Svartnäs/Ryssjön

Våfflan

Medlem
22 dec 2007
8
0
1
Borlänge
Finns det ledkartor att få tag i för lederna kring svartnäs/ryssjön, och i så fall vart kan man hitta dom? Har för mej att jag sett någon tråd där jag läst nåt om det men jag, surfplattan och sökfunktionen kommer inte riktigt överrens för tillfället. Mvh
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Tror det står tidigare i denna tråden, men finns att köpa på bensinmackar runt Svartnäs. Typ Kjellasmack i Jädraås och i Svärdsjö. Kommer inte riktigt ihåg vad kartan heter, men någonting med Finnskogskartan eller Finnmarken..
 

buspojken

Välkänd medlem
17 jun 2011
126
0
6
Gävle
Sitter I bilen därifrån nu, kommit ca 1 dm nysnö, totalt sönderkörda leder på många ställen, mötte spårkillen som gjorde sitt bästa, men svårt att få till något utan mer snö, personligen åker ja inte upp nå mer försen de kommer mer snö, men är man skoter kåt så ;)
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Drog en vända på dan idag från Kjellas mack i Jädraås till crossbanan och tillbaka, tog båda vägarna. Mycket mindre nysnö än man hoppats på, men soligt å kallt. Gropigt så det förslår runt Svartnäs. Bättre södra leden ned mot Järbo. Myrar och sjöar fina. Kräk snöar mot kusten, puder i morrn......
 

Bear in da woods

Välkänd medlem
31 okt 2009
130
0
6
Sandviken
Sitter I bilen därifrån nu, kommit ca 1 dm nysnö, totalt sönderkörda leder på många ställen, mötte spårkillen som gjorde sitt bästa, men svårt att få till något utan mer snö, personligen åker ja inte upp nå mer försen de kommer mer snö, men är man skoter kåt så ;)
Det beror ju på var man väljer att åka. De flesta snurrar ju runt på samma ställe eftersom de inte hittar.
Vi skaffade ledkarta och hittade leder som var kanonfina och sedan på vägen tillbaka åkte vi där de flesta ligger och nöter vilket man hade klarat sig utan.
När vi åkte på de fina lederna och stannade till hörde man inte en enda skoter på håll ens. Medan närmare Ryssjön mötte man hela karavaner med skotrar som studsade runt på puckelpisten.
Även senare under dagen var det fint på de leder vi åkte på, så det gäller att leta sig bort en bit från där alla kalvar är och leker. ;) Möööööö..............................möööööö..............................mööööööööööööö......................mööööö. ;P
 

Kootte

Välkänd medlem
1 jan 2000
298
1
18
Falun Sverige
Sitter I bilen därifrån nu, kommit ca 1 dm nysnö, totalt sönderkörda leder på många ställen, mötte spårkillen som gjorde sitt bästa, men svårt att få till något utan mer snö, personligen åker ja inte upp nå mer försen de kommer mer snö, men är man skoter kåt så ;)
Vart är lederna helt sönderkörda? Förmodar att kraftledningen och östra lederna mot svartnäs från skotercrosstränings banan är dåliga för dom har inte sett en sladd på hela vintern. Även lederna in mot Svarntäs borde vara dåliga då jag är ganska säker på att ingen sladdat där heller än.

Men som sagt tidigare i tråden så ska man åka bort från Svartnäs, väster om Himmelsberget dit jag tror att dom flesta hittar.är det bra eller iallafall bättre.
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Jag har 2 olika skoterledskartor över området..
Den som ajsman syftar på är nog "Finnskogsriket karta" och den täcker detta område..


Den andra är en som är som är framtagen av skoterklubbarna i Bollnäs, Linghed och Ockelbo.
Rättigheterna till den kartan ägs av Ockelbo skoterklubb.
Den täcker en mindre yta och är mer detaljerad.
Kolla med www.ockelboskoterklubb.nu om var man kan få tag på den.

Jag köpte båda mina från butiken i Linghed för 1,5 år sedan och då var det dom sista kartorna dom hade, och dom visste inte då om dom skulle få in nya.
 

@Skidoo

Aktiv medlem
15 jan 2012
70
0
6
Dalarna
Okej låter ju som att man får leta sig en bit bort då, men om man kommer med bil från falun hållet över Boda, Svärdsjö, Vintjärn är det nån som vet nånstans på vägen man kan köpa ledkarta?
 

Limp

Välkänd medlem
27 jun 2009
178
0
6
Köpte Finnskogsrikets karta på Kjellasmack i Jädraås förra helgen så dom har nog kartan...
 

Kootte

Välkänd medlem
1 jan 2000
298
1
18
Falun Sverige
Okej låter ju som att man får leta sig en bit bort då, men om man kommer med bil från falun hållet över Boda, Svärdsjö, Vintjärn är det nån som vet nånstans på vägen man kan köpa ledkarta?
Tror att gottboden i Svärdsjö kanske har. Annars hör du av dig till mig då jag har några kartor hemma som jag säljer åt macken i enviken. Jag bor i Falun.
 

Kootte

Välkänd medlem
1 jan 2000
298
1
18
Falun Sverige
Varit ut idag och sladdat från krafledningen vid skoterparkeringen mot Spjärshälla vände vid korset där leden går mot Gryfsen. Börjar bli skapligt bra där tycker jag. Kom ca 1dm snö där under dagen.
 

DPN

Medlem
29 dec 2009
37
3
8
Gävle
Går lederna över några isar i området? Är det "safe" att åka överallt eller finns det ställen man bör undvika?
 

Kootte

Välkänd medlem
1 jan 2000
298
1
18
Falun Sverige
Blev en lång dag med sladden idag. Hoppas att det kommer lite skotrar nästa lördag när vi kör skoterrally/tipsrunda med start mellan 11-13 från Gryfsen(Nära Spjärshäll)

Sen några bilder från idag, finn ett fel.


DSC_0044.jpgDSC_0043.jpgDSC_0045.jpg
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Blev en lång dag med sladden idag. Hoppas att det kommer lite skotrar nästa lördag när vi kör skoterrally/tipsrunda med start mellan 11-13 från Gryfsen(Nära Spjärshäll)

Sen några bilder från idag, finn ett fel.
Plantage, ännu en nöjd skogsägare..