Dreva ner LYNX X-trim 550f -08

petter hellgren

Välkänd medlem
3 dec 2010
226
1
16
åre
tjena!
jag och far har en tanke på att dreva ner skotern då den går lite slött i djupsnön, vad ska man ha för drev? är inte så hipp med utväxlingen på skoter! :/
och en till grej, hur kan man få boggien att bli mer "djupsnö vänlig"

Ph
 

Matteo

Medlem
31 jan 2012
27
0
1
Ockelbo
Jag har en likadan och har också funderat på detta.
Den är vad jag kan se ganska lågt(?) utväxlad redan från början. Det verkar vara 19/43, vilket ger en utväxling på 2,26, om jag har fattat riktigt enligt http://epc.brp.com/. Jag antar att det är för att det är en relativt klen skoter med lång matta.
 

Bear in da woods

Välkänd medlem
31 okt 2009
130
0
6
Sandviken
Jag har läst runt på lite forum och kommit fram till att det bästa man kan göra på dessa maskiner förutom att byta till en 600:a är att bestycka om primären. Låt bli drevningen.
Det gjorde jag på min mxz 550 och skillnaden blev markant med en fjäder för ca 350kr.
Sen kan man även sätta i en rem från 440-maskinerna. Satt redan en sådan i när jag köpte min.

Om jag ska tolka det rätt enl det jag läst så har ski-doo tagit fram ett race-kit för de som tävlar med 550f och det består bl a av just den fjäder jag nämner, vikter på 60,5g/puck samt en 440-rem. Vad gäller drevningen, lämnas den orörd.

Fjädern har färgkoden Rosa/Rosa. Viktpuckarna i primären viktas om med 6st 5-kronor i vardera puck. De går i precis och mynt avviker mindre i viktskillnad än brickor. Tipset fick jag av en i personalen hos Bohlin´s AB.

Övrigt som jag gjort och som förbättrat både gassvar, bränsleekonomi samt gjort den mer lättstartad är att jag monterat Boyesenreeds (bara själva läpparna) samt monterat NGK´s Iridiumstift. (BR9EIX)

Kostnad: Fjäder 350kr, 90kr i 5-kr, Boyesenreeds 895kr och stiften ca 300kr.

Vad jag förstår sv sprängskisser jag sett så ska det sitta lika variatorer i Lynxarna.

Mvh / Björn
 
Last edited: