Svartnäs/Ryssjön

Backcountry_

Aktiv medlem
17 okt 2011
78
0
6
Gävleborg
Skitkul att äntligen få köra lite. Även om det var puckelpist på sina ställen. På myrarna uppskattar jag att det var ca 2dm botten och ca 2dm löst.
 

Kootte

Välkänd medlem
1 jan 2000
298
1
18
Falun Sverige
I Fredags råkade min kompis åka ifrån kraftledningen mot Rullbo med öppen tunnelväska och tömde den på allt. Han hittade en del grejer men saknar bla ett par Scott neopren handskar och en ny rem Bomabardier- 383.

Jag hittade hans toppluva när jag sladdade igår ca 100m från kraftledningen mot Rullbo. Hittade även en kniv i sista backen mot Rullbo om det är någon som saknar den.
 

mxz 800

Välkänd medlem
4 dec 2007
490
0
16
Borlänge
Kul att det är många som väljer att åka på Lingheds skoterleder! Hoppas att ni stödjer klubben och köper deras Ledmärke för säsongen för 100kr. Finns att köpa vid Shellmacken i Enviken eller hos Gottboden i Svärdsjö. Går även att köpa av mig Fre-Lör om ni har tur(otur):bigsmile:
Finns det någon ledkarta att köpa? isf vart?
 

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Nej jag åker då inte till svartnäs igen! Puckelpist, puckelpist everywhere. Fanns någon myr att åka på men det var då inte mer än så. Jag väntar snällt tills snön faller hemma i Borlänge. :)

Sedan vill jag rikta en känga åt pumpgas-människorna som förstör lederna. Vet att det är lika överallt men detta var ju sjukt.
 

Kootte

Välkänd medlem
1 jan 2000
298
1
18
Falun Sverige
Nej jag åker då inte till svartnäs igen! Puckelpist, puckelpist everywhere. Fanns någon myr att åka på men det var då inte mer än så. Jag väntar snällt tills snön faller hemma i Borlänge. :)

Sedan vill jag rikta en känga åt pumpgas-människorna som förstör lederna. Vet att det är lika överallt men detta var ju sjukt.
Synd att du inte åkte lite längre bort från skoterparkeringen för det var inte alls sönderkört där. Sen blev det sladdat ifrån skoterparkeringen till Rullbo igår eftermiddag där det var lite småknöligt;-)

I Fredags blev det lite sladdad mellan Nysjön och ner mot Balungen.
 

jesse77

Medlem
17 dec 2010
44
0
1
Någon som vet om det kommit nå mer snö?
Funderar på att åka upp till helgen.
Var där förra fredagen och då gick det bra att åka.
Hur ser leden ut mot himmelsberget?
 

Limp

Välkänd medlem
27 jun 2009
178
0
6
Hade tänkt åka upp dit imorrn men bilen är på verkstad och släpet är obesiktat, tråk...:(
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Någon som har en lägesrapport från skålsjögården? Enligt rykten ska det bar riktigt bra med snö där!
 

88Danne

Medlem
9 jan 2012
20
0
1
Mehedeby
någon som kan ge lite snörapport i svartnäs ska dit i helgen tänkte ja. vad ska man sätta gpsen på om man vill komma till en parkering där man kan lasta av skotern?
 

blomQ

Välkänd medlem
12 aug 2007
230
0
16
33
Luleå
någon som kan ge lite snörapport i svartnäs ska dit i helgen tänkte ja. vad ska man sätta gpsen på om man vill komma till en parkering där man kan lasta av skotern?
Om du kommer från Svärdsjöhållet ligger parkeringen ca 2 km efter Vintjärn på vänster sida.

Karta med markering vid parkeringen:
http://kartor.eniro.se/m/9agFj

Koordinater:
WGS 84 (lat, lon):N 60° 50.589', E 16° 3.616'
WGS 84 decimal (lat, lon):60.84315, 16.06026
RT90:6747413, 1513874
SWEREF99 TM:6745783, 557626
 

sarrow

Välkänd medlem
1 jan 2000
316
0
16
Gagnef
Känner en gubbe som var där idag och åkte. Hade väl kommit en dm drygt sen förra helgen :)
 

Kootte

Välkänd medlem
1 jan 2000
298
1
18
Falun Sverige
Som Sarrow skriver så ligger det ca 1dm nysnö på det gamla. Har sladdat Storholmsmyren efter krafledningen till Båtpers ikväll. Dom flesta blöthålen mellan krafledningen och Båtpers har frysit till. Kanske två som inte blivit is. Diket närmast kraftledningen skottade vi i lite snö i och hoppas det fryser till lite till lördagen.
 
Last edited:

Kootte

Välkänd medlem
1 jan 2000
298
1
18
Falun Sverige
Vi åker från skoterparkeringen till Skålsjön imorgon om det är någon som vill hänga med. Vi åker kl 09:00 och det serveras korvstroganoff där för strax under en hundring
 

mxz 800

Välkänd medlem
4 dec 2007
490
0
16
Borlänge
Låter ju kanon! men vi åker från borlänge vid nio så vi missar er, kanske syns på leden någonstans, hur långt är det till skålsjön från parkeringen?
 

Kootte

Välkänd medlem
1 jan 2000
298
1
18
Falun Sverige
Låter ju kanon! men vi åker från borlänge vid nio så vi missar er, kanske syns på leden någonstans, hur långt är det till skålsjön från parkeringen?
Ca 5mil är det. Hoppas det inte är för mycket träd över leden upp. Vi kommer att ta den Östra leden över Spaksjön dit. Om ni åker efter och vill ha mat i Skålsjön ring Elisabeth där på 0271 152040.