela registret med mycket bra backshift. får invänta riktigt före då det idag mest blev högar och djupa diken efter mig :)
Ps. jag åker 24/45 och var upp mot 180 innan jag släppte av, skotern har ju inte passerat 3mil än.
remmen var upp tills det var 4-5mm kvar på primären, så även utväxlingen fungerar ju som den ska.
Fotnot. DS skidorna är totalt värdelösa i snön.
 

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
Monterade du kittet själv , det är ju lite nya märkningar på primären i år , den är ju balanserad mot veven , vet du hur märkningarna ska vara, tydligen någon av ringarna som ska matchas mot en markering på vevtappen.
Hur låg maxvarven och vilket läge har du på "klickskruvarna "på variatorn.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Monterat allt själv, hade inte koll på det med linjering mot veven, får väl ta lös den igen och kolla.
clicker 3 och ca 7800, var lite svårt att säga exakt (konstigt före). tänkte faktiskt att det inte skulle skada med lite mindre vikt, men den är ju ganska rå och går på inkörning så vi får se efter ett anta mil hur det ser ut.
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Den större (9mm) cirkeln ska vara mot märket på veven.
Ska riva boondockerns variatorer ikväll och förbereda för kit-montage imorgon kväll. Jäkla em-skift :)


edit: Plockat ner grejerna nu, min 9mm cirkel var precis 180 grader mot märket på vevaxeln, inte enligt instruktionerna. Sen var det en vit färgmärkning precis där mittemot cirkeln.... Nå, den går väldigt mjukt och fint, vibrerar knappt nåt så kanske kör den som den satt, får se. Klart för montering imorgon kväll iaf, hinner kanske med en kort provtur också.
 
Last edited:

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Testvändan avklarad, tyvärr en blandning mellan is och lössnö så det spinner mest, men helt klart finns det potential i diablos kit, blev lite lurad i början då det växlar otroligt snällt och lastar motorn mycket på framförallt mellanregistret så det är ingen explosiv variatorsetup. påminner faktiskt lite om karaktären hos min Audi 2,7 biturbo. matar redan från låga varv och drar som satan genom hela registret med mycket bra backshift. får invänta riktigt före då det idag mest blev högar och djupa diken efter mig :)
Ps. jag åker 24/45 och var upp mot 180 innan jag släppte av, skotern har ju inte passerat 3mil än.
remmen var upp tills det var 4-5mm kvar på primären, så även utväxlingen fungerar ju som den ska.
Fotnot. DS skidorna är totalt värdelösa i snön.
Din maskin är den första som är "rå" med kitet, och så har du en kugg mer än vad jag kör i min gade just nu. Vill du ha den lite lättare i låg och mellan reg så plocka av 1-1,5g på pinvikten, låt topp vikten vara.

Systemet fungerar så att högre drevning mindre pin vikt(obs rullen sitter lägre ner på armen än org), mer topp vikt.
21-45 eller lägre, mer pinvikt, mindre topp vikt för att få en rak och fin rpm kurva.

Det finns ett "justerings fönster" som gör att man kan ändra karaktären beroende på utväxling och hur man vill att den ska kännas. Kitet har även olika sek fjädrar beroende på modell och drevning. Ex: Gade BCX -11 med 23-45 behöver inte någon ny sek fjäder, så vida inte maskinen har gått långt, för då är det bra att byta till en ny. Följer med om så krävs.

Christian
 
Last edited:

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Den större (9mm) cirkeln ska vara mot märket på veven.
Ska riva boondockerns variatorer ikväll och förbereda för kit-montage imorgon kväll. Jäkla em-skift :)


edit: Plockat ner grejerna nu, min 9mm cirkel var precis 180 grader mot märket på vevaxeln, inte enligt instruktionerna. Sen var det en vit färgmärkning precis där mittemot cirkeln.... Nå, den går väldigt mjukt och fint, vibrerar knappt nåt så kanske kör den som den satt, får se. Klart för montering imorgon kväll iaf, hinner kanske med en kort provtur också.
Det där får du lära mig över tel.

Christian 070-34 778 34
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Gäller bara 12or etec, läste lite mer. Färgduttar skulle man inte bry sig i. Så min var alltså 180 grader fel... kan slå en signal efter helgerna har säkert nån fråga när man kört lite :)
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
monterat och provkört. grym respons/backshift. Matar på riktigt skönt främst i från början uppåt i mellanregistret. Lite skum på topp, känns som det stannar av på nåt sätt, dryga cm kvar på primären, 130km/h på mätaren. Varvade 5800 i 50, så lite surrigare än original. Hittade ett parti med lite mer snö, varven låg helt ok vad det verkar.
kör 24/49 drevning 59mm matta.

På det stora hela finns det helt klart potential och gillade karaktären, matta-gas sitter verkligen ihop, och som sagt grym respons!
Ska testa mer under veckan så får vi se om/vad som behöver göras.
 
Last edited:

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
monterat och provkört. grym respons/backshift. Matar på riktigt skönt främst i från början uppåt i mellanregistret. Lite skum på topp, känns som det stannar av på nåt sätt, dryga cm kvar på primären, 130km/h på mätaren. Varvade 5800 i 50, så lite surrigare än original. Hittade ett parti med lite mer snö, varven låg helt ok vad det verkar.
kör 24/49 drevning 59mm matta.

På det stora hela finns det helt klart potential och gillade karaktären, matta-gas sitter verkligen ihop, och som sagt grym respons!
Ska testa mer under veckan så får vi se om/vad som behöver göras.
Är din en 12a? När motorn går i inkörnings prog så har den mindre tändning och det gör förmodligen att motorn ger NU mest effekt på 7800. Sedan kan det vara så att 12an kan ha effekten 100rpm lägre än -11an. Det rycktas om en liten portnings förändring i år. Har inte haft någon 12a i dyno så jag vet inte exakt.

Du kan prova med 2g mer på toppen i fall du börjar se 8000rpm i typ hundra.

Christian

Vad har du för tel? så ringer jag dig typ i morgon på dan om det går bra.
 
Last edited:

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Jo det är en 12a, bara 24mil på mätaren så räknar med en del skillnader när den släpper. På spår drar den iväg till 8000, men i snön låg den mer på 7600-7700.

Jobbar hela dan imorgon så det är bara att ringa när som helst. :-D

Tomas.070-5546304
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
fortfarande inget svar på det jag skrev, kan du inte förklara dig över det jag påpekade? så ska jag dra min syn på saken sen.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
fortfarande inget svar på det jag skrev, kan du inte förklara dig över det jag påpekade? så ska jag dra min syn på saken sen.
Varför kan inte du förklara din syn då, eftersom du verkar veta hur det ligger till...

Tycker du fortfarande man ska dreva för 1:1 i variatorrna vid snittfart?
Vad har du då för växlingsförhållande vid maxfart?

Dags att berätta...
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
fortfarande inget svar på det jag skrev, kan du inte förklara dig över det jag påpekade? så ska jag dra min syn på saken sen.
Nej, jag väntar på din förklaring med spänning. När du lika börjar så kan du ju ge en förklaring runt svamlet med helix och fjädrar hit och dit, också, som du skrev.
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
15mil har jag fått ihop under julhelgen! Tyvär visade det sig att friiraidens husse inte var så vältränad som han trodde :)
Är osäker på vad min åf gjort åt min skoter men jag tror att dom drevade ner den i våras! Jag monterade Diablos vikter och fjädrar i våras, kompleterade med nya ramper och helix före jul. Jag han bara köra 500m innan motorkontroll lampan tändes, fick hjälp av en skoteruthyrare på Sälenfjället att kolla felkoder. Så jag har kört med trasig avgastempgivare hela helgen, vet inte hur mycket det har påverkat skotern, men jag upplevde lite bludder och avgassmällar och den vägrar att varva över 7700rpm! Men av vad jag känt av variatorkittet så matar det på fruktansvärt och backshiften är super! Återkommer med en uppdatering efter nyår med en hel avgastempgivare!
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Jag vill gärna hålla med om att det inte alltid är lämpligt att dreva ner.
Hade en Lynx RE 600 som drevades ner två kugg i samband med byte till 44mm matta. Den blev totalt stendöd, slängde tillbaka orginaldrevet och då gick den bra igen.

Kankske inte riktigt on topic men hur påverkar rullarnas diameter växlingen?
Såg att High Tourque Rollers har en överdimensions rulle med nått nytt bussningsmaterial men meningarna går isär om hur vida det är bra eller dåligt.
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
"over size" rullen finns som 1mm alt 2mm större beroende på vars man vänder sig. Dom väger 2,5 alt 5g mer. Org väger 10g. High Tourque har hög kvalite.

Vad gör den större radien? Armen kommer att bli mer tillbaka pressad(ligger högre) på rampen vid start och låg växel. Den kommer att kännas lite "lättare" på varven. Sedan väger den lite mer och detta kan betyda att man får finjustera pinvikten alt ett fjäder byte för att finna rätt topp varv igen.

Om den totala pinvikten är den samma som med org rulle så växlar en Over size med lite mer varv. kanske 100-200rpm, svårt att säga, men man måste testa och skapa sig en känsla hur den växlar.

Personligen så har jag lyckats att få en -00 Mach z800 att gå fortare med over size rulle. Om det nu var den? Men det fungerade i alla fall bättre enligt mitt tycke.