BRP stämmer Arctic Cat för patentintrång

Maaattiii

Välkänd medlem
12 apr 2010
258
2
16
Samarbeten inträffar nog bara då båda parterna tjänar på det. Och nu finns det väll inget som arctic har, som brp är intresserad utav.

För övrigt förstår jag att arctic inte bytte DD emot insprutningen, då jag inte tycker brps system är bättre än AC. Iallafall inte bränsleförbrukningen. Men kanske förbränningen om det handlar om EPA-Krav kan spela in.
Vad jag har förstått var det ganska länge sedan dom var intresserade av Arctics DD. Skulle tippa på att det var när BRP kom med insprutnings-systemet och Arctic fortfarande hade förgasare. Rätta mig om jag har fel :)
 
Reactions: trixa

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
...jo de var ett tag sen, men om vi ser var de står i dag, skidoo har utvecklat sin bränsle tillförsel från halvinsprutning till direktinsprutning.
Medans Arctic har övergett sin halvinsprutade 600 till förmån för en 1100 4t. Samt övergett sin DD till förmån för ett traditionellt kedjehus. (kanske för att få backen att funka? vet inte hur de ligger till)

Som sagt ska bli intressant att se hur de går, tror ju inte att AC kommer att måsta avsluta sin tillverkning av chassiet.
Men som sagt, väldigt spännande, ifall de nu skulle torska på detta pga att de inte ville vara med och dela på lite hemligheter ang. den oerhört framgångsrika och välfungerande DD. Som de övergett.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
...jo de var ett tag sen, men om vi ser var de står i dag, skidoo har utvecklat sin bränsle tillförsel från halvinsprutning till direktinsprutning.
Medans Arctic har övergett sin halvinsprutade 600 till förmån för en 1100 4t. Samt övergett sin DD till förmån för ett traditionellt kedjehus. (kanske för att få backen att funka? vet inte hur de ligger till)

Som sagt ska bli intressant att se hur de går, tror ju inte att AC kommer att måsta avsluta sin tillverkning av chassiet.
Men som sagt, väldigt spännande, ifall de nu skulle torska på detta pga att de inte ville vara med och dela på lite hemligheter ang. den oerhört framgångsrika och välfungerande DD. Som de övergett.
Vet inte riktigt varför AC gick ifrån DD tills i år, men jag har nån fundering...
DD funkade väl skapligt, det gick att få back på den, satt ju en elservo som styrde backväxeln...
Men med DD så hamnar sekundären väldigt långt ner i chassit. För att kunna få en mer kompakt maskin så höjer man upp sekundären så att det finns utrymme för en fotholk under... Vips så kunde man flytta fram föraren 1-2dm...
Ungefär samma som Skidoo gjorde med Xp-chassit, men inte lika extremt...
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Mnja, jag var väll lite ironisk, DD fungerade ju inte alls smärtfritt, de var ett bra tänk som hade sina brister, hade ju vare jättebra med RER/PERC men ja.. Att de Bengans utvecklade ett system som gjorde att de gick att få back på den är ju en sak. Att Arctic inte klarade av att leverera en egen DD med back är en annan.

EDIT jag vet inte vad jag pratar om.. :wacko:

Och JA! såklart, tänkte inte så mkt på sekundärens låga placering..
där har du helt rätt! kanon för tyngdpunkt, mindre bra för fotplacering.
Et helt legitim sak att sluta använda DD för, jag håller med.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
I stand corrected.

Företaget BRP Lynx scandinavien är som jag förstått anledningen till att Lynx inte heter Lynx, då det efter ett par år(osäker på hur många) vart stämmning.

Skall leta reda på infon.


Edit:
Hittar itne åt all info nu så jag får leta mer senare. Men här har du en 1979as Lynx:
http://www.vintagesnowmobiles.50megs.com/1979_ARCTIC_CAT_LYNX_AD_SNOW_GOER_SEPT_1978_6A_PP1144_2.jpg

Precis samma skoter som finns i sverige, med namnet Puma från 1979.

Däremot så var puma en egen modell i början av 70 samtidigt som Lynx. Och i början av 90 talet försvan lynx helt och hållet, och då har vi puman med afs, AWS1 och AWS2 chassie.
 
Last edited:

ecke12

Välkänd medlem
8 okt 2009
120
0
6
Vet inte riktigt varför AC gick ifrån DD tills i år, men jag har nån fundering...
DD funkade väl skapligt, det gick att få back på den, satt ju en elservo som styrde backväxeln...
Men med DD så hamnar sekundären väldigt långt ner i chassit. För att kunna få en mer kompakt maskin så höjer man upp sekundären så att det finns utrymme för en fotholk under... Vips så kunde man flytta fram föraren 1-2dm...
Ungefär samma som Skidoo gjorde med Xp-chassit, men inte lika extremt...
-09 kom arctic cat med back växel som vänder motorn -ingen elservostyrd backväxel som det var på -08

förmodligen drifsäkerheten och tillverkningskostnaden man ville komma åt då man gick över till kedjedrift -12
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
-09 kom arctic cat med back växel som vänder motorn -ingen elservostyrd backväxel som det var på -08

förmodligen drifsäkerheten och tillverkningskostnaden man ville komma åt då man gick över till kedjedrift -12
Det behövs fortfarande en backväxellåda till alla 4T-maskiner...

K-len: det är nog också en anledning...
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Klockrent


Men detta är såå spännande, that it destroy those in stock.
Svårt att veta försäljningssiffror men typ 7100st :D
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?53006-arctic-cat-%E5terkallar-ungef%E4r-7100-maskiner
Hur ser det ut, är 7100 sålda maskiner bra?

Angående diamondriven.
Alla konstruktioner är kompromisser. En planetväxel har alla fördelar jämfört med en kedjehuslösning på papperet. Men fördelarna är INTE stora. Det innebär att om man måste kompromissa bort en bra lösning någon annanstans på chassit så förlorar man fördelarna en planetväxel ger.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag har funderar och läst runt lite och kommit fram till en slutsats.

Rättssystemet i sådana här fall är ungefär så att den som har dyrast advokater vinner. Vi kan ta Sverige som ett exempel. Ett våldsbrott brukar vara ganska konkret, tydliga offer, tydliga gärningsmän och lättförstådd bevisning. Ett våldtäktsbrott brukar vara ord mot ord och den vinner som domstolen tror på. Ekonomisk brottslighet brukar vara invecklad, snårig och vinnas av den med dyrast advokater som utnyttjar flest kryphål.
USAs rättssystem grundar sig precis som i Sverige på lagar och domstolar med den skillnaden att domstolarna tittar mycket mer på tidigare domar för att följa rättspraxis. De stridande parterna måste alltså hänvisa till en tidigare dom, den domen tas i beaktande och sedan ger rätten utslag i enlighet både med gällande lagstiftning och tidigare domar.
Detta tillsammans med lagstiftning som inte är lika heltäckande som det skulle vara i Sverige ger ett snårigt rättsläge.

Och förutom ett snårigt rättsläge, ett dyrt.
Min gissning är att det kommer att sluta inom nåt år med en förlikning. Troligen kommer då Ski-doo att lägga ner i utbyte mot något patent av Arctic Cat. Kanske TCL men det får tiden utvisa.

En sådan här process är en dyr sak för båda parter.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Borde inte Arctic stämmas för att ha snott linjerna ifrån Svenska Snowolverine också, tänkte på huven i profil? :weird:

Svenska snöjärven: http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/images/news_images/78/1004049_520_292.jpg

Arctic 2012: http://i53.tinypic.com/1pjs07.jpg
Alldeles oavsett om dom är lik eller inte spelar det ingen större roll-eftersom vad jag vet, SnoWolverine inte är i drift i dagsläget?
Har dom ingen verksamhet kan dom knappast heller klaga på att dom lider ekonomiskt av att ngn stulit deras design...
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Alldeles oavsett om dom är lik eller inte spelar det ingen större roll-eftersom vad jag vet, SnoWolverine inte är i drift i dagsläget?
Har dom ingen verksamhet kan dom knappast heller klaga på att dom lider ekonomiskt av att ngn stulit deras design...
Någon kan fortfarande äga varumärket fast dom nu inte är produktion.
Men tänkte bara lite att "once a thief, always a thief" stämmer in på arctic ;)

Tur för dom om dom kommer undan med det där för det är ju första gången en skoter ifrån dom ser hyfsad ut, förutom färgsättningen på vissa. Men vad fan har man för designavdelning som lägger olika färger på skoterns högra och vänstra sida?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Någon kan fortfarande äga varumärket fast dom nu inte är produktion.
Men tänkte bara lite att "once a thief, always a thief" stämmer in på arctic ;)

Tur för dom om dom kommer undan med det där för det är ju första gången en skoter ifrån dom ser hyfsad ut, förutom färgsättningen på vissa. Men vad fan har man för designavdelning som lägger olika färger på skoterns högra och vänstra sida?
Är väl bara Racern som är "tvåfärgad"? Och den ser i mitt tycke sjukt brutal ut. Men som sagt så är ju smaken som baken;) :p