Ner drevning! Bra eller inte...

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Kört ca 20mil med Diablos kit. Fungerar riktigt bra, plockade bort lite topp okt för att få upp varven men måste nog plocka på igen då maskinen blir starkare för varje mil jag åker.
Setupen känns riktigt bra men behöver Finjusteras efter min körstil. Saknar dock lite på topphastigheten drar otroligt bra från 0 till 160 men sen tar det stopp. Orken finns så det är nog bara en justering som krävs. Toppar 164 på mätaren efter ca 500 meter (155gps)
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Har tunat in min boondocker i dag och vilket driv det är i maskinen! Kör en 50mm matta (kapad 57a) och man kan ju säga att man får hålla i sig!!! Grymt klipp i starten och gjorde lätt 140 på den sockriga issnö som ligger på isarna vid kusten, nu blir det fjällen i helgen och lössnö i dagarna två!
 

goliath

Välkänd medlem
10 dec 2009
362
0
16
Uppsala
min gade bcx -11 har drevningen 21/49 och hårdare variatorfjäder...

allt är utfört och testat på kjellas mack av tidigare ägare

har inte hunnit prova skotern än, men vad tror ni om den uppsättningen?
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
min gade bcx -11 har drevningen 21/49 och hårdare variatorfjäder...

allt är utfört och testat på kjellas mack av tidigare ägare

har inte hunnit prova skotern än, men vad tror ni om den uppsättningen?
Utan att testat så tror jag att du har för låg drevning.
Upplever inte direkt den som att den skulle behöva hårdare variatorfjäder, snarare mjukare.

Har dock inte kört renegade speciellt mycket.
 

Polarbjörn

Aktiv medlem
11 jan 2010
76
0
6
västerbotten
Några tips på till mig ? Polaris dragon 700 -07 bytt till 44 matta från 32mm har orginal drevning 23/39 ,
Maxvarvade 8350-8400 innan mattbyttet, och 8000 efter, Räcker det med att dreva ner lilla 2 kuggar?
eller kmr det behövas v-kit också ?

Edit* haha såg nu att det var i skidoo forumet den här tråden låg ^^
 
Last edited:

goliath

Välkänd medlem
10 dec 2009
362
0
16
Uppsala
Utan att testat så tror jag att du har för låg drevning.
Upplever inte direkt den som att den skulle behöva hårdare variatorfjäder, snarare mjukare.

Har dock inte kört renegade speciellt mycket.
Ok.. Jag har ju som sagt inte hunnit testa skotern än men tyckte att det lät lite mycke när han sa att den var nerdrevad 6kugg...

Vi får se hur den går annars har jag orginaldreven kvar...
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
enligt listan på dynamo joes hemsida så får du en toppfart på 88.7mph/142kmh med 23/45 och 74.4mph 119kmh med 21/49 vid 8000 varv och 1:1 utväxling.
Nu växlar dom ju lite mer än så men det kanske inte är speciellt effektivt.

Hade en mxz600som gick riktigt bra med 41mm matta, riktigt bra acc och toppade 160 på mätaren.
den kunde jag ligga och marcha 120 med på sjön på ganska låga varvtal om jag ville hade dessutom alltid rätt toppvarv även vid körning i tung snö.
Gämför jag med RE 600 som hade lägre drevning så tyckte jag nog det var lite mer tryck i mxzan, REn blev dessutom heltrött när den drevades ner mer än orginal, motorn varvade som den skulle men det hände inte så mycket mer.

Vill ju inte som nybliven medlem döma ut setupen du har men många kör ju mxz 800xrs med 25/45 eller 23/45drevning med 44matta och bra prestanda utan probelm med remmar som exploderar. Där sitter det mjukare primärfjäder och brantare helix mot vad renegade har, även ramperna trycker på lite hårdare i början.

Har du otur så blir oljeförbrukningen lidande med en varvvillig variatorsetup.
 

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Är sugen på ett kitt jag me. Har en förlängd (345) och nerdrevad RE800 -2010. Åker väl mest utanför leden. Vet ej exakt vad de sitter i variatorerna idag, gissar på xtrim helix och lite kraftigare fjädrar, tycker inte riktigt den går som det är tänkt då den känns lite seg när det blir löst uppför. Den varvar 8000rpm i djup snö.
 

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Är det någon som provat diablos kit ordentligt och kan ge en recension?
Kul om ni provat köra mot ngn standard skoter för att se skillnaden..
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Har fått ordning på min boondocker nu, har gjort en hel del testande för att anpassa till lynxen men det är det värt!
Maskinen går mkt bra nu, ett grymt klipp i den, åker med 50mm matta (kapad 57s) så har bra fäste, maskinen driver på riktigt hårt i hela registret, har fått spänna mattan ordentligt för att undvika att den ska kugga över. Från stilla ställer den sig mer eller mindre rakt upp bara det finns lite fäste, jämfört med original kalibreringen på min maskin så är det en enorm skillnad. Nu smäller det bara till när man nyper fullt, skulle impa lite för grannen här i veckan, kom på packat spår i ca 20 mot han, slät hård led, lyckades dra upp 146" på rullen några meter i stannade bredvid, han blev lite impad...
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
:
Är det någon som provat diablos kit ordentligt och kan ge en recension?
Kul om ni provat köra mot ngn standard skoter för att se skillnaden..
Det är inget att fundera på. Diablos kit är helt suveränt, och Christian har en kanonsupport när det gäller kalibrering av kittet. alla har vi ju lite olika körstilar och förutsättningar. min gick bra med grundsetupen men jag ville ha lite annan karaktär. och ja nu j..lar rör den på sig. grymt bra klipp och backshift. synd bara att det blir så dålig styrning när skidorna är i luften hela tiden:)
 

jetskizimpa

Välkänd medlem
10 dec 2013
131
1
18
Borlänge
Hej
Har en Renegade mxz 600sdi som gått ca700 mil till dottern och som jag fixat för lite mer friåkning med summit framvagn, slp skidor och 51 matta. Tänkte att jag skulle dreva ner den nu när den fått lite högre kammar, satt 44 matta tidigare. Som jag fattat det så kan det ha varit 21/43 orginal. Sitter 20/43 i maskinen nu och jag har ett 19 drev som jag tänkte sätta i men såg nu att kedjan blir för lång. Ska jag köra på 20t eller byta ner till 19t??
Mvh Simon